Sätta på sig skönlitterära glasögon Hitta en berättelses olika beståndsdelar
1. Vad handlar novellen om? 2. Vem handlar novellen om? 3. Vilken effekt skapar tomrummen? 4. ”Då hände det” – vad är det egentligen som händer när huvudpersonen är på väg ut? Hur tolkar du det? Ges några ledtrådar?
Innanför och utanför texten Texten i sig – t.ex. temat, berättarperspektiv, stil Sammanhanget omkring texten – t.ex. författarens liv, när texten skrevs
Berättartekniska grepp: författarens verktyg Litteraturvetenskaplig verktyg läsarens verktyg (t.ex. genusperspektiv, feministiskt perspektiv ) Litteraturvetenskaplig begrepp ord som har med litteratur att göra (t.ex. budskap, epik, genre, karaktär, lyrik, tema).
Jag-berättare (förstapersonsperspektiv) Jag heter Auxilio Lacouture och är från Uruguay, från Montevideo, men ibland när vinet stiger mig åt huvudet och jag får ett anfall av hemlängtan, säger jag att jag är charrúa, vilket är ungefär samma sak men inte riktigt …Roberto Bolano, Amulett
Diskutera Vilka fördelar finns det med jag-perspektiv? Läsaren kommer nära berättarjaget Vilka begränsningar kan det finnas? Berättelsen kan bara handla om sådant berättaren sett, hört och vet
Allvetande berättare - Vet allt om karaktärerna. - Kan vända sig till läsaren - Berätta om känslor och tankar Begränsat allvetande Redan vid sju stod hon i avgångshallen och blickade upp mot den väldiga, svarta tavlan där de olika destinationsorterna med vidhängande avgångstider fanns angivna. Mare Kandre, Hetta och vitt
Ibland kommer den allvetande berättaren nära Kommentarer och värderingar ”hörs” ”Man kan tycka att han kunde ha bestämt sig tidigare och att han kunde ha varit karl nog att meddela omgivningen sitt beslut. Men Allan Karlsson hade aldrig grubblat för länge på saker och ting”. (ur Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson).
Den allvetande berättaren kan också vara mer osynlig Hon såg att hennes äldste pojke, Björn, började gråta och dolde sitt grimaserande ansikte i händerna. Hur gärna hon än hade velat rusa fram och hålla om honom kunde hon inget göra. Hon stod där bakom tallen med händerna i fickorna, utan en min … (ur Frestelsernas berg av Jonas Gardell)
Tredjepersonsperspektiv Man får veta vad karaktärerna känner, tänker och hur de upplever saker Han skulle till ödegården som låg i utkanten av villaområdet där han bodde. Han hade varit där många grälnätter. Fan, vad han hatade när morsan och farsan grälade Han fick ont i skallen. Han kunde inte sova, inte plugga, inte tänka, ingenting. ” (ur Johanna Nilssons Göra skillnad i världen)
In medias res = mitt i handlingen Exempel: Den kände museiintendenten Jaques Sauniere stapplade genom den valvkrönta öppningen som ledde till museets Grande Galerie. Han kastade sig mot den första tavlan han fick syn på, en Caravaggio. Den sjuttiosexårige mannen tog tag i den förgyllda ramen och drog mästerverket mot sig tills det lossnade från väggen. Han föll baklänges med målningen över sig. Ur Da Vinci koden av Dan Brown
Verkets huvudtanke – det övergripande ämnet En roman kan ha flera teman Måste tolkas: vad handlar den här texten egentligen om?
Kärlek Utanförskap Kampen mellan ont och gott Döden Rädsla för tekniken
Återkommande inslag i berättelser - Särskilt karaktär - Särskild situation - Särskild relation
Den elaka styvmodern Den ensamme hjälten Hjälten som ger sig ut på resa Den erfarne och den unge oerfarne Ensam på en öde ö
Ensamme mannen Trasslig relation till kvinna/dotter Arbetsnarkoman Yrkeskunnig
Hur levandegörs karaktärerna? Direkt karakterisering: författaren beskriver vad karaktärerna gör och säger - men också vad de tänker och känner Indirekt karakterisering: inte mycket information om karaktärernas känslor och tankar
Han var för övrigt en mycket hygglig karl, menlös och tjänstaktig, och han hade med en ojämförlig iver sysslat med försvarets organisation. Han hade låtit gräva gropar i fälten, huggit ned alla de unga träden i de omgivande skogarna, ordnat med fällor på alla vägar, och vid fiendens annalkande drog han sig hastigt tillbaka till staden, nöjd med sina förberedelser (Guy de Maupassant, Fettpärlan, 1880).
Karaktärstecken Karaktärens repliker Karaktärens handlingar Karaktärens yttre Miljön karaktären vistas i
Karen ser på sin son och tänker på alla gånger hon har suttit mitt emot honom och sett hans käkar mala och hur hans ögon sjunker in i vila och blir svarta, som kameraögon. Hon måste vända sig bort, hon ser ut genom fönstret, det är dammigt och smutsigt. Tårstrimmigt. (ur Hennes mjukaste röst av Bengt Ohlsson)
Runda karaktärer = karaktärer med flera olika egenskaper Platta karaktärer = ofta en dominerande egenskap (elak, god, girig).
Kronologiskt Tillbakablickar Parallellhandling Split screen från tv-serien 24
Beskriver texten en speciell scen eller miljö? Fysisk och social miljö
Visa – inte beskriva ”Det var skitigt i rummet” = beskrivning ”Rummet var fullt av damm, gamla pizzakartonger och flugor” = gestaltning
Intern konflikt: en människa slits mellan idéer eller tankar Extern konflikt: mellan två eller flera personer
Vad utmärker texten när det gäller: - Ordval - Dialog - Meningsbyggnad - Stilfigurer
Meningsbyggnad: Mestadels korta eller långa meningar? Vilken effekt skapar det? Ordval: Talspråk, slang, dialektord, värdeladdade ord, ord från yrkesspråk, ord specifika för en socialgrupp Stilfigurer : bildspråk
Upp med dörrens metallhake och ut i natten. Stjärnhimlen öppnade sin oändlighet. En månskära guppade som en roddbåt vid horisonten. Himalayas jättar kunde anas på alla håll som spetsiga silhuetter. Stjärnljuset var så starkt att det duschade marken, vassa vita strålar från en jättelik sil.