Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tips när du planerar måltider
Advertisements

Ruschkomposten Förbundet Organisk Biologisk Odling FOBO
Ekosystemet: Skogen Ekosystem.
Kort om miljön och vår konsumtion
Innehåll 1. Planeten jorden – vårt hem 2, Maten – vår viktigaste resurs 3. Konsumtion - lycka och avfall 4. Sopor – det ingen vill ha 5. Energi.
Den hållbara skolan! Klass 8D Stavsborgsskolan.
Med rätt teknik kan vi rädda miljön
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Informationscentrum för Ekologiska Produkter
Året som Om en familj som vill leva mer miljövänligt
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Stad. Stad- ett geografiskt område som kännetecknas av:  Typ av rättslig status: juridisk definition  Typ av markanvändning: funktionell definition.
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Ekosystem Ekosystem.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Mat.
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Ett mål mat för miljömålen! Om miljösmarta matval…
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
MAT Vad väljer jag? Hälsa Ekonomi Miljö.
Mat.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Tema: Hållbar utveckling
Film.
- hur vill vi ha det?. I filmen pratas det om växthusgaser, vad är det för något? Vad är växthuseffekten? Förklara på vilket sätt vi människor är beroende.
Kolets kretslopp.
Vad kan du göra för att minska ditt ekologiska fotavtryck?
– levnadsmiljöer försvinner
Miljökollen Ett projektarbete av Sara Roxbo, Sandra Strömstedt & Maja Sjöquist Nv3a.
Exempel på elevsvar uppgift 1
Ekosystemet Skogen Ekosystem.
Grupp : Arvid och gänget
Vilka är förutsättningarna för liv?
Hållbar Utveckling. Här är fem punkter om vad hållbar utveckling är. Hållbar utveckling är när man tar ansvar så att det inte äventyrar framtiden för.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Ekologi ”Läran om huset” Hur olika arter fungerar tillsammans med varandra och med miljön omkring oss.
Ekologi Liv på olika villkor.
Ekologi Liv på olika villkor. Ekologi = läran om huset Vad är ekologi? –Läran om samspelet i naturen –Samspelet mellan alla organismer (levande varelser)
Onaturliga förändringar Ett exempel på hur människan omformat jorden. En monokultur. Bara ris.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Ekologi.
Tack för ni använder WWFs material och sprider kunskap och engagemang.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Miljö kemi.
Minska matavfall i skolorna
Miljö Ekonomiska Sociala
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Nationalekonomi – vad är det?
Materialkunskap Åk 9 Karlsängskolan.
Kolets kretslopp Kol är ett grundämne med det kemiska tecknet C i det periodiska systemet. Det finns kol i nästan allting som man äter och dricker. Kol.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
1899 För en hållbar framtid.
Profildokument Uddens förskola rev. Aug 2017
Geografi / samhällskunskap
Klimat och miljö.
Hållbar utveckling.
Energiförsörjningen och miljön
Vi har alla ett ansvar för miljön
Miljönyttan vid upphandling: Transport- & avfallsemballage
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Tack för ni använder WWFs material och sprider kunskap och engagemang.
Presentationens avskrift:

Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna motivera, resonera om varför. Välja, planera och tillaga mat utifrån H E M aspekter.

Hållbar utveckling för vår miljö

Att kommande generationer ska ha samma rätt till ett bra liv. Alltså dina barn och barnbarn… Då måste vi alla lära oss att ta vara på de resurser/tillgångar som vi har! HUR?

Naturen kan leva vidare utan människan men människan kan inte leva vidare utan naturen

Den krassa verkligheten!

Atmosfär Ökad mängd koldioxid i atmosfären. Jorden med dess biosfär är vårt livsutrymme, vi lever i ett slutet system. ”Ostkupa” Inuti detta gäller naturlagarna. Jorden

Fyra enkla grundregler att minnas 1.Ingenting försvinner 2.Allting sprids 3.Naturen har alltid rätt 4.Det finns inga gratisluncher Naturlagarna

Miljöpåverkan

Miljöpåverkan av olika slag 1.Klimatpåverkan – växthuseffekten 2.Miljögifter 3.Övergödning – försurning 4.Industrifisket 5.Bevara den biologiska mångfalden 6.Brutna kretslopp 7.Tillgång på vatten och energi begränsad.

Ekologiskt fotavtryck

Det tekniska kretsloppet De material som inte kan brytas ner. Resurser som förr eller senare tar slut t.ex.

Miljöansvar Vad kan du/vi göra?

Checklista före! Vilken temperatur har ni hemma? Hur många lampor står tända i genomsnitt en kväll hemma hos er? Hur många maskiner eller dylikt står på stand by Hur mycket står på laddning? Hur många minuter per vecka står du i duschen ? Hur reser du till och från skolan och dina fritidtidsaktiviteter?

Naturens Kretslopp för mat Kompost

Vad bestämmer ditt val?

Miljösmart! Spara på miljön redan när du handlar genom att göra de rätta valen. Viktigt att tänka på det du gör varje dag. (äta, bo, leva) Varje beslut påverkar miljön på något sätt.

 Äta klimatsmart Valet av mat är det viktigaste valet, Produktionen – Odling - Hur? 1/3 av vår klimatpåverkan beror på matvalet. Kött högst upp i näringskedjan. 10 kg växtprotein för att få 1 kg kött

Konkurrerar genom att ge djuren för bra mat för att de ska växa snabbare. Jämför Kraftfoder med Naturbetande kor.

Matens pris! Priset vi får betala för vår billiga mat går inte ihop med bra djurhållning, inte försvarbart men förståeligt. Människor förgiftas, mkt. Dåliga arbetsförhållanden. Vi måste alla vara beredda att betala och inte alltid välja det billigaste alternativet.

SMART 1.Valet av mat det viktigaste valet 2.Ät mer från växtriket 3.Närproducerat 4.Köp KRAV-märkt 5.Ät efter säsong 6.Köp främst råvaror 7.Planera dina inköp 8.Ät upp maten

 Närproducerad mat  Säsongsanpassat ätande  Odling – HUR?  Planera dina inköp  Ät upp maten – inget matsvinn. Hur gör man då?

Är sopor bara sopor?

Minska sopberget!

Personligt ansvar!??

Återvinning

Källsortering

Miljöfarligt