Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Välkommen till Informationsmöte
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandling i Enköpings kommun
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Att upphandla utvärdering
Kvarnholmsförbindelsen
Lagen om offentlig upphandling
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Offentlig upphandling
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandlingsinformation
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Inköpsrutiner.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Upphandling, inköp och LOU
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Vad är upphandling? • Köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor,
Karolinska Institutet Utbildning steg 1 Inköp & upphandlingsenheten
INKÖP/ UPPHANDLING.
Äldreboende på gång….
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Järnhandelsvaror 2015.
1 Proposition 2008/09:29 Lag om valfrihetssystem.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
Nu gör vi social upphandling! Motala 4 november 2015 Mohamed Hama Ali Gärde Wesslau Advokatbyrå.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
LOV och LUF.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Upphandlingslagstiftningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Birgitta Laurent.
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Regler för upphandling
Välkommen till Inköp Gävleborg Maria Larsson & Henrik Thuresson
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Presentation uppstart upphandling
Genomgång inför upphandling
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Upphandlingsprocessen
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Socialt ansvarsfull upphandling
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Avrop från ramavtal och Direktupphandling
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Presentationens avskrift:

Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett ramavtal avseende varor, tjänster eller byggentreprenader. För att offentliga upphandlingar ska ske effektivt och främja konkurrens, regleras dessa i lag. Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) gäller för alla inköp vilka genomförs av stat, landsting och kommun.

Syftet med offentlig upphandling Lagen om offentlig upphandling, LOU, syftar till att reglera och skydda nyttjandet av offentliga medel, se till att de konkurrensmöjligheter som finns utnyttjas, samt att se till att upphandlingen genomförs på ett affärsmässigt sätt.

Vem omfattas av lagen om offentlig upphandling? De som omfattas av LOU är staten, landsting, kommun och kommunala bolag. Även till exempel kommunala och statliga aktiebolag kallas i LOU för upphandlande myndigheter. Med offentligt styrda organ avses till exempel bolag, föreningar och stiftelser som tillgodoser behov i det allmännas intresse.

De 5 grundläggande principerna i lagen om offentlig upphandling Principen om icke-diskriminering Det är förbjudet att direkt eller indirekt diskriminera leverantörer, främst på grund av nationalitet, men även att den upphandlande enheten t.ex. inte får ge ett lokalt företag företräde med anledning av dess geografiska läge. Principen om likabehandling Alla leverantörer ska behandlas lika och ges lika förutsättningar. Alla måste t.ex. få samma information, vid samma tillfälle.

De 5 grundläggande principerna i lagen om offentlig upphandling Principen om ömsesidigt erkännande Innebär bl.a. att intyg och certifikat som utfärdats av behöriga myndigheter i något medlemsland måste godtas i de övriga medlemsländerna. Proportionalitetsprincipen Kraven som ställs i en upphandling måste ha ett naturligt samband med och stå i rimlig proportion till det som upphandlas. Dessutom måste kraven vara ägnade att leda till att den upphandlande enhetens syfte med att ställa dem uppnås.

De 5 grundläggande principerna i lagen om offentlig upphandling Principen om transparens Upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet och öppenhet. Anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning, därav måste förfrågningsunderlaget vara klart, tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas.

Ramavtal Ramavtal är ett avtal där man anger "ramarna" och de villkor som ska ingå i dessa. Ramavtalet reglerar vilka produkter och tjänster leverantören ska kunna leverera. Det talar också om vilka priser och villkor som ska gälla och hur dessa kan regleras. Ett ramavtal föregås alltid av en upphandling där leverantörer har möjlighet att inkomma med sitt anbud utefter färdigställda krav. Då kraven är satta i förväg finns ingen möjlighet för upphandlaren att påverka resultatet. Värnamo kommun har ca 300 stycken avtal om ca 140 varu/tjänstegupper. I några av avtalen är annan part samordnande av upphandlingen, t.ex. SKL Kommentus Kammarkollegiet eller närliggande kommuner Ramavtalen löper på max 4 år med vissa undantag.

Direktupphandling Direktupphandling innebär att upphandling får ske utan att man skriftligen begär offert/anbud. Även om det inte finns något krav på skriftliga anbud finns fortfarande kravet på dokumentering av upphandlingen kvar. Direktupphandling får bara användas under förutsättning att inga ramavtal finns inom varuområdet samt att kontraktets värde inte är högt (se lågt värde). Om ramavtal finns skall dessa nyttjas.

Två tillfällen då direktupphandling tillåts 1. Synnerliga skäl Det innebär faktorer som inte köparen råder över och som gör att inköp måste ske omgående utan att finns tid till skriftligt förfarande. Observera att brådska måste bero på akuta och oförutsedda behov som inte är orsakade av köparen själv genom bristande planering eller liknande förhållanden. Oavsett värdet på upphandlingen kan direktupphandling på grund av synnerliga skäl tillämpas.

Två tillfällen då direktupphandling tillåts 2. Lågt värde Värdet av kontraktet ska uppskattas till det totala belopp som ska betalas enligt kontraktet. En upphandling får inte delas i syfte att kringgå bestämmelserna. Vid beräkning av värde ska options- och förlängningsklausuler beaktas som om de nyttjas. En upphandlande myndighet har möjlighet att besluta om ett lägre belopp för direktupphandling, än vad lagen säger. Något Värnamo kommun gjort. Reglementet är publicerat på kommunens hemsida.

Läs mer om Lagen om offentlig upphandling Upphandlingsmyndigheten Konkurrensverkets information Lagtext Kammarkollegiet