HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Effektivisering av inköp i staten: e-beställningar
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Regeringens handlingsplan för eFörvaltningen
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Hur länge har vi haft vi regler?
Elektronisk handel – Effektiva inköp
NEA forum - PEPPOL Sören Pedersen.
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kommunförbundet Skåne Nätverksträff för upphandlare 25/ Daniel Moius
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Att få rätt saker att hända
Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Välkomna till en dag om eArkiv
Lantmäteriets informationsförsäljning
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Nationella upphandlingsstödet
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
NEA Seminarium 7 december 2004
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Beställning av tjänster
1 IMPLEMENTERING AV HANDLINGSPLAN Bakgrund Regeringen har beslutat att statliga myndigheter ska hantera beställningar elektroniskt senast.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
HfR-konferens 7 maj 2010 Effektiv administration i statsförvaltningen.
Anpassning av den ekonomiska hanteringen och anpassning mot e- handel.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Riksrevisionens årliga revision
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Birgitta Laurent.
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Pilotlän för grön utveckling
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
SLL om tjänster för det kommunala området
Miljömålen består av tre slags mål
En digital inköpsprocess
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Miljömålen består av tre slags mål
Kommundirektören och digitaliseringen
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Samordnad utveckling för god och nära vård
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan

Bakgrund Politiska mål för e-förvaltning Strategi och nationell handlingsplan Förändringar inom upphandlingsområdet Enhet för upphandlingsrätt på Fin.dep Konkurrensverkets förändrade roll Obligatoriska delar av EG-dir från 2004 Nya rättsmedelsdirektiv och frivilliga delar av EG-direktiv från 2004 Drivkrafter och utvecklingstrender 50% slutar inom 20 år Självbetjäning och automatisering Processorientering och –optimering Samordning av stödprocesser IT-standardisering E-delegationen Branschorganisationer för e-handel

ESV:s uppdrag Kartläggning - Myndigheternas interna arbetsprocesser - Problem hos myndigheterna - Inköpsmönster - Leverantörers förutsättningar att möta krav Kostnad & nytta - Beräkna kostnad & nytta - Förslag till hur effekter hämtas hem - Analysera & redovisa kvalitetsvinster Standarder - Tillämpning av standarder - Förvaltning & utveckling av standarder Förslag till åtgärder inför genomförandet av elektroniska beställningar i staten - Hur uppnå effektivitetsvinster - Områden i behov av reglering - Enhetliga förslag, offentlig sektor samt leverantörer av varor och tjänster

Hur jobbar myndigheterna idag? Bristande styrning mot det ekonomiskt mest fördelaktiga avtalet För lite tid läggs på strategiskt inköpsarbete Bristfälligt stöd för inköpsplanering och uppföljning Nyckeltal och mål saknas Det är få som systematiskt kontrollerar om behovet kan täckas på annat sätt än via inköp, Behovet är inte ordentligt analyserat Behovet uppstår i ”köpögonblicket” Strategisk inköps- planering & styrning Upphandling & avtal Avropa & beställa Leverans & faktura- hantering Bristfällig överblick av avtal, leverantörer och sortiment Rutiner för styrning och utveckling av leverantörer saknas Kontroll mot ramavtal sker inte Det är svårt att följa upp gjorda inköp Ramavtalen är svårtolkade för beställaren Hög andel av icke godkända inköp, så kallade otillåtna direktupphandlingar Fragmenterat arbetssätt på regional och lokal nivå Manuellt och tidsödande arbete vid avrop Fragmenterat arbetssätt på regional och lokal nivå Manuellt och tidsödande arbete vid kontroll av faktura mot beställning

Inköpsprocessen Strategisk inköpsplanering & styrning Upphandla & hantera avtal Beställa Leverans- & fakturahantering Tid Ofta Många Ibland Några Sällan Få Organisation

Inköpsprocessen – med elektroniska beställningar Strategisk inköps- planering & styrning Upphandla & hantera avtal Beställa Leverans- & fakturahantering Marknads- analys Behovsanalys Planering & uppföljning Utforma regler, rutiner & policies Avancerade e-beställningar Enkla e-beställningar Övriga beställningar Bekräfta leveransens kvalitet Hantera & betala faktura Matcha beställning & faktura Förvalta stöd & process Upphandla Tillhandahålla avtal Förvalta avtal

Lönsamhetsbedömning – Diskonterade värden En satsning på 5 miljoner årligen, , bidrar till en ökad effektivisering på miljoner för statsförvaltningen som helhet X

Vilka effekter bidrar ett samordnat införande till?

Hur lyckas vi med e-handel? FramgångsfaktorFörutsättningÅtgärd Tydligt vad myndigheterna behöver göra Regeringsbeslut om krav på myndigheterna Tillägg i en ny förordning om e- handel att alla myndigheter ska: - hantera beställningar elektroniskt senast den 31 december En myndighet ska i sitt arbete med inköp etablera en inköpspolicy och en inköpsstrategi. En utpekad ansvarig som leder och samordnar myndigheterna Regeringsbeslut om mandatet Regeringsuppdrag till ESV - samverkan med Kammarkollegiet om stöd till mindre och medelstora myndigheter - samverkan med Nutek om information till näringslivet Stöd för myndigheter och information till näringslivet Regeringsbeslut om resurser för arbetet Ökat anslag till ESV Systemstöd och övrig infrastruktur för myndigheter Tillgång till systemstöd och nödvändiga tjänster för att införa elektroniska beställningar ESV genomför upphandling och statliga ramavtal på området finns tillgängliga Gemensamma standarderESV förbereder normering Standardformat för inköpsprocessen fastställs i förordning Ökat anslag till ESV för att finansiera statens del i SFTI

ELEKTRONISK HANDEL Prislista Vad behöver regleras? Elektronisk försäljning Elektroniska beställningar Leverantörens interna rutiner Myndighetens interna rutiner Sveorder Svefaktura Inköpspolicy och -strategi Prislista Övriga AT Nya krav i förordning och föreskrift Nya krav i förordning och föreskrift Redan reglerat Redan reglerat Bilaterala överenskommelser Bilaterala överenskommelser

Ledningens stöd och styrning Inköpsprocessen Vad behöver myndigheterna göra? OrganisationVerktygKompetens InvolveringStrategiProcess Strategisk inköps- planering & styrning Upphandla & hantera avtal Beställa Leverans & faktura- hantering

Risker och möjligheter Bristande ledningsstöd Teknikfokuserad utveckling Otillräcklig delaktighet hos medarbetarna Bristande samordning Bristfällig teknik Ett aktivt och uttalat stöd från ledningen Utgångspunkt i verksamhetens krav och behov Samverkan är viktig Gemensamma standarder Tillgång till lämpliga verktyg

Förvalta och vidareutveckla M1 Förvalta och vidareutveckla M3 Förvalta och vidareutveckla M4-M5 Förvalta och vidareutveckla Förebilder Förvalta och vidareutveckla stödpaket Aktiv ramavtalsförvaltning Införande av e-handel Andel Upphandla Nettonytta Medel & Stora Små & Medel Utveckla stödpaket Förbereda Förebilder Kunskapsdelning Införa Förebilder Förbereda M4-M5 Införa M4-M5 Förbereda M3-M2 Införa M3-M2 Införa M1 Förbereda M1 Egna initiativ

Sammanfattning Mål Varför Vilka Vad Hur Kostnadsbesparingar Myndigheterna hanterar beställningar elektroniskt Myndigheterna jobbar strategiskt med inköpsprocessen Så enkelt som möjligt för så många som möjligt Regeringen Ledning och samordning Offentlig sektor Leverantörer Förenklad hantering Förbättrad kvalitet och service Strategi Upp- handla Beställa Faktura

Anders Nyström , Välkomna med frågor och synpunkter! Myndigheter - SFTI - Svefakturan - Näringsliv - Frågor –