Program för NLS Sommarkurs 2006 TEMA Kvalitet i utbildningen – Dialog och reflektion Med målsättningen att förstå vad den professionella värdegrunden innebär.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Effektivisera med ökad kvalitet
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Högskolor och Samhälle i Samverkan, 4 maj 2011 i Karlstad Välkommen till seminariet på temat ”SKL:s roll för utökad samverkan mellan vetenskap och praktik”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Bergendal NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD.
Välkommen på Hälsa och Kulturkonferens i Kalmar! Slutkonferensen kring Hälsa och Kulturprojektet i Kalmar län genomförs som en del av en större internationell.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Verksamhetsplan 2010 NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
NLS FÖRBUNDSSEMINARIUM 2007 TEMA Läraryrkets professionalisering - ett seminarium om forskares, beslutsfattares och de professionellas syn på vad som stärker.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lära för livet!.
Barnkonventionen i förskolan
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
NoKo möte i Helsinki den 30. oktober 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Verksamhetsbeskrivning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Ängsblomman Föräldrar Förskola svar, 100%
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Futura International Pree-school Skarpäng
Uppstart Status quo september 2018
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Program för NLS Sommarkurs 2006 TEMA Kvalitet i utbildningen – Dialog och reflektion Med målsättningen att förstå vad den professionella värdegrunden innebär när det gäller lärande av hög kvalitet och utvecklandet av de lärande processerna. Kort resumé av dagarna på Färöarna Nordiska Lärarorganisationers Samråd – NLS är en samarbetsorganisation mellan lärarorganisationerna i de nordiska länderna. NLS omfattar samtliga lärar- och ledarkategorier från förskola till högskola, med ansvar för alla åldersgrupper från 0 år och uppåt. Tillsammans representerar NLS ledare, lärare och pedagoger

Program Onsdagen den 28 juni NLS är ett forum för informations- och erfarenhetsutbyte mellan medlemsorganisationerna och ett samverkansorgan för det nordiska och internationella arbetet. Ankomst enligt särskilt schema för varje land Vi ankom verkligen på olika tider. Några fick t.o.m se Island på grund av dimma. Andra satt och väntade på att få landa. Men till sist var vi alla kursdeltagare och föreläsare från hela Norden (Danmark, Finland, Norge, Sverige, Island, Grönland och Färöarna) samlade till öppning Kursen öppnas – Kulturella inslag NLS ordförande Eirikur från KI öppnade kursen. De färöiska värdorganisationernas båda ordförande Magnus och Jarvin hälsade oss välkomna och Torshavns borgmästare berättade om folket, kulturen och naturen. Vi lyssnade på härlig musik från Torshavns musikklasser och vi började känna oss väl tillrätta Middag C:a 20.00Delegationsmöten inom respektive land Nu planeras framförandet inför Nordisk Afton och allt annat som ska till.

Program - Torsdagen den 29 juni NLS främsta målsättning är att stärka utbildningens kvalitet och höja ledarnas och lärarnas status i samhället Morgonmat Inledning NLS generalsekreterare Lillemor orienterade om kursens mål och innehåll. Kan kvalitet i olika utbildningssystem jämföras? Extern kvalitetskontroll - professionella processer Ulf gav oss denna kunskap : Ökad konkurrens länder emellan, liberalisering av handeln med varor och tjänster får effekter på ländernas utbildningssystem. Evaluering och kvalitetsbedömningar fördjupar läraruppdraget. Den professionella utvärderingen blir allt viktigare att synliggöra och utveckla. Föreläsare: Ulf Fredriksson fil.dr, projektanställd vid EU:s institut CRELL (Centre for research on Lifelong Learning) Kaffe Reflektion och dialog i mindre grupper Under myller och skratt samlades 153 deltagare i 19 grupper med sina samtalsledare Lunch

Program - Torsdagen den 29 juni Genom vår breda representativitet inom utbildningsområdet, är NLS en viktig samtalspartner för politiska organ, beslutsfattare och andra intressenter på utbildningens område EU:s kvalitetsindikatorer – Hur följer de internationella lärarorganisationerna arbetet med kvalitetsprocessen Hans, internationell sekreterare i GL delade med sig av sina erfarenheter från arbetet på internationellt plan och förmedlade vikten av att vi alla måste vara kvalitets- medvetna och aktivt delta i utvecklingen Kaffe Finland i topposition Hur har den politiska och massmediala debatten om Pisa påverkat politiker, föräldrar, lärare och den fackliga organisationen OAJ? Anders, organisationsdirektör i OAJ gav med humor och elegans en exposé över Finlands nya roll som utbildningsturistland. Man vallfärdas långväga ifrån för att höra om ”det finska undret” Klart är att Finlands lärarutbildning bidragit stort och att lärarna åtnjuter en hög status i samhället. Detta är mycket kvalitetsbidragande enligt internationella undersökningar c:a17.00Att se sig själv tillsammans – Vi värderar kvalitet Lärande samtal – reflektion och dialog. Vi lärde, samtalade och reflekterade Kulturafton En fantastisk kväll på Torshavns anrika teater

Program – Fredagen den 30 juni Med de generella begreppen, skola och utbildning, avses samtliga utbildningsformer såsom förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola, högskola och vuxenutbildning. Med begreppet ledare avses alla ledare i samtliga utbildningsformer Morgonmat Backspegel Fortsättning från gårdagens samtal Egen reflektion – Mina lärdomar hittills Hur kan jag använda de nya insikterna: - i min profession -i det fackliga arbetet -i samhällsdebatten -för min egen privata utveckling Lunch 12.00Utflykter Segeltur, alternativt Vandring i Barbaras fotspår - historisk vandring i Torshavn De flesta valde segelturen en upplevelse med fågelklippor, vitt och blått skummande hav och otroliga formationer. De andra hade en lugnare vandring i gamla och nya Torshavn, med kultur och historik Middag och nordisk afton Vilken kreativitet och finstämd glädje! Nationerna presenterade något utmärkande från varje land.

Program – Lördagen den 1 juli Med de generella begreppen, skola och utbildning, avses samtliga utbildningsformer såsom förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola, högskola och vuxenutbildning. Med begreppet ledare avses alla ledare i samtliga utbildningsformer Morgonmat Backspegel Konkreta exempel på hur utbildning jämförs Lissabonprocessen inom EU och Utbildning för alla internationellt Ulf lärde oss trender och utvecklingslinjer. Han gav oss kunskapen att Nordens länder i internationell jämförelse står högst på kvalitetsstegen Kaffe Kvalitet i utbildningen – Dialog och reflektion Parvisa samtal. Det var spännade att tala med någon ny. Egen reflektion av de fyra dimensionerna: -den professionella -den fackliga -den samhällspolitiska -den individuella Efter egen reflektion skrevs ”Brevet till mig själv” Vad ska jag åstadkomma när jag kommer hem Lunch Att lära av varandra De olika länderna redovisade vad de ville göra när de kommer hem.

Program – Lördagen den 1 juli Med de generella begreppen, skola och utbildning, avses samtliga utbildningsformer såsom förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola, högskola och vuxenutbildning. Med begreppet ledare avses alla ledare i samtliga utbildningsformer. Sammanfattning och avslutning Lärarens roll för utbildningens kvalitet är avgörande för att uppnå goda resultat.Det vittnar många internationella undersökningar om. Professionsutveckling genom självvärdering, det professionella samtalet och reflektionen av det egna arbetet måste få större utrymme i tid och bättre förutsättningar på arbetsplatsen. Vi måste också delta mer aktivt i samhällsdebatten. Den professionella kvaliteten utvecklas genom lärarnas och ledarnas eget arbete. Vi måste lyfta fram vårt yrkeskunnande. Den pedagogiska verksamheten måste drivas av de professionella och utgå från de behov som verksamheten har. Kvalitet ska inte mätas med måttband. Den måste mätas i en kvalitetskultur där bildningsbegreppet står i fokus Festmiddag En underbar kväll i härlig stämning.Kedjedansen har för alltid gett oss en längtan att komma tillbaka och känna värmen av våra färöiska vänner. Ett stort tack till våra färöiska värdar för allt vi fick uppleva både till kropp och själ hos Er högt uppe i Nordatlanten.

Program – Söndagen den 2 juli Med de generella begreppen, skola och utbildning, avses samtliga utbildningsformer såsom förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola, högskola och vuxenutbildning. Med begreppet ledare avses alla ledare i samtliga utbildningsformer Morgonmat Avresa enligt särskilt schema för varje land Några reste kl 7.00(!) Andra drog på tur och kom iväg efter ännu en upplevelse.