NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Engelska.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
En förskola att förundras i!
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att kläcka och vaska idéer
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Mål och betygskriterier
VIVA KOMVUX För dig som är över 20 år och behöver mera tid för att lära dig saker på grund av utvecklingsstörning, autism, eller att du som vuxen fått.
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
VART SKA VI…?.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Pbs IT IT-undervisning: Lyx eller nödvändighet?.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Kompetensutveckling Med PIM
Ett temainriktat arbetssätt
Att synliggöra lärande
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Word Read Plus 08 talsyntes
Språklig medvetenhet.
Läroplansträff fritidshem
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Rörelse och konstruktion
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Länktips Programbank/ WEBBank Höganäs Appkatalog Appar för iPad
Exempel på skriftligt omdöme
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Naturkunskap i förskoleklass
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
SUA – Skriva.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Matspjälkningssystemet
Computational thinking progression F-9
Normer kring genus Finns det genusfällor och genuskrux?
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Ale Kommuns avtal NE.se.
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Verksamhetsbeskrivning
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Ett samarbetsprojekt mellan
Helhet och allsidighet
Redovisa match 3 senast den 8 februari 2019 på mina sidor
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Redovisa match 3 senast den 6 mars 2020 på mina sidor
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

NE.se Ale Kommuns avtal

Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta

Stimulera pedagoger & eleverna  Pedagogerna  Digitala möjligheter  Ämneskunskaper  Temapaket  Anpassat material  Språk  Sammanhang kopplat till information  Eleverna  Använda digitala verktyg  Söka information  Analysera, fråga och diskutera  Dra slutsatser  Anpassat material

Uppslagsverket – Välj & Sök  Hela NE  Uppslagsverk  Play

Ordböcker  Svenska ordboken  Engelska  Spanska  Franska  Tyska  Arabiska

Ordböcker på ytterligare17 språk

Play

Världens Länder  Landsfakta, befolkning, statsskick, levnadsstandard, språk mm  Jämföra,, befolkning, statsskick, levnadsstandard, språk mm  Tema, befolkningsfrågor, hållbarhetsproblem, mänskliga rättigheter, samband och möjligheter  Kartor som ger dig kunskap, tematiska kartor, blindkartor, översiktskartor  Internationella samarbeten, ett urval av organisationer som arbetar med globala frågor

E-Språk  Träna läs- och hörförståelse  Svenska, Engelska, Spanska, Franska och Tyska.

Tema Paket  Anpassade efter skolår  Kopplade till Lgr 11  Externa länkar  Övningar  Lärhandledning  Litteraturtips

Korsordshjälpen

Skapa personligt konto

NE Junior I Junior har vi samlat lärresurser som är särskilt anpassade för förskola och F–3. Som en del av Junior har du även möjlighet att ladda ner våra appar som är speciellt framtagna i utbildningssyfte och anknutna till Lpfö 98/10 och Lgr 11. Film

Nyfikenhet och lust att lära I Junior har vi samlat lärresurser som är särskilt anpassade för förskola och F–3. Med sökfunktionen i centrum kan barnen själva utforska. Alla träffar i Junior är målgruppsanpassade. Träfflistan är utformad för att det ska vara lätt att hitta rätt bland artiklar, bilder och program.

Apparna Med färg, form och interaktivitet väcks barnens nyfikenhet och intresse. Våra appar hjälper barn i de lägre åldrarna att på ett lustfyllt och lekfullt sätt lära sig räkna, skriva och läsa utifrån sin nivå. I apparna kan man också pussla, sortera och berätta genom fritt skapande. Apparna, som är utvecklade för iOS, är anknutna till Lpfö 98/10 och Lgr 11. Apparna är speciellt framtagna i utbildningssyfte för barn i förskolan respektive F–3. De kan användas av alla skolor som har tillgång till Junior. Du loggar in i appen med ditt personliga konto som du skapar när du är inloggad på NE.se på skolans nätverk. På Junior hittar du som pedagog mer information om hur du kan ladda ner apparna.

Pussla Appen innehåller såväl ord- som bildpussel. I ordpusslet får eleverna välja bilder på vardagliga saker och stava till de korta orden genom att pussla med bokstäver. Varje bokstav ljudas och när ordet är klart får man hela ordet uppläst för sig. I bildpusslet lägger barnen pussel med hjälp av fyra eller fler bitar. På så sätt tränar barnen sin perceptuella förmåga på ett lekfullt sätt.

Sortera och räkna Sortera och räkna väcker barns grundläggande intresse för matematik och består av två delar. I den ena delen handlar det om att sortera olika välbekanta saker. I den andra delen handlar det om att lära sig räkna antal med hjälp av olika visuella representationsformer.

Berätta Eleverna skapar egna berättelser genom att skriva, filma, fotografera, rita, spela in ljud och göra collage. Hela klassen kan jobba ämnes- överskridande och eleverna får fullt utlopp för sin påhittighet och fantasi. Eleverna står för berättelserna och Berätta ger dem verktyget att visa upp dem.

Räkna Eleverna övar och utmanar sig själva i de fyra räknesätten samt en introducerande del kring tal. Inom varje avsnitt finns flera svårighetsnivåer och uppgifterna är slumpmässigt valda så att alla omgångar ser olika ut. Uppgifterna presenteras med hjälp av flera representationsformer för att tillgodose barns olika sätt att ta sig an matematiken. Läraren får återkoppling på elevens arbete genom en egen sida i appen.

Stava Eleverna lär sig stava genom att pussla ihop bokstäver till ord. Det finns en övningsdel och en äventyrsdel. En bild visar ordet samtidigt som ordet läses upp. Sedan ska eleverna dra och placera bokstäverna i rätt ordning. Varje bokstav ljudas och när ordet är klart får man hela ordet uppläst för sig igen. I äventyrsdelen utmanar eleven sig själv att lösa slumpvisa uppgifter med stigande svårighetsgrad.

Skriva Skriva är ett enkelt skrivprogram som är till stor hjälp i den tidiga läs- och skrivinlärningen eller vid läs- och skrivsvårigheter. När eleven skriver ljudas varje bokstav, vid mellanslag ljudas hela ordet och vid skiljetecken läses hela meningen upp. Det finns även möjlighet att få en hel text uppläst.

IT för lärare utbildningar inom IT för lärare ger svar på dessa frågor – och fler. Ett webbaserat utbildningspaket med tre utbildningar som fokuserar på hur internet och sociala medier kan användas i undervisningen. Hur berörs man som pedagog av PUL, upphovsrätt och källkritik på internet? Hur kan Facebook, Twitter och YouTube bli en inspirerande och naturlig del av undervisningen?