A1 Kulturantropologi Föreläsning 6 Nationalism Kulturmöten och antropologin (förr och nu)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nationalitet och etnicitet
Advertisements

Etnicitet och Nationalism
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Jämställdhetsenkät – sammanställning Under 2014 spred vi en enkät till alla som definierar sig som kvinnor och som bor på landsbygden.
Sveriges minoritetsgrupper. Minoritetsgrupp 2 Fyra kriterier avgjorde valet av de fem minoriteterna: Det ska vara en grupp med en uttalad samhörighet,
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Kulturantropologi A1 Föreläsning 8 Antropologiska erfarenheter – summering av introduktionskursen.
Varför flyr människor? Krig, våld, fattigdom och politiskt förtryck. FN:s Genèvekonvention – Ett åtagande om att ta hand om och skydda människor som flyr.
Kulturantropologi A1 Föreläsning 5 Etnicitets-begreppet och Etnisk identitet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Detta är miljömåltider
Guds utvalda folk - förbundsfolket
Empowerment i teori och praktik?
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Ett Hållbart ekosystem i rymden
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Variationer av kön.
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Etik och moral.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Biologiperiod dag 1.
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Varför bor vi där vi bor? Vi blir allt fler.
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Finland.
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Upplysningen 1700.
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Journalistisk text.
Barnkonventionen.
Skolelevers drogvanor 2018
- Att vara personlig och beröra
GLOBAL KUNSKAP Boken ”Factfulness” av hans rosling, ola rosling och anna rosling rönnlund.
Rättigheter = s. 20.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Om Tro.
Presentationens avskrift:

A1 Kulturantropologi Föreläsning 6 Nationalism Kulturmöten och antropologin (förr och nu)

IDAG ska vi prata om föreställningen om nationsstaten, om nationalism och nationalismens ideologi. Dessutom något om ”kulturmöten” och om antropologins roll i dagens globala samhälle

Nationalstaterna växer fram Den nationalistiska ideologin växer fram under 1800-talet. Nationalromantik Tanken på ”ett folk” - ett territorium

Att skapa ett enat folk - inte lätt - inte självklart Det gällde att sätta gränser mot andra. Att skapa ”vi-känsla”. Förena alla (eller de flesta) inom ett och samma ramverk.

Standardisering Allt ska vara samma i hela nationen Vissa lokala varianter – men inom en viss gräns ”Förtingligande” av kulturen – gör den konstant och standardiserad (ex muséer?) Ex. på saker som standardiseras: språk, kunskap, utbildning, media, etc. Centralmakt, byråkratisering

Standardisering – lokala variationer som bekräftar nationens exklusivitet.

”Fosterlandet Sverige” Tanken på ”Sverige” växer fram Nationsbyggandet och nationalismen stark från 1800-talets mitt. Myten om ett gemensamt ursprung skapas Historieskrivning (ex. ”vikingar”) Standardisering av språk, etc.

Men det tar ett tag innan den nationella identiteten blir viktig… En gemensam ”kultur” skapas – skrivs fram. Ex. Dalarna viktigt som symbol.

TRADITIONER Viktigt begrepp i sammanhanget Hänger tätt samman med hur den nationella kulturen skapas Blir ett sätt att skilja ut ”oss” från ”dem”

Prata en stund om vad ordet ”tradition” betyder för dig. När använder du begreppet? Tycker du det är ett komplicerat eller okomplicerat begrepp? Finns det typiska svenska traditioner? Hur har de växt fram? Hur har de förändrats? Under vilka förutsättningar består traditioner?

Två viktiga namn på temat nationalism: Ernest Gellner och Benedict Andersen De studerade båda nationalismen som ideologisk konstruktion. De var fascinerade i nationalismens kraft. Imagined communities (Andersen) Hur/varför tror vi på nationen som gemenskap?????

Föreställningen om en nation är alltså en konstruktion Och den är ett modernt påfund! …även om nationers mytbildning ofta hävdar att de är urgamla ”Traditionalitet” är en del av ”moderniteten”!

Tillbaka till Sverige Diskutera! Vilka symboler håller oss samman? Hur skapas den föreställda gemenskapen ”Sverige”? Hur och varför tror vi på den?

Men det vi idag kallar Sverige har ju aldrig varit en homogen kultur! Om det är något som är ”typiskt svenskt” så är det ju det heterogena! Det finns 5 officiella nationella minoriteter i Sverige: 1. Samer (officiellt en urbefolkning) 2. Tornedalsfinnar, Tornedalingar (meänkieli-talande) 3. Judar 4. Romer 5. Finnar

Nationalstater och deras minoriteter Segregering Assimilering Integration

Fundera på… Vad har du lärt dig i grundskolan om de fem nationella minoriteterna i Sverige Om du tycker att ditt kunnande är lågt, vad kan det bero på?

Några viktiga punkter på temat nationalism En ideologi om att etniska, politiska och nationella gränser ska sammanfalla Två unika monopol – våld och skatt Nationalstaten kännetecknas av byråkrati Nationalstaten har en skriven lag Enhetlig utbildningssystem Ett officiellt språk (ibland flera) Skapas i relation till något Ofta en myt om ett ”ursprung” – skapa känsla av kontinuitet, äkthet, ålder

Etnicitet - nationalism Etniska och nationella identiteter är konstruktioner – inte ”naturliga”, inga egenskaper Kulturella likheter inom gruppen betonas Gränser mot ”de Andra” konstrueras Kopplingen etnicitet – nationalism kan vara problematisk och konfliktfylld (om ex. etnicitet hot mot nationalstaten)

”Nationen existerar bara i den mån ett tillräckligt antal människor är överens om att den ska göra det” (Eriksen 2000:306)

Men människor idag rör sig mellan nationalstater hela tiden! Det innebär att mängden ”kulturmöten” har ökat och pågår hela tiden Vad händer när grupper möts, ”blandas”? Hur påverkar en ökad globalisering lokala kulturer?

De tidiga antropologerna studerade ofta vad de ansåg vara ”isolerade” grupper

Förr: Dokumentera utdöende kulturer Bevara hotade kulturer Det ”västerländska” ett hot mot de ”sårbara”

Men kan en kultur egentligen dö ut? …. eller är det egentligen så att allt bara förändras?

Idag ser världen annorlunda ut… Och vi ser på världen på ett annorlunda sätt… Migration är något som många antropologer studerar. Kulturmöte behöver inte betyda ”krock”. Tvärtom! Människor som lever i transnationella verkligheter blir bara fler och fler.

Boktips! Av Lisa Åkesson (red)

Dessutom studerar många antropologer nationalstatens villkor och organisation (lokal, regional, nationell, och internationell nivå). -Centralmakt kontra regionalitet - Medborgarskap -Demokrati-processer -Governance ”Anthropology of the state”

Den här veckans föreläsningar har framför allt handlat om etnisk identitet och nationalism. Vi har sett på båda begreppen utifrån ett konstruktivistiskt perspektiv. De ÄR inte. De BLIR när vi definierar dem och ger dem mening och innehåll. I morgon: Vi träffas och pratar om tentaskrivande. Språkverkstaden kommer! Torsdag: Seminarium. Se uppdaterade instruktioner Nästa vecka: Gästföreläsare på måndag, metodologi och gästföreläsare på tisdag, sista seminariet på torsdag och summerande föreläsning på fredag.