Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Källkritik.
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Bedömningskriterier för studentrapporter
Att övertyga ! Disposition och mall.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Argumenterande text.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
Förskoleklassen Torpshammar
Läroplansträff Välkomna!.
Diskussionstillfälle 4
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Moment 2 Mall för presentation av idé
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
i högskolebiblioteket
Exempel på skriftligt omdöme
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Informationssökning Källkritik Plagiat Rapportskrivning.
4 processer att behärska:
Lära för livet!.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Svenska som andraspråk 3
I uppgiften examineras följande mål:
Tips för det praktiska ledarskapet
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Ambassadör för Teknikcollege
Regiongemensam elevenkät 2018
Att skriva uppsats Metodfrågor.
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg Blekinge Tekniska Högskola

Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg Blekinge Tekniska högskola

Varför Salutis? Vår grundidé Ett aktivt skrivande kan träna studenternas generella förmågor Genom att publicera publikt så stimuleras sättet att skriva Webbtidningsformen tränar också kritiskt tänkande och att kommentera varandras skrivande Studenter ser varandras arbeten och kommenterar Genom tidigt och flitigt ”artikelskrivande” i hela utbildningen stimuleras stegvis skrivkvaliteten, men också kraven på att använda referenser, källkritik, vetenskaplighet m.m. Visar hur tekniska lösningar kan hjälpa oss i undervisningen

Pedagogisk tanke Träna dig att skriva bättre genom att skriva mera! Gör det själv och lär dig stegvis! Bedöm och kommentera andra! Gör om och gör bättre! Ta hjälp av dina kurskompisar! Skriv så att alla förstår. Tänk ”journalistiskt”! Publicera på webben för ”publik” läsning!

Hur tränas studenterna i Salutis? Tränar skrivande och publicering - generellt Tränar att tänka på för vem en text skrivs Tränar att ha ett kritiskt förhållningssätt till den egna artikel och till kurskamraternas artiklar Analyserar informationskällor innan publicering Tränar att skriva referenser Kritiskt granskar kurskamraters text och informationskällor Lärare granskar innan publicering via verktyget

Vilka generella förmågor tränas? tolkning av styrdokument informations- och kommunikationsteknologikompetens kritiskt förhållningssätt förmåga att kommunicera med icke experter reflektion och analys

Verktyget! Standardiserad webbtidning – Webbnews Enkelt för både lärare och student Låg inlärningströskel och ger stor handlingsfrihet och proffsigt utseende utan programmering Salutis har cirka 1000 unika läsare varje vecka dvs många utanför kurserna

Hur mycket skriver studenterna? 11 artiklar/student skrivna under den 3- åriga utbildningen dvs i snitt 2 artiklar per termin Alla lärare i programmet är aktiva i kursmomenten

Enkäten (60% svarsfrekvens) Har du haft nytta av att träna ditt skrivande i Salutis för att bli bättre på att uttrycka dig i skrift? 54 % av de svarande anser att det haft stor eller mycket stor betydelse för sitt skrivande 82% anger att de skulle rekommendera metoden till andra utbildningar Samtliga anger att de gett respons till andra studenter på deras artiklar 96% anger att de fått respons från kurskamrater < 10% har fått respons från personer utanför kursen. Nästan 60 % anger att de haft nytta av att skriva i Salutis för att uttrycka sig skriftligt i sin profession eller privat

Enkäten Några få kritiska kommentarer: Mer önskan om feedback Någon enstaka tyckte inte om att publicera sig publikt. Någon tyckte det var för korta artiklar för att det skulle bli en bra text

Beskriv med egna ord hur du upplever att publicera?  Viktigt, roligt  Lärorik träning, bra sätt  helt ok, enkelt  Spännande, nervöst, svårt  Givande utmaning, annorlunda  Känns bra positivt, nice  Känns obehagligt, Mer feedback

Övriga kommentarer  ”Jag tycker att detta är ett jätteroligt sätt att arbeta på. Att själv ta reda på relevant fakta, granska den och argumentera och reflektera. Salutis känns öppet och jag ser gärna att detta används mer. Jag har alltid gillat att skriva och tycker att det är ett bra sätt sprida kunskap mellan elever, kan bli trist att bara läsa artikelanalyser och andras uppsatser.”  ”I en stor grupp så är det kul att se allas inlagda artiklar. Man kan även ha hjälp av Salutis när man söker information om ett ämne. Det förklaras ofta på ett sätt som är lättförståligt ”.  Jag kan tycka att vist är det en bra sak men jag tycker inte att det skall vara ett måste för de elever som inte vill lägga ut sig på nätet, (tro det eller ej det finns faktiskt människor som känner stora obehag av detta)och som det har varit nu så var det ett måste för att bli godkänd i kurser och det är inte bra skulle ha funnits ett annat alternativ för dem. (Lägg märke till språk och stavning. Vår anm).

Vår slutsats!  Salutis har stimulerat studenternas skrivande. Detta har stärkt deras självkänsla, tränat dem att skriva populärt och lärt sig mera i ämnet genom att läsa varandras artiklar. Salutis är ett av flera sätt att jobba med generella förmågor. Vill ni veta mera? Kontakta Lena Kransberg eller Lasse Bourelius Kolla också