Analys och utvärderingsfrågor resultat (yngre skola) ___________________________________________________________________________ Huvudfrågeställning: Vad kan vi se med hjälp av årets resultat behöver förändras och utvecklas i vår undervisning? Hur kan vi lyfta in och tydliggöra det i nästa års planering? Ämnesanalys och kartläggning av förbättringsområden inom ämnen Vilka mönster ser vi i årets resultat jämfört med föregående års resultat? (trendbild NP) Jämför resultaten i de olika delproven NP. Vad säger oss årets screening i Partillemodellen? Hur skiljer sig de olika ämnenas resultat åt i år? Vad kan ha påverkat det? Vad säger oss översikterna i Unikum? Jämför utifrån olika aspekter t ex ämnen, pojkar och tjejers resultat. Finns det några skillnader i resultat? I så fall vad tror ni det beror på? Vilken förmåga har våra elever lyckats bäst på i år? Vad är tänkbara orsaker till att de lyckats bra med just denna förmåga? Vilken förmåga har eleverna presterat sämst på i år? Vad är tänkbara orsaker till att de lyckas sämre med just denna förmåga? Vad kan vi se med hjälp av årets resultat att vi behöver förändra och utveckla i vår undervisning? Vilka utvecklingsområden ser vi? Allmändidaktisk analys och kartläggning av förbättringsområden som ej är ämnesspecifika Vilka metoder och strategier kan vi se fungerar bra i våra elevgrupper utifrån våra elevers behov? Hur vet vi det? Vilka metoder och strategier som vi idag använder kan vi se inte fungerar bra utifrån våra elevers behov? Hur vet vi det? Vad gör vi istället? Hur gör vi idag för att medvetet bedriva en undervisning som tränar eleverna i olika lärstrategier, ansvarstagande och studieteknik? Hur kan vi lyfta in och tydliggöra det i nästa års planering?
DelprovABCDEFGHSnitt NP Svenska åk MuntligLäsa berättandeLäsa faktaHögläsningTextsamtal Skriva- berättandeSkriva- stavningSkriva- fakta Oxled99,190,594,898,3100,094,088,897,495,4 Partille (alla)99,190,991,796,698,590,585,892,193,2
NP Matte Åk 3 Muntlig Sannolikhet, huvudräkning Uppdelning av tal Geometriska begreppRäknesätt Mätning massa Enkla problem Snitt ABCDEF1F2G1G2Snitt 2016 Partille (alla)93,892,488,488,288,790,77791,188,688,8 Oxled89,7 91,485,190,587,981,094,088,888,7