Vårdledarskapet i organisationen Vårdledarskapet i organisationen Institutionen för hälsovetenskaper Medicinska fakulteten Lunds universitet HT-15.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Nulägesanalys genom frågor
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Stöd för analys och förbättring
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ledarskap och organisation inom vård och omsorg Lunds universitet
En introduktion till SEB Way
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Ledarstilar och gruppdynamik
Organisationskultur, makt och konflikt
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Välkommen till information om utvecklingsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Detta är God Vård.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Process: Lönekriterier
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Framsynt ledarskap Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Personalpolitisk inriktning
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Ledningssystem på 60 minuter
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Samverkan.
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Kännetecknande för det goda arbetet
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Vårdledarskapet i organisationen
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Kommunikationsprocesser
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
Vad betyder Social Kompetens
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Information för dig som är förtroendevald
Gnosjö kommuns styrmodell
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Vårdledarskapet i organisationen Vårdledarskapet i organisationen Institutionen för hälsovetenskaper Medicinska fakulteten Lunds universitet HT-15

Vården- ett område i förändring All offentlig verksamhets innehåll utformas från Central politisk nivå Central politisk nivå Landsting eller kommunal nivå Enhetsnivå Enhetsnivå

Vad har hänt ? Vård– och omsorgsområdet har gått från: Småskalighet Storskalighet Centralisering Decentralisering

Ledarskap eller Chefsskap? Ledarskapet Chefsskapet Ledarskapet Chefsskapet Mandat: Medarbetarna Mandat: Styrelsen (ägarna)

Hur skapas förtroende ? Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet

Ledarskapets kärna 1: Ledarskap är: Att påverka människor i syfte att nå vissa mål Att påverka människor i syfte att nå vissa mål samt: Ledarskap skapas alltid genom relationer samt: Ledarskap skapas alltid genom relationer

Ledarskapets kärna 2: ”Ledarskap är förmågan att utnyttja medarbetarnas samlade kompetens för att på ett effektivt sätt nå uppsatta mål”. ”Ledarskap är förmågan att utnyttja medarbetarnas samlade kompetens för att på ett effektivt sätt nå uppsatta mål”.

Ledarskapets viktiga verktyg: att övertyga Med hjälp av: Med hjälp av: Logik Enkelhet Ett fåtal argument

Vad krävs för ett vårdledarskap? Ledning Samordning Ledning Samordning Prioritering Kvalitetsförbättring Prioritering Kvalitetsförbättring

Vårdorganisationen- varför behövs den? En organisation skapas om uppdraget är komplext och flerdimensionellt. Vad är syftet? Att försöka uppnå uppsatta mål. Ex. genom samarbete med hjälp av kompetensen från en mängd olika medarbetare kan ett komplext mål som en god vård och omsorg uppnås.

Organisationen bakom en operation Vem hjälper Anna? Postverket Förberedande undersökning i hemmet & vårdcentral Specialistmottagning Specialistserviceenheter som: Transport, Budtjänst, Administration, Laboratorier, Röntgen, Mottagningsenhet, Operationsenhet, Avdelningsenhet, Rehabiliteringsklinik, Hemsjukvård, Hemtjänst, Apotekstjänster mm.

Kända organisationsstrukturer Byråkratiska skolan Byråkratiska skolan Matrisorganisationen Matrisorganisationen New Public Management New Public Management

Byråkratiska skolan Tydlig maktstruktur - hierarkisk Tydlig maktstruktur - hierarkisk Tydlig fördelning av arbetsinnehåll Tydlig fördelning av arbetsinnehåll Konservativ med tydlig struktur Konservativ med tydlig struktur Avgränsat arbetsansvar - specialisering Avgränsat arbetsansvar - specialisering

Matrisorganisationen Koordination och samverkan Demokratisk arbetssätt Otydlig maktstruktur Beslutsprocessen kräver flera beslutsfattare

New Public Management (NPM) Avreglering Kontraktstyrning Decentralisering Produktivitet - Effektivitet Vinstintresse - Konflikt?

Kompetensen hos den enskilda medarbetaren Samhällssyn Samhällssyn Människosyn Kunskapssyn Människosyn Kunskapssyn Enhetens resurser inom vård- och omsorgsorganisationen är lika med den kompetens och kunskap som finns bland medarbetarna.

Ledarskapets dimensioner Operativt ledarskap Den kortsiktiga verksamheten: Personalarbete, feedback, handledning Operativt ledarskap Den kortsiktiga verksamheten: Personalarbete, feedback, handledning Strategiskt ledarskap Den långsiktiga verksamheten: strategiskt arbete: visioner, värdegrund

Typiska reaktionsmönster vid negativ feedback Förändra Förändra Förstå Förstå Förklara Förklara Förneka Förneka Förkasta Förkasta

Tekniker för att nå medarbetarna i det operativa arbetet Lyhördhet Förståelse Retorik

Retoriska regler som bör styra kommunikationen 1. Anpassa framförandet till mottagaren 2. Anknyt till mottagarens situation 3. Begränsa budskapet till två/tre argument - slutsatser 4. Konkretisera budskapet 5. Skapa vi-känsla 6. Bli aldrig arg..

Vad gör man som vårdledare? Planering och genomförande av vård och omsorg Kortsiktig planering: det operativa arbetet Personaladministration Rutiner för att hantera ovisshet Att upprätthålla en helhetsbild av omvärlden Långsiktig planering: det strategiska arbetet Visioner Verksamhetsplan Samverkan – Teamutveckling Utvärderingar – den lärande organisation

Verksamhetsplanens betydelse Var är vi? Vart ska vi? Hur ska vi komma dit? Hur gick det? Var är vi? Vart ska vi? Hur ska vi komma dit? Hur gick det?

Samverkan = ett måste Hur bildas egentligen ett team? Vad vi behöver veta: Vilka finns? Vilka behövs? Vem gör vad? Hur kan den bästa vården ges till vårdtagarna?

F.I.R.O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W. Schutz) Kärnan i F.I.R.O: Viktigt för samspelet hur vi ser på både oss själva och andra i gruppen. Vi gör hela tiden val, både medvetna och omedvetna. Uppriktighet och öppenhet både inför oss själva och andra. Uppriktighet och öppenhet både inför oss själva och andra. Medvetenhet om de egna beteendemönsterna Medvetenhet om de egna beteendemönsterna Självkänslan är kärnan i alla relationer

Firo-teorins olika faser GruppidyllGemyt

Huvudtyper av Team med olika arbetssätt Multiprofessionella team (Varje profession utför självständigt sina olika arbetsuppgifter) Interprofessionella team ( Ständig kommunikation med andra professioner ) Transprofessionella team (Gränserna mellan de olika professionerna är upplösta)

Utvärderingar: ett sätt att upprätthålla en helhetsbild av omvärlden Vad – Resurserna har stor betydelse för enhetens uppfyllande av målen, innanför såväl som utanför (i omvärlden). Hur – använda enhetens resurser på rätt sätt, ex: att utnyttja medarbetarnas kompetens i vårdorganisationen. När – Fastställande av vem som gör vad i olika vårdhandlingar, vid rätt tillfälle. Varför – För att erbjuda en god vård genom samverkan- för att nå enhetens uppsatta mål.

Utvärdering = vårdledarens ansvar Arbetar vi evidensbaserat? Vet ej? Då måste vi utvärdera. Det måste klargöras: är vården av god kvalitet? Olika typer av utvärderingar som enhetsredovisningar, årsbokslut och verksamhetsbeskrivningar är viktiga verktyg. Dessa kan bestå av: Hårddata – statistik om produktivitet, nyckeltal, öppna jämförelser etc Mjukdata – intervjuer, medarbetarsamtal och kompetensutveckling. Andra hjälpmedel: nationella riktlinjer via SKL, Socialstyrelsen, SBU

Ledarskap vs Chefsskap inom vård- och omsorg Vårdledarskapet Behovsstyrt – operativt uppdrag i det dagliga arbetet- Professionsperspektiv- specifika uppgifter Medarbetarskap Chefsskapet Formell utnämning –övergripande ansvar- Arbetsgivarrepresentant Chefsskapet Formell utnämning –övergripande ansvar- Arbetsgivarrepresentant

Beslutsprocesser i chefsskapet Autokratiskt ledarskap Den gemensamma beslutsprocessen Konsultativt ledarskap Delegerande ledarskap Autokratiskt ledarskap Den gemensamma beslutsprocessen Konsultativt ledarskap Delegerande ledarskap

Personal-inflytande på beslutsprocessen Bra eller dåligt? Bra Ökad känsla av delaktighet hos personalen Demokratiska beslutsprocesser Bred förankring i olika beslut Dåligt Fragmentering och diskontinuitet i chefsarbetet Mycket mötestid + ineffektiva möten = resursslöseri Ofta en alltför lång väg till beslut Trivialisering av svåra problem p.g.a dålig insyn i komplexa förhållanden.

Olika typer av ledarstilar Auktoritär ledarstil Demokratisk ledarstil ”Låt gå” ledarstil Delegerande ledarstil Transformativ ledarstil Transaktionell ledarstil Andra typer av ledarstilar är: Situationsanpassat ledarskap, Autentiskt ledarskap, Karismatiskt ledarskap, Relationsinriktat ledarskap Auktoritär ledarstil Demokratisk ledarstil ”Låt gå” ledarstil Delegerande ledarstil Transformativ ledarstil Transaktionell ledarstil Andra typer av ledarstilar är: Situationsanpassat ledarskap, Autentiskt ledarskap, Karismatiskt ledarskap, Relationsinriktat ledarskap

Vårdledarskap – en förebild i förbättringsarbetet Ansvarar för vård och omsorg Kan överta arbetsledande funktioner – delegering Kan överta arbetsledande funktioner – delegering Vårdledare – en förebild Medarbetarskapet Vårdledare – en förebild Medarbetarskapet

Olika former av makt inom en vård och omsorgsenhet Expertmakt – nödvändig kunskap Referensmakt – ideal att identifiera sig med Belöningsmakt – att få resurser Legitimitetsmakt – en formellt grundad maktposition Tvångsmakt - möjlighet att bestraffa Relationsmakt – Konspirationsmakt ( att nyttja sårbarhet)

Härskartekniker: en typ av maktmissbruk Osynliggörande, Förlöjligande Undanhållande av information Osynliggörande, Förlöjligande Undanhållande av information Dubbelbestraffning Påförande av skuld och skam

Delat ledarskap Fördelar : Kompetensen breddas Fördelar : Kompetensen breddas Mindre sårbar organisation Mindre sårbar organisation Försvar mot maktmissbruk Försvar mot maktmissbruk Förbättring av arbetsmiljön Förbättring av arbetsmiljön Arbetsbördan lättar Arbetsbördan lättar

Delat ledarskap Nackdelar: Otydlig kommunikation – dubbla budskap Positionsbevakning Kommunikationsproblem Olika ambitionsnivåer Tidskrävande Nackdelar: Otydlig kommunikation – dubbla budskap Positionsbevakning Kommunikationsproblem Olika ambitionsnivåer Tidskrävande

Det Caritativa ledarskapet Vårdledaren hjälper medarbetaren och vårdtagaren att utvecklas genom ett kärleksfullt bemötande i en vårdande kultur. Viktiga begrepp: Caritas = ljus Ansa = beröring, värme och gemenskap Leka = glädje att lära sig, livslust, fröjd och lycka Lära = att lära sig känna glädje i en vårdsituation