U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson
Om mig
Projekt
Tre utmaningar
Att motivera BFL
SR L BFL
Att motivera BFL Information från bedömning ANVÄNDS för att stödja undervisning/lärande.
Att motivera BFL
Tre utmaningar
Att implementera BFL
Formativ bedömning Mål Bedömning Återkoppling Utvärdering Kamratrespons Självbedömning Information som används av… …läraren …klasskamrater…eleven själv Undervisning/ uppgifter
Mål Bedömning Återkoppling Utvärdering Kamratrespons Självbedömning Information som används av… …läraren …klasskamrater…eleven själv Undervisning/ uppgifter Lärar-orienterad formativ bedömning
Att implementera BFL
Poäng: 12 Max. poäng: 23
Att implementera BFL ”Pseudo-formativ bedömning” typisk för summativ och prestations-orienterad kontext
Att implementera BFL Är det ens möjligt att arbeta med ”riktig BFL” i en summativ och prestations-orienterad kontext?
Att implementera BFL
Tre utmaningar
Återkoppling Återkoppling = 0,73 REVERSE Developmental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRED EFFECTS 0 0,15 0,40 Från Hattie (2009): Visible learning 0,73 Baserat på 23 metastudier (totalt 1287 studier)
Återkoppling Svårigheter med återkoppling: 1.All återkoppling är inte lika bra. 2.Det är tidskrävande att ge återkoppling. 3.Många elever använder inte sin återkoppling.
Återkoppling Värderande Positiv/negativ Personlig Beskrivande Specificerande/Konstruktiv Uppgiftsrelaterad
Återkoppling Form av bedömning AntalEffekt Svag återkoppling310,16 Endast återkoppling480,23 Svag formativ bedömning490,30 Medel formativ bedömning410,33 Stark formativ bedömning160,51
Återkoppling
Vanliga hinder: 1.Eleverna får återkoppling först när kursen /momentet är avslutad 2.Återkopplingen ligger på fel nivå
Återkoppling
Vanliga hinder: Eleverna ges ingen träning i hur de kan använda den återkoppling de får.
Återkoppling Vanliga hinder: 1.Eleverna får oftast bara tillgång till ord – inte exempel. 2.Eleverna ges sällan möjlighet att diskutera sin återkoppling (eller bedömningskriterier).
Återkoppling