Sätta på sig skönlitterära glasögon Hitta en berättelses olika beståndsdelar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Författare Josefin Berntsson År 2013
En kortfattad historia
Referat En sammanfattning.
Att skriva en krönika Hur och vad.
Härnöstudier.
FÖRELÄSNING OM TEXTERS UPPBYGGNAD OCH ANALYS
Hur du skriver en bra historia
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
NOVELL.
= att visa istället för att berätta
Begrepp och terminologi
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Romantiken 1760 – 1840.
Vad kännetecknar en novell?
Ett arbetsområde om poesi
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Stig Dagerman Född 1923 i Älvkarleby (Uppsala län) Dog 1954 (tog sitt liv) Svensk författare och journalist Han var en av de mest framträdande författarna.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Att inleda och avsluta en berättelse
DEN MAGISKA DÖRREN.
- att läsa & skriva noveller
Skriva noveller.
Stilgrepp.
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Nycklar till litteraturen
Va?! Ska vi skriva vår egen novell?
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
Textilarbete Alice Höök.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Utveckla skrivandet.
Novell- typiska drag Kort berättelse Få karaktärer Läsaren kastas in i storyn direkt Person- och miljöbeskrivningar - Öppet slut och ofta en poäng.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Berättande text.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Vad kännetecknar en novell?
Enkätundersökning: Feriearbetarna De ungas upplevelse av arbete inom Vård och Omsorg inom Göteborgs Stad Erika Rodríguez Lindgren.
DRAMATIK Begrepp och terminologi. En av de tre klassiska genrerna EPIK LYRIK DRAMATIK NOVELL ROMAN EPISK DIKT DIKTER SKÅDESPEL.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Påhittade texter Kan innehålla verklighet Berättar sanningar om livet.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
ATT SKRIVA Några tips och råd. Beskriv  Miljön En berättelse utspelar sig alltid någonstans. T ex en skog, ett kafé, en lektionssal, en bil. Hur ser.
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
4 processer att behärska:
Att skriva en nyhetsartikel
Kunskapskraven i svenska: Du ska kunna skriva olika slags texter……
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
”Att göra gott och leva ett gott liv”
Klicka här för att börja
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Novellanalys.
Berättande text.
Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson
Lukasevangeliet 9 Mat åt fem tusen Apostlarna kom tillbaka och berättade för Jesus om allt de hade gjort. Han tog dem med sig och drog sig undan till en.
Nycklar till litteraturen
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Berätta de goda nyheterna
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Vill du bli mästerdetektiv?
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Inför NP Svenska Våren 2019.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Presentationens avskrift:

Sätta på sig skönlitterära glasögon Hitta en berättelses olika beståndsdelar

1. Vad handlar novellen om? 2. Vem handlar novellen om? 3. Vilken effekt skapar tomrummen? 4. ”Då hände det” – vad är det egentligen som händer när huvudpersonen är på väg ut? Hur tolkar du det? Ges några ledtrådar?

Innanför och utanför texten Texten i sig – t.ex. temat, berättarperspektiv, stil Sammanhanget omkring texten – t.ex. författarens liv, när texten skrevs

Berättartekniska grepp: författarens verktyg Litteraturvetenskaplig verktyg läsarens verktyg (t.ex. genusperspektiv, feministiskt perspektiv ) Litteraturvetenskaplig begrepp ord som har med litteratur att göra (t.ex. budskap, epik, genre, karaktär, lyrik, tema).

Jag-berättare (förstapersonsperspektiv) Jag heter Auxilio Lacouture och är från Uruguay, från Montevideo, men ibland när vinet stiger mig åt huvudet och jag får ett anfall av hemlängtan, säger jag att jag är charrúa, vilket är ungefär samma sak men inte riktigt …Roberto Bolano, Amulett

Diskutera Vilka fördelar finns det med jag-perspektiv? Läsaren kommer nära berättarjaget Vilka begränsningar kan det finnas? Berättelsen kan bara handla om sådant berättaren sett, hört och vet

Allvetande berättare - Vet allt om karaktärerna. - Kan vända sig till läsaren - Berätta om känslor och tankar Begränsat allvetande Redan vid sju stod hon i avgångshallen och blickade upp mot den väldiga, svarta tavlan där de olika destinationsorterna med vidhängande avgångstider fanns angivna. Mare Kandre, Hetta och vitt

Ibland kommer den allvetande berättaren nära Kommentarer och värderingar ”hörs” ”Man kan tycka att han kunde ha bestämt sig tidigare och att han kunde ha varit karl nog att meddela omgivningen sitt beslut. Men Allan Karlsson hade aldrig grubblat för länge på saker och ting”. (ur Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson).

Den allvetande berättaren kan också vara mer osynlig Hon såg att hennes äldste pojke, Björn, började gråta och dolde sitt grimaserande ansikte i händerna. Hur gärna hon än hade velat rusa fram och hålla om honom kunde hon inget göra. Hon stod där bakom tallen med händerna i fickorna, utan en min … (ur Frestelsernas berg av Jonas Gardell)

Tredjepersonsperspektiv Man får veta vad karaktärerna känner, tänker och hur de upplever saker Han skulle till ödegården som låg i utkanten av villaområdet där han bodde. Han hade varit där många grälnätter. Fan, vad han hatade när morsan och farsan grälade Han fick ont i skallen. Han kunde inte sova, inte plugga, inte tänka, ingenting. ” (ur Johanna Nilssons Göra skillnad i världen)

In medias res = mitt i handlingen Exempel: Den kände museiintendenten Jaques Sauniere stapplade genom den valvkrönta öppningen som ledde till museets Grande Galerie. Han kastade sig mot den första tavlan han fick syn på, en Caravaggio. Den sjuttiosexårige mannen tog tag i den förgyllda ramen och drog mästerverket mot sig tills det lossnade från väggen. Han föll baklänges med målningen över sig. Ur Da Vinci koden av Dan Brown

Verkets huvudtanke – det övergripande ämnet En roman kan ha flera teman Måste tolkas: vad handlar den här texten egentligen om?

Kärlek Utanförskap Kampen mellan ont och gott Döden Rädsla för tekniken

Återkommande inslag i berättelser - Särskilt karaktär - Särskild situation - Särskild relation

Den elaka styvmodern Den ensamme hjälten Hjälten som ger sig ut på resa Den erfarne och den unge oerfarne Ensam på en öde ö

Ensamme mannen Trasslig relation till kvinna/dotter Arbetsnarkoman Yrkeskunnig

Hur levandegörs karaktärerna? Direkt karakterisering: författaren beskriver vad karaktärerna gör och säger - men också vad de tänker och känner Indirekt karakterisering: inte mycket information om karaktärernas känslor och tankar

Han var för övrigt en mycket hygglig karl, menlös och tjänstaktig, och han hade med en ojämförlig iver sysslat med försvarets organisation. Han hade låtit gräva gropar i fälten, huggit ned alla de unga träden i de omgivande skogarna, ordnat med fällor på alla vägar, och vid fiendens annalkande drog han sig hastigt tillbaka till staden, nöjd med sina förberedelser (Guy de Maupassant, Fettpärlan, 1880).

Karaktärstecken Karaktärens repliker Karaktärens handlingar Karaktärens yttre Miljön karaktären vistas i

Karen ser på sin son och tänker på alla gånger hon har suttit mitt emot honom och sett hans käkar mala och hur hans ögon sjunker in i vila och blir svarta, som kameraögon. Hon måste vända sig bort, hon ser ut genom fönstret, det är dammigt och smutsigt. Tårstrimmigt. (ur Hennes mjukaste röst av Bengt Ohlsson)

Runda karaktärer = karaktärer med flera olika egenskaper Platta karaktärer = ofta en dominerande egenskap (elak, god, girig).

Kronologiskt Tillbakablickar Parallellhandling Split screen från tv-serien 24

 Beskriver texten en speciell scen eller miljö?  Fysisk och social miljö

Visa – inte beskriva ”Det var skitigt i rummet” = beskrivning ”Rummet var fullt av damm, gamla pizzakartonger och flugor” = gestaltning

Intern konflikt: en människa slits mellan idéer eller tankar Extern konflikt: mellan två eller flera personer

Vad utmärker texten när det gäller: - Ordval - Dialog - Meningsbyggnad - Stilfigurer

Meningsbyggnad: Mestadels korta eller långa meningar? Vilken effekt skapar det? Ordval: Talspråk, slang, dialektord, värdeladdade ord, ord från yrkesspråk, ord specifika för en socialgrupp Stilfigurer : bildspråk

Upp med dörrens metallhake och ut i natten. Stjärnhimlen öppnade sin oändlighet. En månskära guppade som en roddbåt vid horisonten. Himalayas jättar kunde anas på alla håll som spetsiga silhuetter. Stjärnljuset var så starkt att det duschade marken, vassa vita strålar från en jättelik sil.