Exit, tystnad och lojalitet i socialtjänsten – arbetsvillkorens och organisationsklimatets betydelse Wanja Astvik, docent i psykologi, Akademin för hälsa,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

VÄLKOM Välfärdssektorns långsiktiga kompetensförsörjning -ETT FORSKNINGSPROGRAM INOM SAMHÄLLSKONTRAKTET.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Vi förbättrar LIV. Detta ska vi göra idag – 13.05Välkomna och inledning (Gunilla Andersson) – 13.25Förändringsledarskap (Troed Troedsson)
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap Från riskfaktorer till friskfaktorer Aaron Antonovsky varför behåller en del människor sin hälsa och förblir.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Orsaker till att sjuksköterskor slutade 2015
LSS – Daglig verksamhet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Välkommen till information om lex Sarah
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gymnasiearbete 100 p.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Om grupper/team & grupprocesser
Om grupper/team & grupprocesser
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Ny vision Samtal om framtiden
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Din lön och din utveckling
Medarbetarenkät
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Medarbetarenkäten december 2018.
Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner, landsting och regioner
Vision för rätt lön
Sjuksköterskedagen 12 maj
Akademikerförbundet SSR
Resultat medarbetarenkät hemtjänst
CSG så styrs Göteborg.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Bästa fack till lägsta avgift
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Nästa steg regionkalmar.se.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Gymnasiearbete 100 p.
Rekrytering med lokala jobbspår
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Sjuksköterskedagen 12 maj
Samordningsförbundet Väst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Exit, tystnad och lojalitet i socialtjänsten – arbetsvillkorens och organisationsklimatets betydelse Wanja Astvik, docent i psykologi, Akademin för hälsa, vård och välfärd

En riksomfattande enkätstudie i samarbete med Akademikerförbundet SSR och Fackförbundet Vision (Finansiär AFA Försäkring) Antalet personer som fått enkäten uppgår till individer. Av dessa har 7613 individer svarat på enkäten vilket ger en svarsfrekvens på 49 procent, 32 procent har fullständigt ifyllda enkäter och 17 procent har ett internt bortfall. Bortfallsanalyser: Inga systematiska skillnader mellan de som svarat på enkäten och de som inte svarat avseende kommuntyper, ålderskategorier, fackförbundstillhörighet eller kön. Större andel bortfall bland dem som hade tidsbegränsade anställningar och något större bortfall i gruppen biståndshandläggare jämfört med övriga yrkestitlar.

Grupperna i studien Socialsekreterare N= 3203 Biståndsbedömare N= 865 Chefer N=432 Övriga N=357 (familjebehandlare, alkohol- och drogrådgivning, kurator, färdtjänsthandläggare, boendesamordnare, dödsboutredare, metodutvecklare, handledare, administratörer etc.)

Psykosociala arbetsmiljöproblem inom socialtjänsten Obalans mellan krav och resurser- ansvaret att hantera obalansen är decentraliserat långt ner i organisationerna Motstridiga krav/rollkonflikter relaterade till styrningen av verksamheten Nya krav relaterade till styrningen av verksamheten Styrning genom normer, värderingar och incitament som ger ”tysta” arbetsplatser där varken medarbetare eller chefer får föra fram kritik eller redogöra för brister.

Allvarliga konsekvenser Omfattande personalomsättning – > förvärrar en redan ansträngd arbetssituation, kompetensförlust, konsekvenser för kvaliteten och effektivitet etc. Hög förekomst av stressrelaterad ohälsa. Socialsekreterare tillhör en yrkesgrupp som har ett stort antal sjukfall och den yrkesgrupp som har den näst största ökningen av sjukfall mellan åren 2012 och 2014 (Försäkringskassan, 2015)

Öppenhet och tystnad Möjligheter att påverka och demokrati betraktas som viktiga arbetsmiljörättsliga principer och är en del av relationen mellan parterna i den svenska modellen. Men möjligheten att framföra synpunkter och kritik har enligt flera svenska studier minskat i verksamheter inom välfärdssektorn (Aronsson & Gustafsson 1999; Astvik Melin 2013; Hedin m.fl. 2008; Lundquist 2001; Aronsson & Bejerot 2014). Tystnad leder till att innovation, kunskapsutveckling, säkerhet, demokrati och autonomi i arbetslivet minskar. Det finns en direkt koppling mellan tysta arbetsplatser och brist på utvecklingsmöjligheter och kvalitet (Holte 2010). Enligt Hirschmans (1970) teori är det viktigt att de anställda kan använda voice- strategier för att organisationen ska kunna utvecklas på ett positivt sätt. Finns inte den möjligheten är risken för exit stor och organisationen lider en kompetensförlust.

I min organisation kan man öppet diskutera kvalitetsbrister i verksamheten

Individuellt skuldbeläggande eller strukturella problem? Personalorientering - Attityder och förhållningssätt i organisationen gentemot medarbetare – De anställda tas väl omhand på min arbetsplats – Ledningen intresserar sig för personalens hälsa och välbefinnande – Ledningen agerar som om de vore mån om att behålla sin personal – I min organisation är ledningen mån om att försöka skapa en god arbetsmiljö – På min arbetsplats belönas man för ett väl utfört arbete

I min organisation är ledningen mån om att försöka skapa en god arbetsmiljö

Ledningen agerar som om de vore mån om att behålla sin personal

Vad predicerar exit, tystnad och lojalitet? Bakgrundsfaktorer Kön Ålder År inom socialtjänsten Bakgrundsfaktorer Kön Ålder År inom socialtjänsten Arbetskrav Rollkonflikter Kvantitativa krav Arbetskrav Rollkonflikter Kvantitativa krav Resurser Inflytande Kollegialt stöd Resurser Inflytande Kollegialt stöd Organisatoriska faktorer Öppenhet Personalorientering Organisatoriska faktorer Öppenhet Personalorientering Organisationsengagemang Intentioner att sluta Tystnad

Lojalitet/organisationsengagemang O %0 Socialsekreterare (n= 3203) Steg 1 - Bakgrundsfaktorer Kön Ålder År inom socialtjänsten Steg 1 - Bakgrundsfaktorer Kön Ålder År inom socialtjänsten Steg 2 - Arbetskrav Rollkonflikter (-.14 *** ) Kvantitativa krav (-.04 ** ) Steg 2 - Arbetskrav Rollkonflikter (-.14 *** ) Kvantitativa krav (-.04 ** ) Steg 3 - Resurser Inflytande (.08 *** ) Kollegialt stöd Steg 3 - Resurser Inflytande (.08 *** ) Kollegialt stöd Steg 4 - Organisatoriska faktorer Öppenhet (.34 *** ) Personalorientering (.32 *** ) Steg 4 - Organisatoriska faktorer Öppenhet (.34 *** ) Personalorientering (.32 *** ) Organisationsengagemang 19 % av tot. 59% 0 % 26 % 15 % av tot. 41%

Exit/intentioner att sluta O %0 Socialsekreterare (n= 3203) Steg 1 - Bakgrundsfaktorer Kön Ålder År inom socialtjänsten (-.09 *** ) Steg 1 - Bakgrundsfaktorer Kön Ålder År inom socialtjänsten (-.09 *** ) Steg 2 - Arbetskrav Rollkonflikter (.21 *** ) Kvantitativa krav (.07 *** ) Steg 2 - Arbetskrav Rollkonflikter (.21 *** ) Kvantitativa krav (.07 *** ) Steg 3 - Resurser Inflytande (-.08 *** ) Kollegialt stöd Steg 3 - Resurser Inflytande (-.08 *** ) Kollegialt stöd Steg 4 - Organisatoriska faktorer Öppenhet ( -.25 *** ) Personalorientering (-.10 *** ) Steg 4 - Organisatoriska faktorer Öppenhet ( -.25 *** ) Personalorientering (-.10 *** ) Intentioner att sluta 5 % av tot. 36% 3 % 22 av tot. 25 % 6 % av tot. 31%

Tystnad O %0 Socialsekreterare (n= 3203) Steg 1 - Bakgrundsfaktorer Kön Ålder (-.06 ** ) År inom socialtjänsten Steg 1 - Bakgrundsfaktorer Kön Ålder (-.06 ** ) År inom socialtjänsten Steg 2 - Arbetskrav Rollkonflikter (.09 *** ) Kvantitativa krav (-.04 ** ) Steg 2 - Arbetskrav Rollkonflikter (.09 *** ) Kvantitativa krav (-.04 ** ) Steg 3 - Resurser Inflytande (-.09 *** ) Kollegialt stöd Steg 3 - Resurser Inflytande (-.09 *** ) Kollegialt stöd Steg 4 - Organisatoriska faktorer Öppenhet (-.39 *** ) Personalorientering (-.08 *** ) Steg 4 - Organisatoriska faktorer Öppenhet (-.39 *** ) Personalorientering (-.08 *** ) Tystnad 10 % av tot. 32% 1 % 11 % av tot. 12 % 10 % av tot. 22 %

Slutsatser Om vi vill skapa förutsättningar för organisationsengagemang, motverka tystnad och påverka socialsekreterare att i mindre grad vilja lämna sitt arbete: behöver de färre motstridiga krav, rimlig arbetsbelastning och mer inflytande. Organisationerna behöver arbeta med attityder och förhållningsätt för att – säkra öppenhet och dialog – skapa ett mer personalorienterat förhållningsätt gentemot medarbetare (ta avstånd från individuellt skuldbeläggande).