Välkomna till SITE regionen! Klas Darlin;

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbeidet med COINCO - Forholdet til «Den Skandinaviske Arena» Møte i Europapolitisk Forum i Oslo 8.november 2012 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad Akershus.
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Mathias Roos – Strateg Region Blekinge
Nye Mål 3: Kjernegeografien med: 109 norske og 53 svenske kommuner km2 (Hellas km2) - 2,1 mill innbyggere Muligheter i >20% områdene.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Regional digital agenda för Östergötland
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Välkomna till en dag om eArkiv
Västra Götaland.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Regionalt utvecklingsprogram
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Hållbart företagande i Arktis Mikael Anzén Ordförande i Arktiska rådets arbetsgrupp för hållbar utveckling (SDWG) 1.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Djupintervjuer i SITE-kommunerna
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Gränsen som attraktion
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Utveckla lönebildningen
Världsarvet Hälsingegårdar
Omställningen av hälso- och sjukvården

Miljömålen består av tre slags mål
Competence Academy – Public Sector
Vad innebär regionbildningen?
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Där idéer blir verklighet
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Park- och naturförvaltningen
Miljömålen består av tre slags mål
PROGRAMMÅL 1 Effektmål 2030 Etappmål 2021
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Välkomna till SITE regionen! Klas Darlin;

SITE regionen

Det offentliga som ”möjliggörare” för fortsatt hållbar expansion!

De fyra gränskommunerna Trysil, Engerdal, Malung - Sälen och Älvdalens kommuner träffar en politisk överenskommelse om att utveckla en internationell turistregion tvärs över landsgränsen. Bakgrunden till detta är kunskapen om att framtidens näringslivs- utveckling i stor grad vill vare kopplat till turismen, och nödvändigheten av att utveckla detta till en helårsnäring.

SITE Destination …

Arbetet har byggt på att skapa samarbetsprocesser mellan gränskommunerna och att utforma former för dialog mellan beslutstagare, tjänstemän, näringsliv och den akademiska världen. För att uppnå konkreta resultat har SITE fokuserat på strategiska lösningar till utmaningar som finns i det offentligas och besöksnäringens vardag.

Arbetsmetoden, även kallad ”SITE modellen”, inleder med dialog där berörda parter identifierar gemensamma utmaningar, genomför undersökningar för att skapa ett beslutsunderlag, skapar ”verkstäder” för implementering inom befintliga strukturer och avslutas med att resultatet utvärderas.

Märkesdagar 5/ , Kommunstyrelserna i SITE kommunerna sammanträffar på Högfjällhotellet i Sälen och beslutar sig för att samarbeta och gemensamt stå bakom en ansökan till Interreg om projektet som sedermera blir ”SITE Destination”. 11/3 2013, Mark och miljödomstolen meddelar sin dom som ger klartecken till att gå vidare med planerna på ”Airport Center SITE”. 23/5 2013, På Gammelgården i Sälen hålls det första gemensamma mötet mellan de fyra destinationsbolagen i SITE och man enas under varumärket ”Scandinavian Mountains”.

SITE-regionen ska utvecklas till att bli ”SCANDINAVIAN MOUNTAINS” - en internationell och hållbar destination med en attraktiv besöksnäring.

Syfte Med bakgrund och erfarenheter i SITE projektet skall SITE- regionen utvecklas till att bli ”Scandinavian Mountains” – en internationell och hållbar destination med en attraktiv besöksnäring genom att fokusera på – Exportmogna företag och destinationer – Aktivt arbeta för nyföretagande och entreprenörskap – Hållbar utveckling och certifiering – Det offentliga som tar ansvar för konsekvenserna av internationaliseringen och förenklar/tar bort gränshinder för både gäster och näringsliv För SITE kommunerna är syftet att skapa ökad sysselsättning, ökad inflyttning och ökade skatteintäkter.

Insatsområden Internationalisering Hållbarhet Nyföretagande Offentlig infrastruktur och FoU

Kriterier för exportmogen destination Kriterierna utgår från marknadens och målgruppens krav och behov. 1.Destinationen kan erbjuda 2–5 dagars helhetsupplevelse (bo, äta, göra, resa) 2.Destinationens erbjudande är samlat, paketerat och köpbart 3.Språkanpassad kommunikation 4.Destinationens tillgänglighet är god 5.Det finns en lokal organisation med tydligt mandat att representera destinationen 6.Gemensam prioritering av marknader och målgrupper 7.Det finns en plan och långsiktig finansiering av marknadsaktiviteter samt en gemensam varumärkesplattform 8.Den lokala organisationen ansvarar för utveckling och implementering av destinationens gemensamma affärsplan utifrån kunskap om marknad, målgrupp, produktutbud, resurser 9.Destinationen har en affärsmodell för hur samverkande företag på destinationen kan utvecklas lönsamt

Dessutom… bör det finnas en hållbarhetsstrategi för destinationen bör destinationen aktivt arbeta för att kvalitetssäkra sina produkter bör destinationen säkerställa delaktighet av lokalbefolkningen för ett gott värdskap

Oppgaver på 3 nivåer må avklares Bedriftene : - Utvikler attraktive produkter for int. marked/ målgruppe - Kvalitetssikring - Utvikler bedriftens eksport- modenhet - Selger/markedsfører på nasjonalt/skandinavisk marked som idag Destinasjonsselskapene - Utvikler reisemålet for int. marked (eksportmognad) - Utvikler int. produkter og pakker sammen med bedriftene - Samordner reisemålets salg/markedsføring på nasjonalt/skandinavisk marked som i dag Scandinavian Mountains : - Kjenner og beslutter marked, målgrupper og salgsledd - «Bestiller» og kvalitetssikrer produkter og pakker fra destinasjonene - Samordner mot salgsleddet, markedsfører

Bærekraftig utvikling og sertifisering – Mål at SITE-regionen er sertifisert som bærekraftig reisemål i 2018 Trysil innehar Merket for bærekraftig reisemål – Remerking innen mars 2016 ska gjøres i prosjektet Femund-Engerdal – Ska å kvalifisere for Merket – Kan søke Innovasjon Norge om støtte til eget prosjekt Sälen og Idre ønsker sterkt å starte «Hållbar utvikling» – SITE Sverige budsjetterer for et 2-års utviklingsløp – Nordisk råd jobber med felles Nordisk merkeordning Alt. søke om tilknytning til den Merket for Bærekraftig reisemål

Offentliges konsekvens av internasjonalisering Være pådriver for samordning av det offentlige på ulike nivå i forhold til offentlige oppgaver som påvirkes av internasjonalisering – Grensehinder, brann, politi, toll, transport, helse Fortsette arbeidssettet fra SITE I – Invitere til dialog gjennom seminarer, konferanser, workshops og møter Sikre tilgang og flyt av informasjon over grensen Frihandelsområde…

Tiltak nyföretagande og entreprenörer Har potente utviklingsområder og muligheter – Opplevelser ved bruk av skog, fjell, vann, elv og snø – Produksjon, salg og bruk av lokalmat som del av opplevelsen – Salg av lokalt produserte og gjerne bærekraftige produkter

Behov av kompetenta guider Guideutbildning utifrån internationella behov – Andra krav på upplevelser – Tillrättaläggande Kartor, skyltar, vägledning ”Can I go in to this wild forest on my own?”

Guidenettverk

Dessutom… – Alternativ sysselsättning Kock/guide, musiker/guide, hantverkare/guide Oväntade kombinationer – MTB-guide, geologi-guide, kultur-guide, vilt/spårnings-guide, bara-klappa-på-en- fjällko-guide, jakt-guide, fiske-guide Samarbete över gränsen Gränsen som upplevelse i sig – MTB-cykling i gränsgatan

SITE II – sammendrag Visjon I 2018 jobber SITE-aktørene sammen som en internasjonal og bærekraftig destinasjon med en attraktiv besøksnæring Målrettet utvikling av eksportmodenheten på nye og eksisterende bedrifter og produkter så vel som på destinasjonene for å gjøre SITE- regionen til et internasjonalt attraktivt reisemål Overordnet mål Internasjonalt og målbart … Arbeids- pakker EKSPORTMODNE BEDRIFTER OG DESTINASJONER Utvikle SITE-regionen som bærekraftig reisemål gjennom naturgitte forutsetninger og gode bærekraft-tiltak som innfrir internasjonale gjesters forventninger BÆREKRAFTIG UTVIKLING OG SERTIFISERING Samarbeide på det offentliges oppgaver som påvirkes av en internasjonalisering; grensehinder for gjester og besøksnæring, brand, redning, politi, toll og transport OFFENTLIG SAMARBEID Bidra til etablering av ny virksomhet som kvalifiseres for det internasjonale markedet og øke antall helårsstillinger i SITE-regionen NY VIRKSOMHET

Målet I 2018 jobbar Scandinavien Mountains aktörer tillsammans som en internationell och hållbar destination med en attraktiv besöksnäring