Pedagogiskt program för Uppsala Universitet
Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling Undervisningsuppgiftens meritvärde
Förutsättning för studentens lärande Vetenskapligt förhållningssätt Aktiverande undervisningsformer Tydlig röd tråd och progression Examination och återkoppling som pedagogiskt styrmedel Samverkan mellan lärare och studenter
Utveckling av utbildningen Ett tydligt pedagogiskt ledarskap Kontinuerlig uppföljning och återkoppling Kollegial samverkan och ideutbyte
Pedagogisk kompetensutveckling Grundläggande pedagogisk utbildning Introduktion av nya lärare Pedagogisk och ämnesdidaktisk kompetensutveckling
Undervisningsuppgiftens meritvärde Bedömning av pedagogiska meriter Pedagogisk meritportfölj Pedagogisk karriärsstege
Studiegrupparbete Läs igenom kapitel 1. Förutsättningar för studentens lärande. Diskutera vad som menas med de olika punkterna. Förstår du innebörden i dem? Tror du att beskrivningarna förbättrar förutsättningarna för ditt lärande? På vilket sätt? Saknar du något? Kan du arbeta efter dessa beskrivningar?
Hur kan du bidra till ditt och dina kurskamraters lärande? Vad innebär aktivt lärande?