Konsekventialister säger att moraliskt rätt handlande = maximerandet av värde. Vissa (dock inte alla) K hävdar att det relevanta värdet i fråga är välfärd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen
Alla har inneboende.
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Hälsa och Kondition.
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Inlärningsmiljö för att öka motivation
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Utilitarism: Bentham och Mill
Estetiska omdömen Föreläsning 4
Epikuréerna, hedonism och döden
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Fattigdom och ett gott liv
Utilitarism: Bentham och Mill
Etik- Modet att välja!.
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Att övertyga ! Disposition och mall.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
LIVETS VÄRDE OCH ABORTETIK
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
Sexologi för KY Kvalificerad vård och omsorg inriktning geriatrik alternativt funktionshinder Margit Leist Hagström
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen
Etik Moral Filosofi.
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Hur gör man en debattartikel?
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Skriva noveller.
MORIA: Frihet och utlitarism
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Moria: Tidig feminism.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Konsekventialism Elin Palm.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
Hälsa och Kondition.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
1 Normalfördelningsmodellen. 2 En modell är en förenklad beskrivning av någon del av verkligheten. Beskrivningen måste vara relevant för det vi skall.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
Regelkonsekventialismens (RK) kriterium för moraliskt rätt och fel: En handling, X, är rätt om och endast om X överensstämmer med en regel, R, vars generella.
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Etik och framsteg. Intuitionism vs. det moraliska sinnet Intuitionisterna (Samuel Clark under talet; följer Cudworth, Henry More; Cambridge Platonisterna)
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
En lärarhandledning från MÄN
Stresshantering och säljplanering
Att skriva en nyhetsartikel
Algoritmer och datastrukturer Föreläsning 8 Tidskomplexitet (Weiss kap
Självkänsla.
Konsekventialismens kriterium för en moraliskt rätt/fel handling:
Och hur ska man göra rätt?
Maximera lyckan – minimera lidandet
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Regler, plikter och moraliska lagar.
Etik & moral.
Barnkonventionen.
There is no such thing as a free lunch!
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Religion.
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Konsekventialister säger att moraliskt rätt handlande = maximerandet av värde. Vissa (dock inte alla) K hävdar att det relevanta värdet i fråga är välfärd. Dessa K hävdar att handlingar som är av värde är så på grund av att de bidrar till ökad välfärd.

F: Vad är välfärd? S: Vad det nu än är som får en varelses liv att gå bättre.

F: Vilka sorters varelser inkluderas här? S: Traditionellt har K sagt att alla varelser kapabla till förnimmelse – d.v.s. kännande varelser – ska inkluderas.

Här kommer vi endast ägnas oss åt mänsklig välfärd. Om vi antar att det som är av värde är så p.g.a. dess relation till välfärd kan vi fråga:

I vad består (mänsklig) välfärd? 1.Hedonism 2.Önske-tillfredsställning 3.Perfektionism

Hedonism John Stuart Mill (brittisk filosof, ): "Actions are right in proportion as they tend to promote happiness [well-being]; wrong as they tend to produce the reverse of happiness. By happiness is intended pleasure and the absence of pain; by unhappiness, pain and the privation of pleasure."

“…pleasure and freedom from pain are the only things desirable as ends; and that all desirable things...are desirable either for pleasure inherent in themselves or as means to the promotion of pleasure and the prevention of pain."

F: Vad är njutning? S: En känsla. F: Vad för slags känsla?

Vi kan få njutning av (t.ex.) Mat, Ett varmt bad, Konversationer, Sex, Träning, Titta på en film, Läsa en bok, Se Sverige spöa Danmark i fotboll. Etc. Etc. Finns det någon unik känsla som alla dessa aktiviteter ger upphov till?

Knappast. Även om vi inte kan ge en definition på njutning (en känsla av välmående?) så vet vi vad det är när vi upplever det.

Viktigt: njutning är något som man känner eller upplever. Det är något som sker i vårt medvetande.

F: Kan man njuta av något utan att veta om att man njuter av det? F: Kan man tro att man njuter av något utan att göra det? Samma frågor kan ställas om smärta.

Hur bedömer man värdet av en viss ‘njutningsepisod’? Jeremy Bentham (brittisk filosof, ): Värdet av en viss njutningsepisod är en funktion av dess intensitet och tidslängd.

Fråga 1: Vad är mer värdefullt A: Den relativt milda njutningen av att ligga i ett ljummet bad under en väldigt lång tid eller B: Den väldigt starka, men korta, njutningen av att ha vunnit ett OS guld?

Fråga 2: Är inte hedonismen en ‘filosofi för svin’? Varför skulle det vara, enligt hedonismen, någon skillnad på att vara en tillfredsställd gris eller en tillfredsställd Mozart?

Mills svar: Vi måste skilja mellan kvantiteten (vilket bestäms av någon slags funktion av intensitet och längd) och kvaliteten av njutningsupplevelser. Njutbara upplevelser som resulterar från utpräglat mänskliga aktiviteter (d.v.s. sådana som involverar tanke och förnuft) är av en mycket högre kvalitet än de som inte är det och är därför av mycket högre värde.

Mill: Det är bättre att vara en otillfredsställd Sokrates än en tillfredsställd gris. Mill: Värdet av vissa sorters njutning (de ‘högre’ njutningarna) är diskontinuerligt mer värdefullt än de andra (de ‘lägre’ njutningarna): ingen mängd av de lägre njutningsupplevelerna – oavsett hur stor – är bättre än en högre njutningsupplevelse – oavsett hur liten.

Fråga 3: Visst tycker vi väl att andra saker förutom olika mentala tillstånd (som njutning) har värde? Rober Nozicks (amerikansk filosof ) ‘Pleasure Machine’ (‘Njutningsmaskin’):

Maskinen är konstruerad så att de upplevelser du har i maskinen kan omöjligtvis skiljas från de upplevelser man har i ‘verkliga’ livet.

F: Är dessa lika bra? A: En njutningsupplevelse från att ha en falsk övertygelse om att man vunnit Nobelpriset B: En njutningsupplevelse från att ha en sann övertygelse om att man vunnit Nobelpriset.

F: Vad är bättre A: Extatisk njutning i 50 år i maskinen, eller B: En något mildare njuting av att faktiskt ha åstadkommit något i 30 år?

‘Önskans-tillfredsställelse’ teorier om välfärd: Välfärd består i att ens ‘finala’ önskningar (Eng. Desires) är tillfredsställda. Kom ihåg skillnaden mellan det instrumentella och det finala.

Är det verkligen någon skillnad på denna teori och hedonismen? Ja: ibland önskar vi saker vi vet inte kommer leda till njutning. Ibland kanske vi njuter av saker vi önskar att vi inte njöt av.

För att detta ska vara en rimlig teori måste kanske önskningar som är ‘baserade’ på falska övertygelser uteslutas. Mer om detta så småningom.

Fråga 1: Vilka finala önskemål räknas? De som vi hade tidigare men inte har längre? Om vi säger att bara nuvarande önskningar räknas kanske vi är oberättigat partiska mot nuet?

Fråga 2: Vad, exakt, är det som räknas Enbart tillfredsställelsen av önskningen? (Det kanske man aldrig får reda på.) Övertygelsen om att önskningen blivit tillfredsställd? (Den övertygelsen kan man ju ha även om önskningen inte blivit tillfredsställd.) Den sanna övertygelsen om att önskningen blivit tillfredsställd?

Fråga 3: Varför har man en final önskan om någonting – X låt oss säga? Är det inte för att man tror att X i någon bemärkelse är gott (värdefullt)? (Fråga dig själv: är X bra för att jag önskar X, eller önskar jag X för att jag tror X är bra?)

Om så är fallet: Om ens trosföreställning om att X är bra är sann så är det väl värdet hos X som bidrar till din välfärd – och inte din önskan om X.

Å andra sidan: Om ens trosföreställning om att X är bra är falsk (d.v.s. att X inte är bra), så kan ju orimligtvis tillfredsställelsen av ens önskemål att X bidra till ens välfärd.

Perfektionism (Objektiv lista teori). Vad som är bra för oss – d.v.s. det som bidrar till vår välfärd – kan mycket väl inkludera saker som vi inte nödvändigtvis önskar oss eller som vi nödvändigtvis skulle njuta av. Vanliga kandidater: vänskap, kärlek, hälsa, bedrifter (av olika sorter), kunskap, autonomi etc.

Fråga 1: Hur berättigar vi inkluderandet eller utelämnandet av en påstådd ‘välfärdsberikare’? Fråga 2: Även om vi kan rättfärdigöra inkluderandet av en viss ‘välfärdsberikare’ på listan, hur skall dess värde jämföras med andra saker på listan?