10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Advertisements

Produktens olika delar
13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Utbildning personlyftar. Upplägg Teoridel Praktiska stationer med lyft (smågrupper) Teoretiskt prov Lyft upp från golv med personlyft (helgrupp) Genomgång.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:1 Olika metoder för kundundersökningar Skrivbordsundersökning: använder.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Kommunikation.
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Människokännedom.
Veckans fördjupning handlar om något det finns fem av. Vet du vad
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Övning 1a + 1b: Identifiera mål och relaterade problemområden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsformer XX vattenråd.
Övervakningskommittén
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Nätverk för lärare på fritidshem
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Soloföretagare 4 december 2015.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
9...
Affärskunskap.
Kurs mindfulness Studenthälsan
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Sammanfattning.
PRODUKTUTVECKLING.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Smartare möten – effektivare uppföljning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Kurs mindfulness Studenthälsan
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Rekrytering med lokala jobbspår
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
[Projektnamn] Utvärdering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter

10:2 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Utgångspunkter för marknadsföring Massmarknadsföring –Utgångspunkt marknaden –Mått på framgång – marknadsandel Relationsmarknadsföring –Utgångspunkt individen –Mått på framgång – kundrelationen

10:3 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Verktyg vid massmarknadsföring Produkt –Kärnprodukt –Kringprodukt –Metaprodukt Prissättning –Priskänslighetsanalys –Konkurrentanalys –Kostnadsanalys Massmarknadsföringen bygger på traditionellt marknadsförings- tänkande. Verktyg är de 4 P:na:

10:4 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Verktyg vid massmarknadsföring, forts. Plats – handlar om tillgänglighet –Ska vi använda grossister? –Många eller få detaljister? –Sälja direkt eller via detaljhandeln? –Utlandsförsäljning? Påverkan – handlar om att förmedla budskapet –Personlig försäljning –Reklam –Sponsring –PR och SP –Onlinemedier

10:5 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Prissättningen bygger på priskänslighetsanalys konkurrensanalys kostnadsanalys

10:6 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsmarknadsföring – utgår från kunden Kundrelationen kan byggas upp på tre sätt: Skapa trogna kunder –Bygg upp en kunddatabas –Följ upp köpet omedelbart –Utnyttja ny teknik för att skapa dialog med kunden –Starta kundklubbar –Sänd kundtidningar till kunden –Skicka DM-erbjudanden –Arbeta långsiktigt

10:7 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsmarknadsföring – utgår från kunden, forts. Lugna osäkra kunder –Rikta annonser till dem som redan köpt –Följ upp försäljningen –Skapa vi-känsla Vända missnöje till något positivt –Hantera reklamationerna med stor noggrannhet –Se till att kunden inte behöver återkomma med klagomål

10:8 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Massmarknadsföring – relationsmarknadsföring

10:9 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Vilken metod passar bäst?

10:10 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sinnesmarknadsföring Tanken med sinnesmarknadsföring är att man bygger sin marknadsföring på sinnena och komponerar en upplevelse som engagerar kundens sinnen: –Luktsinnet –Hörselsinnet –Synsinnet –Smaksinnet –Känselsinnet

10:11 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 10 Marknadsföringsarbetet sker på flera fronter samtidigt. –Extern marknadsföring handlar om att ge löften. –Kundservice/kundvård handlar om att hålla löften. –Intern marknadsföring handlar om att motivera personalen. Företaget kan välja mellan två olika arbetssätt i sin marknadsföring: massmarknadsföring eller relationsmarknadsföring. För både relationsmarknadsföring och massmarknadsföring handlar det om att ha en bra produkt och sälja den till ett konkurrenskraftigt pris. Andra viktiga beslut är hur distributionen och marknadskommunikationen ska se ut. De avgörande skillnaderna är vilken utgångspunkt företaget har i sitt marknadsföringsarbete. I massmarknadsföring utgår man från köpet och i relationsmarknadsföring från relationen.

10:12 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 10 forts. Massmarknadsföring är det traditionella sättet att marknadsföra varor. Företaget ser kunderna som en rätt enhetlig massa och fokuserar sitt arbete till produkten. Kunden är en passiv mottagare av företagets säljbudskap. Målet är att erövra så många nya kunder som möjligt och skaffa sig en stor marknadsandel. Viktiga verktyg i kommunikationen med kunderna är olika masskommunikationsmedier som reklam i dagspress, TV och oadresserad reklam. Relationsmarknadsföring utgår från kunden. Varje kund ses som unik och är en samtalspartner till företaget. Fokus för marknads- föringsarbetet är kundrelationen. Det handlar framförallt om att behålla kunder och få dem att köpa mer av företaget. Kund- omsättning och Nöjd-Kund-Index är vanliga utvärderingssätt. Interaktiva media som personlig försäljning, direktadresserad reklam och hemsidor på Internet är viktiga kanaler för att skapa kundrelationer.

10:13 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 10 forts. Tendensen idag är att allt fler produkter anpassas idag till små segment. För att detta ska fungera måste företaget lära känna sina kunder och då handlar det om relationsmarknadsföring i någon form. En kundrelation går inte att kopiera och blir därför en stark konkurrensfördel i en tid då allt fler produkter blir lika varandra. Sinnesmarknadsföring sätter fokus på kundens upplevelse. Sinnemarknadsföringen utgår från kunden och kundens identitet, livsstil och personlighet. Kundens upplevelse skapas med de fem sinnena: lukt, hörsel, syn, smak, känsel.