Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Barnets bästa i främsta rummet
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Riktlinjer för betygssättning
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Friluftsliv.
LPP – HLR HLR och säkerhet
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Barn och ungas delaktighet
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Skolledningskonferens
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Vård och omsorgsutbildning
Timplan för grundskolorna i Angered
Uppföljningsmodellen i Stockholm
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Regiongemensam elevenkät 2016
Diagnos och delaktighet
Enkät i gymnasieskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Klagshamns rektorsområde
VIDD-dag 7 december Skolan och elever i behov av särskilt stöd.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Regiongemensam elevenkät 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Enkät i gymnasieskolan
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
LikabehandlingsplAnen
Presentationens avskrift:

Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning

Detta ser SPSM, Skolverket och Skolinspektionen … -Elever med funktionsnedsättning ges inte alltid möjlighet att vara delaktiga i ämnet idrott och hälsa. -Lite specialpedagogiskt stöd i ämnet. -Ju mer fortbildning/utbildning i specialpedagogik desto mer positiva är pedagoger till undervisning i heterogena grupper. -Idrottslärare är ofta bra på att uppmuntra elever men mindre bra på att anpassa undervisningen. -Ju mer delaktighet och inflytande elever har, desto bättre anpassningar och alternativa lösningar i undervisningen.

Lika mycket värd? Lika värdigt bemötande? Likvärdighet Lika mycket till alla? Lika förutsättningar att nå mål och kunskapskrav? Lika över hela landet? Tillgänglighet Lokaler? Gemenskap? Lärande? Skolgård? Läromedel? Möjlighet att delta? Delaktighet Möjlighet att påverka? Inflytande i lärandet? Vara en del i en gemenskap?

Bristande tillgänglighet i alla skolformer klassas som diskriminering. Nya formen av diskriminering trädde i kraft den 1 januari 2015 och innefattar såväl undervisning som lokaler. Bristande tillgänglighet betyder att en person med funktionsnedsättning missgynnas därför att man inte gjort skäliga tillgänglighetsåtgärder för att personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan funktionsnedsättning. Ny form i Diskrimineringslagen

Tillgänglighet handlar om mötet mellan barn/elev och lärmiljö

I Skolinspektionens rapport 2012:9 kring demokrati och värdegrund lyfter man fram att skolans samlade uppdrag behöver förtydligas - Demokratiuppdraget - Främjande och förebyggande värdegrundsarbete - Kunskapsuppdraget Föreläsning med Claes Nilholm 2014

Rektor, skolledning, specialpedagog, elevhälsa... uppgift att ge pedagoger och elever bästa möjliga förutsättningar i lärandet

Hur tänker Ni kring Marias, Cajsas och Kajsas resonemang? Hur kan ni skapa ett kollegialt lärande kring dessa frågor?

Hur ser er planeringsprocess ut? Vilket stöd ger styrdokumenten för att redan i planeringen ta hänsyn till elevers olikheter? Vilken roll har specialläraren eller specialpedagogen i planeringen av undervisningen?

I filmen ser vi att Cajsa, idrottslärare och Nazrin, elev, har extra tid tillsammans för att förbereda kommande lektion. Vad betyder det för eleven/klassen/läraren? Hur ser era möjligheter ut kring att individualisera, för att skapa förutsättningar för delaktighet och lärande?

Bedömningssituationer i Rörelse Att kunna delta betyder att i handling, utifrån sina egna förutsättningar, kunna använda sammansatta rörelsemönster och anpassa dessa för att lösa olika rörelseuppgifter som i olika miljöer. Förmågor och kravnivåer är desamma för alla elever, men uppgifternas utformning kan och behöver variera för att inte missgynna enskilda elever. Att kunna delta betyder att i handling, utifrån sina egna förutsättningar, kunna använda sammansatta rörelsemönster och anpassa dessa för att lösa olika rörelseuppgifter som i olika miljöer. Förmågor och kravnivåer är desamma för alla elever, men uppgifternas utformning kan och behöver variera för att inte missgynna enskilda elever.

stödja lärarna i deras arbete med att bedöma elevernas kunskaper genom att tillsammans med dem utveckla gemensamma rutiner och former för att utvärdera elevernas kunskaper, samt vid beslut om att bortse från enstaka delar av kunskapskraven för en elev, försäkra sig om att eleven ges så goda förutsättningar som möjligt att utveckla sina kunskaper i dessa delar. Rektorn bör

Vilka erfarenheter har ni av att använda undantagsbestämmelsen? Hur resonerar ni på er skola kring anpassning av undervisning och bedömning så att undantagsbestämmelsen endast tillämpas när det finns särskilda skäl? undantagsbestammelsen/studiepaket-om-undanstagsbestammelsen

Skollagen 10 kap. 21 § Om det finns särskilda skäl får det vid betygssättningen enligt 19 och 20 §§ bortses från enstaka delar av de kunskapskrav som eleven ska ha uppnått i slutet av årskurs 6 eller 9. Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav.

23 a § Om det finns särskilda skäl får det vid betygssättningen enligt 22 och 23 §§ bortses från enstaka delar av de kunskapskrav som eleven ska ha uppnått i slutet av årskurs 6 eller 9. Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning, utom elevens utvecklingsstörning, eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav. Utvecklingsstörningen får dock beaktas om det finns synnerliga skäl. Lag (2011:876). Skollagen 11 kap 23 a §