Styrning ur ett ledningsperspektiv enligt Mille Millnert.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

Forskarrörlighet – perspektiv från en nordlig utpost
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Konsten att leda sig själv
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Göteborgs universitet förnyas
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Vidareutveckla det akademiska ledarskapet
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder forskning.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
VANLIGA FALLGROPAR VID IMPLEMENTERING
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Eleven i centrum Mille Millnert. 2 juni Hur har jag tänkt för att utforma LiU:s strategi Nuläge Utmaningar och trender Något om strategier Strategisk.
Lyckad träning Hur?.
Anteckningar från mötet på utbildningsdepartementet 28 oktober 2010.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande Forskningsrådets arbete under våren 2013.
Marknadskrafter.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Åsa Fex Svenningsen Institutionen för Neurovetenskap.
Individuell & differentierad lön
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder forskning.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder forskning.
Framtidskartläggning
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Utgångspunkter för RUT 2 Globaliseringen Sverige på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden Kunskapssamhället Utbildningens och forskningens.
På väg mot Linnéuniversitetet
Presentation av SLU Siffror och fakta baserade på årsredovisningen 2015.
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Hälsofrämjande ledarskap
Enig ledning som skickar samma signaler
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Verksamhetsplan FSV 2016.
Resursstyrning i högskolans grundutbildning . RiR 2009:25
Att styra och leda ett lärosäte
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Att styra och leda ett lärosäte
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Innehåll Min bakgrund som chef och ledare
Mål och styrning Läroplansmålen
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Presentation av affärsplan
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kunskapsmiljöer Linné
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

Styrning ur ett ledningsperspektiv enligt Mille Millnert

22 Filosofisk betraktelse LiU:s strategi och styrsystem Kommunikation Slutsatser

Vad är ett universitet?  Romantisk forntid  Expansion  Identitetskris

Konflikter?  Konflikten mellan det kortsiktiga och det långsiktiga  Konflikten mellan det kollektiva och det individuella

Konfliktorsaker?  Resursbrist  Skillnader i nulägesanalys  Olika målbild och vision

Vägar framåt  Gemensamma visioner  Gemensam syn på nuläget  Ledarskap  Medarbetarskap  Kommunikation

77 Vad måste ett styrsystem innehålla? Visioner och mål = vart ska vi? En strategi = hur tar vi oss dit? Ett mätsystem = Var är vi? Rör vi oss och i så fall i vilken riktning?

8

99 Målsättning: Vidareutveckla profilen av campus- och Programuniversitet med stimulerande, krävande och studentaktiv utbildning Styrtal 1: Total studietid/vecka (deltagande i undervisning och eget studiearbete) per vecka som studenten ägnat sin utbildning. Utfall:Vt 2007: 33,36 timmar/vecka Måltal 2012: 40,00 timmar/vecka Styrtal 2: Kursvärderingsindex (studentens helhetsomdöme av kursen). UtfallVt 2007: 3,78 (på en skala 1-5) Måltal 2012: 3,50

10 Målsättning: Vidareutveckla det engagerande och ansvarstagande akademiska ledarskapet Styrtal: Ledarskapsindex. Utfall2004: 58 Utfall2006: 61 Måltal2010: 67

11 Kommentarer Processer/mål (nästan) ingen styrning från regeringen Klös Verksamhetsdialoger kring styrtalen Generalens fyra frågor 11

LiU 29 Mars 2007 Framtiden är ljus eller?

13 Vad är det som händer? Bolognaprocessen "profilera universiteten" "profilera universiteten" Koncentrera resurserna till starka forskningsmiljöer ”Only a few universities can afford to do science anymore” - Engelsk rektor. Konkurrens om fakultetsmedel Nytt resurstilldelningssystem

14 Sedan dess Expansion av grund- och forskarutbildning övergår i minskning RUT 2 –Både forskningsfinansiering och grundutbildning Befattningsutredningen – ”alla” blir professorer, men ingen är garanterad forskning Ny regering -> ny syn på universiteten. (?)

15 Rut 2 Dan Brändström Forskningspeng följer studenten Nya + hälften av de gamla fördelas i konkurrens Ny intermediär Kvalitetsinslag i fördelningen av grundutbildningsmedel. Liknar det engelska systemet.

16

17

18

19 Nuläge Sveriges bästa grundutbildningsuniversitet Några mycket starka forskningsmiljöer God förmåga till förnyelse Relativt sett små resurser Mellanläge Tendens till självgodhet En gömd diamant

20 Starka forskningsmiljöer Antal starka forskningsmiljöer beslutade av VR, SSF, RJ och Vinnova

21

mkr 1260 mkr 2005 forskning utbildning

mkr 1260 mkr Konkurrensutsatt 2005 forskning utbildning

24

25 Nu då? Bygga Sveriges vassaste universitet

26 Hemläxan Effektiv organisation Effektiv finansieringsprocess Strategisk rekrytering Grundutbildningskvalitet Skapa institutioner med en inre struktur som främjar excellent forskning Ledarskap i innovationssystemet

27 Hur? Organisationen ok. (snart) –Motstå frestelsen att bygga strukturer och rensa bland de vi har! –Inte SM i Potemkinkulisser Utveckla kulturen Vässa laguppställningen

28 Kulturen (Gömd diamant) ”medvetenhet att LiU är konkurrensutsatt” Djävlar anamma, klippanischer, tävlingsinriktad - ”competitive” Bygga en tävlingsinriktad, generös kultur. Tydliga krav och förväntningar med kopplade belöningssystem - ledarskap Öppenhet, tydlighet.

29 Laguppställningen Differentiera resurserna mellan individer och organisationer! Hur skapar vi ett system som är ojämlikt, rättvist, tydligt och begripligt? Vad är ”kontraktet” – kraven och belöningen? Bästa skyttarna måste skjuta flest skott!

30 Varför ska man vara professor i Linköping? Tydliga förväntningar och belöningar Lätt att genomföra de samarbeten som man vill Man får de resurser som krävs för att lyckas och behåller dem så länge man presterar Lite krångel och inga komplicerade strukturer – mycket frihet och arbetsglädje Man trivs i en resultat- och tävlingsinriktad miljö som är generös och applåderar framgång – om man är rätt person!

31 Vad händer nu? Oförskönad framtidsbeskrivning Oro Fel personer lämnar LiU

32 Vad krävs En plan som de som vi behöver för att vinna tror på. Visa att vi har kraft och beslutsamhet att genomföra den. Handlar om vad vi gör, inte vad vi säger. –Lönerevisionen –Nästa fördelning av forskningsresurser –Tjänstetillsättningar –Institutionsorganisationerna

33

34 Stora möjligheter Mycket att göra och bråttom bråttom!!!

35 Konkreta åtgärder Kartläggning av professorer/lektorer mm inför lönesättningen (MM; RH; JK) Utarbeta kontraktssystemet och innehållet i kontraktet. (MM + Dekanerna) Gå runt och kommunicera (MM + Dekaner) Identifiera det som ska avvecklas (MM + dekanerna + RH) Prata med facket (MM)

36 Slutsatser Strategi och styrning måste kommuniceras - uthålligt Enkelhet en dygd (med risk för att verka naiv) Fokusera! Håll organisationen enkel och fokusera på kultur och attityd. 36

Att tänka stort det går fort. Att basera på fakta det går sakta. Alf Henriksson