Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Ökad studentdemokrati på internationella masterprogram Anders Berglund 1, Arnold Pears 1, Michael Thuné Uppsala Computing Education Research Group, Uppsala.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Våra tankar om ett nytt program Stödja innovationsprocesser - klusterinitiativ Stödja regionernas innovationsarbete.
Supplemental Instruction (SI) – ett steg mot ökad samverkan mellan högskola, gymnasieskola och grundskola Jörgen Ekman & Andreas Jacobsson Pär Olsson.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Lönebildning inom friskolorna
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolförbättring o skoleffektivitet fokuserar olika
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Termin 1 studenter Välkommen till CeFAM Dag I
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Riktlinjer för betygssättning
Rondundervisning på läkarprogrammet
Gymnasiearbete 100 p.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Formativt lärande.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
LPP – HLR HLR och säkerhet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Din lön och din utveckling
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Lärares planeringsarbete!
Kompetensförsörjnings-processen
PrimärvårdsKvalitet Introduktion
Uppföljningsmodellen i Stockholm
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning – NSHU
Övergripande struktur för
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Användarinstruktioner för
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Användarinstruktioner för
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Problembaserat lärande (PBL)
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Pedagogiskt program för Uppsala Universitet

Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling Undervisningsuppgiftens meritvärde

Förutsättning för studentens lärande Vetenskapligt förhållningssätt Aktiverande undervisningsformer Tydlig röd tråd och progression Examination och återkoppling som pedagogiskt styrmedel Samverkan mellan lärare och studenter

Utveckling av utbildningen Ett tydligt pedagogiskt ledarskap Kontinuerlig uppföljning och återkoppling Kollegial samverkan och ideutbyte

Pedagogisk kompetensutveckling Grundläggande pedagogisk utbildning Introduktion av nya lärare Pedagogisk och ämnesdidaktisk kompetensutveckling

Undervisningsuppgiftens meritvärde Bedömning av pedagogiska meriter Pedagogisk meritportfölj Pedagogisk karriärsstege

Studiegrupparbete Läs igenom kapitel 1. Förutsättningar för studentens lärande. Diskutera vad som menas med de olika punkterna. Förstår du innebörden i dem? Tror du att beskrivningarna förbättrar förutsättningarna för ditt lärande? På vilket sätt? Saknar du något? Kan du arbeta efter dessa beskrivningar?

Hur kan du bidra till ditt och dina kurskamraters lärande? Vad innebär aktivt lärande?