2010-01-20Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Advertisements

Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Ansvar gentemot vem/vilka?
Vårt ansvar! nå högre måluppfyllelse för eleverna forma en förskola och skola som äger förmåga att vara relevant för sin samtid och kanske spjutspets.
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation har valt oss.
Vad är arbetsmiljö ? Människa Teknik Organisation.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Uppdrag, roller och ansvar
Barnets bästa i främsta rummet
Lönebildning inom friskolorna
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Mål och resultat på Åsaskolan
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Svenska i gymnasieskolan
Vad ser Skolinspektionen?
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Uppdrag EHT Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande
om Yrkeskompassens delprojekt 1
LOKAL LÖNEBILDNING.
Länsgemensam ledning i samverkan
Metod för utvecklings-arbete
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Kommuners styrning av gymnasieskolan
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Lärares planeringsarbete!
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Utbildningsutskott inom SDN
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kanslimöte
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Introduktion till skolans styrning, ansvar och mandat
Huvudmannens ansvar för förskola
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt likvärdig utbildning oberoende av bostadsort, kön och social eller ekonomisk bakgrund

Alf Nilsson2 Uppdrag och ansvar Skolverksamheten är i grunden ett gemensamt ansvar för stat och kommun och för politiker och anställda – men vi har olika ansvarsområden

Alf Nilsson3 Styrsystem fastställt av riksdagen Ett mål och resultatstyrt styrsystem där staten decentraliserat ansvaret till kommun- och skolnivån Staten har fattat beslut om sitt eget ansvar, ansvaret för kommunen som huvudman och rektors ansvar

Alf Nilsson4 Ansvarsfördelning VAD Staten anger det nationella uppdraget i form av mål, ramar och riktlinjer HUR Kommunen har genomförandeansvaret samt ansvar för uppföljning/utvärdering/ tillsyn (Måluppfyllelse och resultat) Rektor ansvarar specifikt för att verksamheten bedrivs i enlighet med av staten fastställda mål och riktlinjer Lärare ansvarar för att i sin undervisning arbeta mot de undervisningsmål som fastställts av staten Varje aktör skall utifrån sitt specifika ansvar följa upp/utvärdera och redovisa måluppfyllelse/resultat

Alf Nilsson5 Ansvar för olika nivåer Staten fastställer mål och riktlinjer Kommunen ansvarar för organisation och genomförande (Genom en eller flera nämnder) Rektor med medarbetare driver och utvecklar skolan mot nationella mål ” Om någon av dessa parter inte klarar sin uppgift eller fokuserar på fel saker eller om samspelet dem emellan inte är tydligt, eller inte fungerar, är risken stor att skolan misslyckas med sitt uppdrag” (Exempel?)

Alf Nilsson6 Statliga styrdokument Skollagen Barn- och elevskyddslag Läroplaner Förordningar Programmål Föreskrifter Kursplaner och betygskriterier Allmänna råd Arbetsmiljön i skolan Fristående skolor Tolkning och vägledning

Alf Nilsson7 Rektors ansvar enligt skollagen ”För ledningen av utbildningen i skolorna skall finnas rektorer. Rektor skall hålla sig förtrogen med med det dagliga arbetet i skolan. Det åligger rektorn att särskilt verka för att utbildningen utvecklas. Som rektor får bara den anställas som genom utbildning och erfarenhet har förvärvat pedagogisk insikt.” (Skollagen 2 pap., 2§)

Alf Nilsson8 Rektors ansvar Rektor är den enda med en chefsbefattning reglerad i lag, en lag som tydligt anger rektors ansvarsområden Rektor leder arbetet, pekar ut riktningen, levandegör och utvecklar uppdraget Rektors ansvar preciseras i läroplanen

Alf Nilsson9 Vad styr egentligen? Pengar? Marknadskrafter? Enskilda människors intresse och personliga drivkrafter? Skolans kultur? ??????????????

Alf Nilsson10 Sammanfattning av vad som krävs för att systemet skall fungera? Tydlig ansvarfördelning mellan politiker och professionella Kunskap om styrsystem och hur det är tänkt att fungera Förtroende för och mellan alla nivåer Decentraliserad organisation med ansvar kopplat till befogenheter DIALOG – kanaler för information och kommunikation Tydliga mål och resultatkrav Uppföljning, utvärdering och resultatredovisning som underlag för prioriteringar/korrigeringar Analys av och medvetenhet om om vad som egentligen styr……

Alf Nilsson11 Utan ledning ingen styrning ”Ledningen måste utöva ledarskap. Annars fungerar inte styrningen.Om huvudmannen inte ser till att det finns en ledning som kan utöva ledarskap kan styrningen inte fungera. Det är huvudmannens ansvar att ledningen kan utöva ledarskap. Huvudmannen kan inte genom andra styråtgärder kompensera för ett bristande ledarskap.” (SOU:116, sid 54)