Säkert och effektivt teamarbete - CRM 2015-12-08 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Socialstyrelsen.se/patientsakerhet Fallstudie nr. 22 | Artikelnr | ISSN Patient tog sitt liv under vård på sjukhus En man med självmordstankar.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Problemsnack eller bygga lösningar.
Patient fick smärtstillande läkemedel i fel kateter
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Patient vistades ensam i sjukhusets
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
en intervjuundersökning
BAS+PULS= VITALA PARAMETRAR
Äldre kvinna fick dubbel insulindos – fördes till sjukhus
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Mikael ABCartärgasDE Mikael
Hjärtat Hjärtat är en muskel, som är något större än din knutna hand. Hjärtats uppgift är att pumpa runt blodet i din kropp. Hjärtat har fyra sammankopplade.
Socialstyrelsens termbank
Kjerstin Larsson Forskningsledare
SBAR Strukturerad kommunikation Rätt information vid rätt tillfälle.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
Tidig identifiering och behandling av livshotande tillstånd!
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
SBAR Modell för bättre kommunikation
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
i kommuner, landsting/regioner
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Ramverk för patientmedverkan
SBAR för strukturerad kommunikation
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Förbättringsarbete Säker utskrivning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
AVVIKELSER.
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
SBAR på enheterna inom akutsjukvården Sy
SBAR för strukturerad kommunikation
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Palliativ vård och samordning
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Weronica Helleberg Idrottslärare Finnbacksskolan
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Vårdrelaterade infektioner
This is a fracture Helena Krook, Öl Vrinnevisjukhuset Norrköping
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Att skriva en resonerande text
Kommunikation.
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Patientfall På akuten Elin är en 80-årig kvinna som kommer till akuten. Hon har insjuknat 6 timmar tidigare med buksmärtor, diarréer och kräkningar  
Systemförståelse och systemiskt tänkande
BViS Beslutsstöd för Vård i Skaraborg
Vad betyder Social Kompetens
Framgång genom lagarbete
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Presentationens avskrift:

Säkert och effektivt teamarbete - CRM

Grundprincip för all vårdverksamhet. Ingen patient ska skadas i vården. Trots detta drabbas cirka patienter av vårdskador varje år i Sverige Socialstyrelsen

”I vården liksom i alla andra verksamheter kan människor göra fel och begå misstag. Därför måste vården ha väl utvecklade system och rutiner så att mänskliga felhandlingar inte leder till att patienter utsätts för skador.” (Socialstyrelsen)

70-80 % av alla oönskade händelser i hälso- och sjukvården är relaterade till samverkan mellan människor. Kan någon ta ett blodtryck? Vi kanske skulle ge lite vätska??!! Jag kanske skulle be om hjälp… Jag trodde att du hade gjort det…

Riskfaktorer Systemnivå Föränderliga team Otillräckliga rutiner Hierarkiska strukturer Bristande resurser Individnivå Stress, trötthet Personlighet Olika kommunikationskulturer Kön (Firth-Cozens, 2004)

Stresskonen Stress påverkar förmågan att ta emot information att tänka Extrem stress Lugn & ro

Skillnader sjukvård vs flyget (Sexton.B., Thomas, E. J., Helmreich, R.L., 2000) Sjukvårdspersonal är mer benägna att förneka att stress och trötthet påverkar prestationsförmågan. Fel och misstag uppfattas som svårt att diskutera i sjukvården och inte all personal accepterar den egna utsattheten för att göra fel ”det händer alla andra men inte mig”

Crew Resource Management, flygindustrin 1977 flygolyckai Teneriffa En modell för säkert och effektivt teamarbete Använda de resurser som finns till förfogande på bästa möjligaste, effektivaste sätt Otydlig kommunikation och hierarkisk struktur!

”Genom att öva CRM lär man sig att utnyttja alla tillgängliga resurser i ett team.” ”Både inre och yttre faktorer påverkar, begränsar och möjliggör teamprestationer och genom tillämpning av CRM kan man tillsammans i teamet hjälpas åt att använda resurserna på bästa möjliga vis.” (Meri Bodbacka,Crew Resource Management (CRM) och dess betydelse för patientsäkerheten, Examensarbete Akutsjukvård 2010)

Crew Resource Management Tydlighet i rollerna Ledarskap/följarskap Kommunikation Helhetssyn Support Resurser

Vad är ett team? Begränsat antal 6-8 personer Kompletterande kunskaper Brinner för uppgiften – syfte & mål Gemensamma och överenskomna arbetsformer Ömsedigt ansvarstagande

Teamarbete:varför? Varför krävs ett team när patienten plötsligt blivit svårt sjuk? Flera händer Flera huvud

Teamarbete:utmaningar? Varför är effektivt Organisation teamarbete svårt? Kommunikation

Vad ska finnas i teamet? Ledare – Varför? – Egenskaper? – Vem? Följare – Roll?

Tydlighet i rollerna Presentera er för varandra Identifiera ledarskapet Fördela övriga roller Handlingplan

Kommunikation För att skapa en gemensam förståelse ska kommunikationen vara: fullständig korrekt i lämplig volym i rätt tempo Brister i kommunikation kan bero på att: syftet med kontakten är oklar informationen kan missuppfattas eller är ofullständig speciella problem eller angelägenhetsgraden i situationen uppmärksammas inte rekommendation om åtgärd saknas eller är oprecis Doktorn förstår inte vad jag menar…. Vad vill hon??? Jag förstår ingenting

Adressering Vem är ”någon”? Använd namn eller peka med hela handen

Closed-loop Jag vill att du kommer hit och undersöker patienten nu!

Closed-loop Jag vill att du kommer hit och undersöker patienten nu! Okej, jag kommer om fem minuter

Jag vill att du kommer hit och undersöker patienten nu! Tack! Det var bra. Okej, jag kommer om fem minuter. Closed-loop

Säkert språk ”Stille” ”Han har lagt av” ”Det ser inte bra” HJÄRTSTOPP! Rätt tempo Lämplig volym

Kommunikation ”Skriv och läs upp” t.ex. telefonordinationer Ge uttryck för dina tankar/misstankar – tänk högt!

SBAR – akut situation SSituation Vad är problemet/ anledningen till kontakt? Ange Eget namn, titel, enhet, patientens namn, ålder, eventuellt personnummer. Jag kontaktar dig för att…. BBakgrund Kortfattad och relevant sjukhistoria för att skapa en gemensam helhetsbild av patientens tillstånd fram tills nu. Informera om Tidigare o nuvarande sjukdomar av betydelse. Kort rapport av aktuella problem och behandlingar tills nu. Ev. allergi Ev. smittorisk AAktuellt tillstånd Status Rapportera A: luftväg B: andning C: puls, blodtryck, saturation D: medvetandegrad, smärta, orienterad tid/rum/person E: temperatur, hud, färg, buk, urinproduktion, yttre skador RRekommendation Åtgärd Bekräftelse på kommunikation …därför föreslår jag ; Omedelbar handläggning/övervakning/överflyttning/ utredning/behandling Finns det fler frågor? Är vi överens?

SBAR SSituation BBakgrund AAktuellt tillstånd RRekommendation

SBAR SSituation Jag heter Per Eriksson, är sjuksköterska och ringer från kirurgavdelning 2 angående Elsa Stark, som är 82 år. Hon har fått 39° feber och är allmänpåverkad. BBakgrund Elsa är tidigare frisk, opererades i förrgår för gallsten. Postoperativa förloppet har varit helt normalt och hon har ätit och druckit samt varit på toaletten. För en timme sedan började hon frysa och hade då feber. AAktuellt tillstånd Elsa är nu snabbandad med en andningsfrekvens på 29/min och saturation på 89 %. Pulsen är strax över hundra och blodtrycket 90/50. Buken är mjuk men hon klagar på magont. Jag tror att hon har en början till sepsis! RRekommendationSka vi koppla syrgas Jag vill att du kommer hit nu och undersöker patienten. Behöver du veta något mer?

SBAR:syfte Att motverka stresskonen: förmedla viktig information på ett enkelt sätt till alla teammedlemmar ge möjligheten till alla att bidra med huvudet Regelbundna sammanfattningar

Helhetssyn Ta ett steg tillbaka, helikopterperspektiv! Reevaluera ofta – mikropauser Tillåtande klimat - alla bidrar! Undvik fixationsfel

Fixationsfel ”Allt är som det ska” Gå igenom uppgifterna, lyhörd för andra förslag ”Det är allt annat än detta” Dubbel-checka – om du tvivlar uteslut det värsta tänkbara ”Det är bara detta och inget annat” Tänk – kan det vara något annat? Använd teamet.

Support - huvud & händer Kalla på hjälp tidigt Var tydlig med vilken hjälp du vill ha Vilken support finns?

Resurser Vilka resurser finns – känn din omgivning! Personal Utrustning- Placering? Hur fungerar den? PM, checklistor Använd alla resurser i teamet Alla i teamet har olika kunskap och erfarenhet

TACK!