U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anders Jönsson, Malmö Högskola
Advertisements

Utmaningar i arbetet med BfL
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Upphandla revisionstjänster utan pris! Kommek seminarium 14.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Institutionen för svenska språket
Antagning och utländska meriter
Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Pedagogik.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Riktlinjer för betygssättning
Rondundervisning på läkarprogrammet
BFL Nuläge och framåt ….
Formativt lärande.
Lärandeansatsen i Socialfonden
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Engelska – English Pick a colour…
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Svenska i gymnasieskolan
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till Komvux Ola Andersson Matematik, Naturkunskap
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
IFAU och Uppsala universitet
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Design & Utvärdering, 5 poäng
Självvald inläggning Ett nytt behandlingsinslag för patienter med allvarlig ätstörning vid Vuxenvårdsavdelningen på Stockholms Centrum för Ätstörningar.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Min läsportfolie.
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Klagshamns rektorsområde
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson

Om mig

Projekt

Tre utmaningar

Att motivera BFL

SR L BFL

Att motivera BFL Information från bedömning ANVÄNDS för att stödja undervisning/lärande.

Att motivera BFL

Tre utmaningar

Att implementera BFL

Formativ bedömning Mål Bedömning Återkoppling Utvärdering Kamratrespons Självbedömning Information som används av… …läraren …klasskamrater…eleven själv Undervisning/ uppgifter

Mål Bedömning Återkoppling Utvärdering Kamratrespons Självbedömning Information som används av… …läraren …klasskamrater…eleven själv Undervisning/ uppgifter Lärar-orienterad formativ bedömning

Att implementera BFL

Poäng: 12 Max. poäng: 23

Att implementera BFL ”Pseudo-formativ bedömning” typisk för summativ och prestations-orienterad kontext

Att implementera BFL Är det ens möjligt att arbeta med ”riktig BFL” i en summativ och prestations-orienterad kontext?

Att implementera BFL

Tre utmaningar

Återkoppling Återkoppling = 0,73 REVERSE Developmental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRED EFFECTS 0 0,15 0,40 Från Hattie (2009): Visible learning 0,73 Baserat på 23 metastudier (totalt 1287 studier)

Återkoppling Svårigheter med återkoppling: 1.All återkoppling är inte lika bra. 2.Det är tidskrävande att ge återkoppling. 3.Många elever använder inte sin återkoppling.

Återkoppling Värderande Positiv/negativ Personlig Beskrivande Specificerande/Konstruktiv Uppgiftsrelaterad

Återkoppling Form av bedömning AntalEffekt Svag återkoppling310,16 Endast återkoppling480,23 Svag formativ bedömning490,30 Medel formativ bedömning410,33 Stark formativ bedömning160,51

Återkoppling

Vanliga hinder: 1.Eleverna får återkoppling först när kursen /momentet är avslutad 2.Återkopplingen ligger på fel nivå

Återkoppling

Vanliga hinder: Eleverna ges ingen träning i hur de kan använda den återkoppling de får.

Återkoppling Vanliga hinder: 1.Eleverna får oftast bara tillgång till ord – inte exempel. 2.Eleverna ges sällan möjlighet att diskutera sin återkoppling (eller bedömningskriterier).

Återkoppling