Nuläge Avtal om ansvarsfördelning och utveckling avseende hälso- och sjukvården i Skåne 2016-03-10.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avtal som reglerar hälso- och sjukvårdsansvaret mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland.
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Samordnad individuell plan
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Vårdsamverkan Fyrbodal Gränsöverskridande samverkan.
Vårdsamverkan Fyrbodal
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Behov av habilitering och rehabilitering
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Samordnad individuell plan (SIP)
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Samordnad Individuell Plan
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Närvårdsamverkan
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Samverkan barn- och unga Syfte nå en effektiv samverkan i frågor som berör samtliga parter Generellt uppdrag Samverkansgruppen ska stimulera, bevaka och.
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Samordnad vård och omsorgsplanering i slutenvård, öppenvård och hemsjukvård Lokala anvisningar/rutiner för östra länsdelen.
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Hälsostadens Mobila Team. Målsättning Tillgänglig, individanpassad, trygg och samordnad vård av hela patientens behov i ordinarie boendemiljö. Undvika.
Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland Linda Macke Processledare Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland.
Samverkan kommun - landsting. Historik Första samverkansavtalet 1993 Wreta-projektet 2001 Samverkansråd för vårdens övergångsställen 2003 Wreta och Samverkansråd.
Hälso- och sjukvårdens och omsorgens viktiga paradigmskifte Vårdsamverkan Skaraborg, Skövde 18 mars 2016 Dag Norén Seminarium Framtidens.
Lägesrapport Juni KORT OM Hälso- och sjukvårdsavtalet Avtalet ska underlätta samarbetet lokalt genom att tydliggöra samverkansansvaret inom hälso-
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Framtidens nära vård Delbetänkande
Samordnad utveckling för god och nära vård
Fördjupad version.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
Ljungskile 27 april 2016.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Förslag från tjänstemannaberedningen
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Arbetsgrupp start juni 2017
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Kvalitetsberättelse 2017.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lagen om samverkan vid utskrivning från slutenvård (SVU)
Presentationens avskrift:

Nuläge Avtal om ansvarsfördelning och utveckling avseende hälso- och sjukvården i Skåne

Möten med deltagare från nästan alla kommuner har genomförts under hösten/ vintern Redovisning av den fördjupade ekonomisk analysen genomfördes på en hearing den 27 januari

Ta höjd för en framtida utveckling Några viktiga slutsatser (enligt Dag Noréns analys) Kostnadsutvecklingen för vård och omsorg till de med större behov beräknas öka med procent till år 2025 – gäller båda huvudmännen och baseras främst på den demografiska utvecklingen av gruppen äldre 65+ Utvecklingen i detta spann är beroende av hur väl hälsofrämjande och funktionsfrämjande insatser kan utvecklas – vilket förutsätter bättre samverkan mellan huvudmännen Med hänsyn till andra kostnadsdrivande aspekter som IKT och kvalitetskrav kan kostnadsutvecklingen öka med ytterligare nära 10% fram till 2025 (dvs. upp till nära 40%)

Forts. Några viktiga slutsatser (enligt Dag Noréns analys) Huvudmännen är ömsesidigt beroende av varandras insatser för att bemöta kostnadsutvecklingen på bästa sätt Samverkan enligt den etablerade synen (utifrån ansvarsuppdelningar och ”konsultativa arbetssätt) behöver skifta till ett synsätt av praktisk integration kring vissa mer omfattande volymgrupper – samordningsinitiativ Det finns inget stöd för att mindre sjukhusvård innebär ökad hemsjukvård och omsorg – det som avgör resurseffektiviteten för båda parter är hur väl samordningen utförs mellan basal hemsjukvård och specialistsjukvård gentemot de stora volymgrupperna

Forts. Några viktiga slutsatser (enligt Dag Noréns analys) De stora resursförlusterna för den kommunala hemsjukvården är de omfattande ”start- och ställtiderna” samt bristen på direktkontakter till allmänläkare och övrig specialistvård - När detta åtgärdas genom samordning hålls kostnadsutvecklingen inom hemsjukvård och även äldreomsorg tillbaka i de allra flesta fall – samtidigt används de specialiserade sjukvårdsresurserna mycket mer effektivt Det finns samtidiga stora potentialer till resursförbättringar för båda huvudmännen parallellt med kvalitetsförbättringar om verklig samordning kan skapas kring de stora volymgrupperna Det måste till nya synsätt och angreppssätt för att lyckas (”vi ser en grupp av individer med stora behov och vi frågar oss samtidigt hur vi kan göra på bästa sätt med de gemensamma resurser vi har”)

Förändringar sedan första förslaget maj 2015 har bland annat omfattat följande: Avtalstid, uppsägningstid Tydligare uppföljning, utvärdering och hantering av tvister Tydliggjort ansvarsfördelning centralt- och delregionalt Översyn av juridiska aspekter Ekonomisk fördjupning/analys Tydliggjort vikten av att ”gå i takt” och gemensamt beslut gällande vårdformen mest sjuka

Organisering på politisk- och tjänstemannanivå tillsammans med kommuner och Region Skåne Centralt (politiskt sammansatt) samverkansorgan Tillhörande beredningsgrupp på tjänstemannanivå Delregionalt samverkansorgan Utformas efter delregionala önskemål men föreslås utgå från strukturen REKO Viktiga organ för att följa processen och säkra upp att planeringen går i takt och att parterna uppfyller det man åtagit sig

Tidsplan 26 februari ställde sig Kommunförbundet Skånes styrelse enhälligt bakom avtalet och rekommenderar kommunerna att anta avtalet under förutsättning att också Regionfullmäktige gör detsamma 26 april tar Regionfullmäktige beslut i ärendet Information om den fortsatta processen efter den 26 april, kommer att finnas tillgänglig på

Avtalets uppbyggnad Består av en inledning med avtalstid, övergripande mål och syfte med avtalet samt en beskrivning av uppföljning och utvärdering En Grundöverenskommelse (kallad Del A) som i stort sett är densamma som tidigare och reglerar parternas grundläggande ansvarsområden En Utvecklingsplan (kallad Del B) som beskriver fyra utvecklingsområden som parterna successivt tillsammans ska arbeta med under avtalsperioden En del som beskriver Organisering av regional samverkan/samarbete mellan Region Skåne och Skånes kommuner avseende hälso- och sjukvård (kallad Del C)

Del A Grundöverenskommelse I stort sett oförändrad från tidigare Till grundöverenskommelsen finns också ett antal bilagor med avtal och överenskommelser som funnits med sedan tidigare

Del B Utvecklingsplan Successivt införande Gå i takt Omfattar fyra utvecklingsområden

Fyra utvecklingsområden Utveckling av teambaserad vårdform för de mest sjuka Utveckling av insatser för tidvis sviktande Utveckling av arbetssätt och stöd för personer i riskgrupper Utreda förutsättningar för att samorganisera rehabilitering och hjälpmedelsförsörjning

Inskrivning i vårdformen för mest sjuka Text i avtal: ”Inskrivning i vårdformen är ett gemensamt beslut mellan respektive kommun och Region Skåne och förutsätter att vårdtagaren uppfyller fastställda inklusionskriterier, godkänner inskrivning och att en gemensam samordnad individuell plan (SIP) upprättas.”

Inklusionskriterier Målgruppen föreslås vara definierad av följande inklusionskriterier, varav minst fyra måste vara uppfyllda för att vara aktuell för denna vårdform: Tre eller fler kroniska diagnoser Inlagd på sjukhus tre gånger eller mer de senaste tolv månaderna Sex stående mediciner eller fler (exkl. ögondroppar, salvor etc.) Klarar inte den personliga omvårdnaden 75 år eller äldre Erhåller hemsjukvård

Delprocess: Icke planerad insats hos vårdtagare vid behov Delprocess: Planerad insats hos vårdtagare i enlighet med SIP Inskrivning i vårdformen Gemensamt beslut baserat på SIP Obligatorisk gemensam uppdatering av SIP Utskrivningsklar patient/vårdtagar e tidigare inskriven i vårdformen Utskrivningsklar patient Ej tidigare känd i vårdformen Förslag om inskrivning Personer i SÄBO, LSS-boende, korttidsplats eller med endast Hemsjukvård(HSL) Totalt personer Obligatorisk SIP Gemensam Individuell Vårdplanering Vårdtagarens beslut om att acceptera inskrivning och SIP Bedömning utifrån fastställda urvalskriterier Beslutsstöd Kompletterande insatser vid behov, enligt beslutsstöd ex: SoL Korttidsboende ASiH Direktinläggning Process inskrivning i gemensam vårdform för mest sjuka Delprocess: Temporära insatser hos tillfälligt sviktande – Målgrupp 2 Uppfyller ej kriterier Accepterar ej inskrivning

DEL C Organisering av regional samverkan/samarbete mellan Region Skåne och Skånes kommuner avseende Hälso- och sjukvård Centralt Samverkansorgan CS Delregionalt Samverkansorgan Mellersta Delregionalt Samverkansorgan Nordost Delregionalt Samverkansorgan Sydost Delregionalt Samverkansorgan Sydväst Delregionalt Samverkansorgan Malmö Delregionalt Samverkansorgan Nordväst

Vad händer nu? Beslut i kommuner och Region Skåne Tillskapande av Centralt och delregionala samverkansorgan Tillskapande av tjänstemannagrupper Aktivt arbete med prioriterade områden t. ex. e-hälsa, SIP, SVPL, Kompetensutveckling, beslutsstöd mm Det fortsatta arbetet kommer att kräva förberedelser på såväl regional, delregionala och lokala nivåer