Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Lösningsförslag för ABB
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Att bemöta och bli bemött
Gymnasiearbete 100 p.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Vi är varandras lärmiljö
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Enkät i gymnasieskolan 2015
Design & Utvärdering, 5 poäng
Lärares planeringsarbete!
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Enkät i gymnasieskolan
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Enkät i gymnasieskolan
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Angereds unga stadsutvecklare
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar

Samlade slutsatser

Matematiksatsningen har skapat ett lokalt värde för deltagande skolor och lärare – Det kollegiala samarbetet har utvecklats på deltagande skolor – Enskilda lärare har utvecklats i sin profession – Undervisningen har utvecklats för deltagande lärare MEN: Matematiksatsningen har inte möjlighet att på djupet bidra till att lösa grundproblemet – Har inte träffat alla och av dem inte de med störst behov – Inte klart hur resultaten ska leva vidare – Matematiksatsning som metodutvecklande kraft är begränsad SaSamlasl

Från utvärderingen av satsningen på Matematikverkstäder

Konkretisering Att konkretisera innebär att man lyfter fram och illustrerar strukturen hos en matematisk idé, tankeform eller operation med hjälp av en metafor, en tidigare erfarenhet eller ett material (en artefakt). Konkretisering kan då bli ett stöd för inlärningen. Målet med matematikundervisningen är att eleverna ska lära sig abstrahera matematiska idéer och operationer. Med detta menas att eleverna ska förstå idéer och operationer på ett sådant sätt att de kan generaliseras till att lösa problem av olika slag, i olika situationer. Efter hand som eleverna har förstått den idé som har konkretiserats, är det viktigt att man lämnar det konkretiserande materialet. Madeleine Löwing, Marie Fredriksson, Eva Färjsjö

Laboration Det primära syftet med laborativ matematikundervisning är att eleverna genom laborationer ska få uppleva, skapa och (åter)upptäcka någon del av matematiken, inte presenteras för en färdig metod. Detta kan väcka nyfikenhet och stimulera eleverna till att diskutera såväl resultatet som själva processen. En laboration ger tillfälle att bygga upp ett språk med vars hjälp man kan diskutera matematik. En rad intressanta laborationer kan lika väl utföras utan material, enbart med papper. Det primära syftet med att laborera är inte att aktivera eleverna eller att skapa variation i undervisningen. Väl planerade laborationer kan emellertid ge dessa mervärden. Madeleine Löwing, Marie Fredriksson, Eva Färjsjö

Vad vi har kommit fram till: Framgångsfaktorer Begränsande faktorer Från läromedelsstyrning till materialstyrning Tydliga mål på kort och lång sikt Fokus på innehåll i undervisningen Variation gällande såväl aspekter av innehållet som arbetssätt Kunskapskontroll Ledarskapet i klassrummet behöver utvecklas när det gäller en del avgörande dimensioner Didaktiska ämneskunskaper behöver utvecklas och fördjupas Materialet överordnat innehållet Material blir oftast mer ett görande än skapar förståelse Laborationer tar för lång tid anser lärarna Madeleine Löwing, Marie Fredriksson, Eva Färjsjö

Framgångsfaktorer Läraren har tydliga mål för lektionen : Månghörningar och dess egenskaper Lektionen är ett led i en välplanerad sekvens av geometrilektioner Eleverna arbetar tillsammans, pratar om begrepp och illustrerar dem Läraren går runt och stödjer deras arbete genom att ställa utmanande frågor samt korrigerar om något blir fel Läraren samlar klassen för en gemensam sammanfattning Eleverna arbetar individuellt vilket befäster kunskaperna Bild L5.4 Madeleine Löwing, Marie Fredriksson, Eva Färjsjö

Från ikt-utvärderingen

10 Avgörande för framgång: 1. Teknisk funktionalitet. 2. Kvalité på IKT-utbildning. 3. Kvalité på lärarnas utbildning: matematisk, didaktisk, relationell, ledar-. 4. Kvalité på lärarnas samarbete. 5. Praktisk möjlighet att genomföra mötesverksamhet (schema o vikarier). 6. Tydligt stöd från skolledning o. huvudman. 10

Andra framgångsfaktorer: Söka medel för projektledning. Tidigare projekt. Tydliga matematiska mål – fördjupar lärarnas matematikutbyte. Alla lärare har inflytande medan projektansökan skrivs. Skolhuvudman som förstår att vara uppmuntrande, och är öppen för lärarnas behov. 11