Forskningsmetoder inom barn- och ungdomsvetenskap Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod Litteratur: Repstad Kvale/Brinkmann.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kvalitativ analys - Analysprocess
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Exempel utifrån ett antal målområden
Mellanchefen en maktpotential
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Ett arbetsområde om poesi
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Föreläsning Sandvika
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
Institutioner och aktörer
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
Metod i samhällsvetenskap
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Om att formulera forskningsbara frågor Inga Wernersson.
En sociologisk blick på kriminologi -En introduktion.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Present.me Gratis program Skapa konto ”Ett digitalt verktyg på fritidshemmen”
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
From Great To Excellent
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Att skriva projektplan
Marknadsundersökning Kap 12
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

Forskningsmetoder inom barn- och ungdomsvetenskap Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod Litteratur: Repstad Kvale/Brinkmann

Kvantitativ/kvalitativ Kvalitativ = Kvaliteter eller egenskaper Man vill få en bild av ett fenomen. Ett mål, fördjupad förståelse, kan leda till att man agerar annorlunda, utan anspråk på att generalisera Kvantitativ = Kvantiteter; frekvens eller mängd - tal och siffror som arbetsmaterial, man abstraherar och gör anspråk på att generalisera

Vanliga kvalitativa metoder Enkät Observation eller fältarbete Texta Textanalys

Val av metod – några aspekter Enkät: Vid större urval. Ger en mer ytlig bild. Seende ur respondentens perspektiv Intervju: Vid ett mindre och djupare urval. Seende ur respondentens perspektiv Observation eller fältstudie: Studier av detaljmönster i ett skeende. Kan kombineras med enkät eller intervju. Seende ur observatörens perspektiv Kom ihåg: Varje metod har sina specifika för- och nackdelar samt felkällor

Metodtriangulering Samma fenomen studeras utifrån flera metoder, t ex observationer och intervju Vanligt med olika kvalitativa metoder i ett och samma projekt, tex att observera/intervjua och se om detta överensstämmer med vad personen säger Fältarbete som en förberedelse för en kvantitativ studie ( t ex pilotförsök)

Enkät, faser Man gör en problemformulering Man preciserar vilken info man behöver Man bestämmer vilka man vill fråga Man utformar ett frågeschema Man får detta ifyllt Man lägger info på en dator Man analyserar info Man tolkar resultaten Man skriver slutrapporten

Fältarbete En typ av fältarbete = observation ( se nästa) Kontextens (det sociala sammanhangets) betydelse: Att undersöka en grupp individer i en enhetlig kontext är en fördel ”Trattprincip” vid skapande av frågeställningar, man ”snävar in” successivt

Observation Studier av mänskligt beteende eller kulturer i vissa situationer Passar bäst när frågeställningen är kopplad till ett avgränsat geografiskt eller socialt område. Val av ”fält” är därför viktigt Ofta kombinerat med samtal/intervjuer för att få fatt i objektens tolkningar/uppfattningar, för att få in kontexten Avgränsa väl – generalisera inte! En tolkning görs alltid av forskaren, med de felkällor detta innebär Urval ska alltid klargöras, t ex ”bekvämlighetsurval” eller slumpmässighet Flera observatörer? Det kan vara en fördel att komplettera varandras intryck och jämföra sina tolkningar. Tidsödande. Att ”observera på hemmaplan”: Risk för beroendesituation, förutfattade meningar, risk förlora ”akademisk distans”, starka värderingar. ”Going native”.

Observation - urval Urvalsfrågan: Risker med ”snowball sampling” = konformitet, dålig representativitet ”Den idealiske nyckelpersonen” -Har en roll som gör att han/hon har god info -Är samarbetsvillig -Har en god förmåga att berätta -Har en viss opartiskhet visavi miljön För övrigt är en bra spridning m a p kön, ålder och position önskvärd

Olika former av observation Öppen obs: Öppen redovisning av syftet. Etiskt att föredra, men man riskerar forskningseffekter/påverkan Dold obs: Att inte tala om syftet ”Spioneri” – att observera under falska förespeglingar (t ex dolda mikrofoner, ”wallrafferi” eller one-way screen) Deltagande observation (aktiv): Att själv aktivt delta i händelseförloppet, t ex aktionsforkning Icke deltagande observation (passiv): Att inte delta i händelseförloppet. Kom ihåg: Man är aldrig enbart forskare. Strikt passivitet kan också störa.

Diskursanalys Studier av texter i dess sociala sammanhang -retoriska tekniker -hur texten är organiserad -hur texten återspeglar synsätt i sh -Konstruerar/bibehåller rådande strukturer

Analys och tolkning ANALYS är den process i vilken man försöker få ordning på data, se mönster och strukturer TOLKNING är en genomtänkt värdering av datamaterialet i förhållande till studiens frågeställningar

Tolkning – en balansgång ÖvertolkningEnbart beskrivning

Tolkning i form av diagnostisering Risk för övertolkning, ”psykologisering”, ”offermentalitet” Moraliska undermeningar Hjälpmedel vid behandling Kan skapa struktur

Hermenutik Försök att förstå helheter, se helhetsbilden

Från teori till praktik – eller tvärtom? Deduktion: Att utifrån teorier försöka förstå empirin Induktion: Att utifrån empiri söka teorier

Checkpoint Induktion/deduktion Ge exempel på hur man kan använda sig av induktiv respektive deduktiv forskningsmetod, då det gäller något av följande exempel: -Analys av läroböcker i svenska -Barns uppfattningar av procentbegreppet -Lärares uppfattningar av värdegrundsbegreppet

Kategoriseringar Syfte: Skapa struktur i ett datamaterial, ge översikt, t ex genom typologisering Kräver ett större material Risk för övergeneraliseringar

Typologi, exempel på kategorisering TraditionsväktarenDomedagsprofeten GränsöverskridarenLagledaren Inskränkt Miljö Öppen Inskränkt Öppen Ledare

Vikten av arbetshypoteser Ska kunna revideras och omformuleras omgående Tydliggör vad man ska undersöka. Ska fungera som verktyg, ej som skygglappar Ska kunna förkastas/verifieras

Problemformulering God problemformulering ska vara (idealet) -Avgränsad -Tydlig -Djärv -Originell -Välgrundad -Teoriförankrad -Möjlig att utforska I kvalitativa studier kan en problemformulering vara möjlig att utveckla under ”resans gång”, den ska kunna revideras.

Checkpoint Skolpersonal som forskare – för och nackdelar?

Checkpoint – kvantitativ forskning Läs Metodavsnittet, den andra studien ur Karlbergs avhandling: