Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker kollegor från Holland.
Varför internationaliseringsprojekt? Tidigare erfarenheter, Indien Utveckla hela människan Internationalisation at home/mobilitet kvantitet/kvalitet
Vad säger retoriken och praktiken? Huvudsyftet är att belysa och problematisera Malmö högskolas internationaliseringsarbete med avseende på mål och visioner i en studentpraktik Delsyftet är att problematisera ett exempel från praktiken i form av ett internationaliseringsprojekt genomfört under ht 2015
Frågeställningar Hur kan Malmö högskolas vision och mål för internationaliseringsarbete förstås? Hur kan studenters mobilitet förstås med avseende på personlig utveckling?
Metod Litteraturstudier av Malmö högskolas aktuella och befintliga styrdokument kring internationalisering. Kvalitativ studie av studenternas förväntningar, dagboksanteckningar samt personliga intervjuer efter genomförandet.
Teori Studiens teoriram utgår från ett interkulturellt lärande En bärande teoretisk modell i studien utgår från etnocentrism Interkulturellt lärande kontra interkulturell kompetens
Genomförande Oktober- Fem studenter och två lärare besöker Malmö under International Week. Studenterna bor hemma hos svenska studenter, och veckans aktiviteter har innehåll av utomhusundervisning, hållbar utveckling samt deltagande i IW:s föreläsningar och workshops November- Tre svenska studenter och en lärare besöker våra vänner, och deltar i utomhusundervisning och fördjupar oss i Hollands kamp för sin landyta, samt dess koloniala historia.
Förväntningar och reflektioner