Från idéer till framgångsrika företag. Almi Företagspartner AB 40 kontor över hela landet med 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 16 regionala.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Nyttorealisering på 10 min
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Almi Företagspartner AB
Innovationsfinansiering
Kärnverksamhet Innovation Nya företag Etablerade företag Finansiering
Från idé till lönsamt företag
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
ProSteel - ProSteel är ett program som skall skapa tillväxt i företag med ambition och potential att kommersialisera produkter vars konkurrenskraft bygger.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Västernorrlandsmötet 14 september.
SLL Innovation Projektledare Viktoria Björk
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Region Värmland. Region Värmland är värmlänningarnas organisation för tillväxtfrågor, regional utveckling,
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Jämställdhetsintegrering av företagsfrämjande – så här gör du!
Affärsidé - företagets vägvisare
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Innovation i södra Småland
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Från idé till lönsamt företag 1. Europaforum Norra Sverige Östersund 8-9 juni 2006 Sten-Anders Gustafsson ALMI Företagspartner Västerbotten.
OECD Territorial Review of Sweden
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Almi Företagspartner AB
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Från idé till lönsamt företag 1 Hans Silveborg ALMI Innovation HANS SILVEBORG Innovationsansvarig ALMI Företagspartner Kalmar län AB
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Att främja kvinnors företagande Program Information & affärsutveckling Insatser inom befintliga nationella program Finansiering Attityder &
Från idéer till framgångsrika företag Anna Lundmark Lundbergh Almi Företagspartner Värmland AB Hur får vi fart på innovation av tjänster?
Från idéer till framgångsrika företag Almi erbjuder finansiering och rådgivning.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Vad gör Almi?.
Främja kvinnors företagande 2007–2009 Främja kvinnors företagande
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Mallar svenska.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Nyföretagar- Centrum 18 maj Från idéer till framgångsrika företag Almis uppdrag Bidra till tillväxt och innovation genom att utveckla konkurrens-
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Vision Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Resultat från kartläggning av hur kvinnor som driver företag i Halland upplever bemötandet hos främjande aktörer.
Introduktion till energieffektiviseringsnätverk. Program 9.30 Inledning – Landshövdingen, Magdalena Andersson 9.50 Presentationsrunda Nätverksmodellen.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Framgångsmått Mitt Q
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Främja kvinnors företagande
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Företagets namn Affärsplan.
Company name Your name(s).
Company name Your name(s).
Presentationens avskrift:

Från idéer till framgångsrika företag

Almi Företagspartner AB 40 kontor över hela landet med 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 16 regionala dotterbolag som ägs till 49% av regionala ägare. Riskapital genom Almi Invest med 7 regionala dotterbolag.

Från idéer till framgångsrika företag Almis uppdrag 3 Almis uppdrag är att främja utvecklingen av konkurrenskraftiga små och medelstora företag och stimulera nyföretagandet i syfte att skapa tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv. Målet är att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas samt att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Verksamhetsområdet täcker hela processen från idé till lönsamt företag. Almis styrkor är den regionala närvaron, nätverket och kombinationen finansiering och rådgivning.

Från idéer till framgångsrika företag Almis erbjudande Rådgivning Finansiering FRAMGÅNGSRIKA FÖRETAG Riskkapital Mikrolån Exportlån Företagslån Innovationslån Mentor Innovation och produktutveckling Rådgivning till befintliga företag Nyföretagande Ägarskifte IDÉ

Från idéer till framgångsrika företag Många pratar om innovation – vad menar man? Samhällsperspektiv, tex Nationella Innovationsstrategin: globala samhällsutmaningar, såsom miljöfrågor samhällstjänster med ökad kvalitet och effektivitet jobb och konkurrenskraft i en global kunskapsekonomi Brett företagsperspektiv - ökad konkurrenskraft i företag fokus på att det förbättrar något för kunden o/e företaget höjning av innovationsgraden i företaget som helhet innovativa affärsmodeller, strategier, ledarskap, kultur… påminner om begreppet verksamhetsutveckling 5 Något nytt som gör nytta och skapar värde Detta kan inte finansieras med innovationsmedel enligt statsstödregler

Från idéer till framgångsrika företag 6 Innovation på Almi baseras på Oslomanualen: Införandet eller genomförandet av en ny eller väsentligt förbättrad vara, tjänst eller process, nya marknadsföringsmetoder eller nya sätt att organisera affärsverksamhet, arbetsorganisation eller externa relationer. -Oslomanualen har en12 sidor lång förklaring som beskriver innovationer i detalj. - Väsentligt förbättrad innebär att mindre uppgraderingar inte räknas som innovationer. -Ny för världen, ny för marknaden: För att verifiera att det är något nytt för världen eller nytt för marknaden krävs en professionell nyhetsgranskning. -Ny för företaget ej OK för innovationslån (produktutveckling med PU-medel är OK) -Innovativa affärsmodeller, tjänsteinnovationer mm måste innehålla minst någon av ovanstående innovationstyper för att klassas som innovation. -Innovationer behöver göra nytta / skapa nya värden.

Från idéer till framgångsrika företag Kundens resa från idé till framgångsrika projekt & företag 7 Innovatören beskriver sin idé Innovatören verifierar konceptet Innovatörens första leverans Innovatören utvecklar erbjudande Break- even Risk att projektet misslyckas Pay- back Försäljningsintäkter minus merkostnader Är-läge Innovationsrådgivning Bör-läge Innovationsrådgivning

Från idéer till framgångsrika företag Syfte med projektmodell 8 Minska riskerna i projektet (både sannolikhet och belopp) Skapa tydlighet i Vem som ska göra Vad och När i projektet Effektivisera arbetet både för innovatör och Almi Skapa förutsättningar för strukturerade uppföljningar Vara ett allmängiltigt skelett som Almi kan bygga strukturkapital på Innovatören beskriver sin idé Innovatören verifierar konceptet Innovatörens första leverans Innovatören utvecklar erbjudande Break- even Pay- back Försäljningsintäkter minus merkostnader

Från idéer till framgångsrika företag Almis erbjudande 9 Innovatören beskriver sin idé Innovatören verifierar konceptet Innovatörens första leverans Innovatören utvecklar erbjudande Break- even Pay- back Försäljningsintäkter minus merkostnader Almi stödjer kunden med rådgivning, nätverk och finansiering hela vägen från idé till framgångsrikt företag. Det görs på ett strukturerat sätt utifrån en projektmodell som anpassas till kundprojektets aktuella behov. Almi stödjer kunden med rådgivning, nätverk och finansiering hela vägen från idé till framgångsrikt företag. Det görs på ett strukturerat sätt utifrån en projektmodell som anpassas till kundprojektets aktuella behov. Affärs- idé Affärs- koncept Affärs- koncept Affärs- utveckling Affärs- utveckling Kommersialisering 6h 8h

Från idéer till framgångsrika företag

11 Projektmodellen (utkast) är vidareutveckling av FA M0 Beskriv behov och marknad M1 Utvärdera volym, konkurrens M2 Specificera marknaden M5 Öka försäljningsinsatser M3 Möt testmarknad M4 Bearbeta målmarknad M6 Identifiera nya marknader Marknad E0 Beskriv ditt erbjudande E1 Utvärdera genomförbarhet E2 Specificera erbjudandet E5 Öka leveranskapacitet E3 Skapa testversion(er) E4 Introducera version 1.0 E6 Vidareutveckla erbjudande Erbjudande V0 Beskriv din affärsidé V1 Utvärdera potential och risk V2 Specificera resursbehov V5 Utöka organisation V3 Skapa projektteam V4 Introducera organisation V6 Vidareutveckla verksamhet Verksamhet Tid Idébeskrivning Konceptverifiering Konceptspecifikation Genomförande Marknadsintroduktion Tillväxt Expansion

Från idéer till framgångsrika företag 12 Utkast på Almis kunderbjudande Specifikation Almi stödjer dig att specificera din marknad, ditt kunderbjudande samt ditt resursbehov fram till en framgångsrik kommersialisering. Målet är att du ska få en tydlig bild av vad som ska göras, och vilka resurser som kommer att krävas. Specificera marknaden: Beskriv marknadssegment, volymer, prisnivåer och trender. Specificera kundsegment som du fokuserar på och vilka specifika krav som dessa har. Identifiera om det finns myndighetskrav eller marknadshinder. Beskriv hur du ska positionera dig i förhållande till konkurrenterna, samt dina distributionskanaler. Specificera erbjudandet: Beskriv ditt erbjudande och förklara varför kunderna kommer att välja detta alternativ. Erbjudandet ska beskrivas så detaljerat att det går att beräkna kostnaderna för utveckling samt produktion/leverans. Specificera resursbehovet: Gör en projektplan som beskriver omfattning, aktiviteter, kompetensbehov, organisation, kostnader, finansieringslösning, tidplan och risker. Almis rådgivare hjälper dig att välja lämpliga verktyg, mallar och checklistor. Almi stödjer kunden med rådgivning, nätverk och finansiering hela vägen från idé till framgångsrikt företag. Det görs på ett strukturerat sätt utifrån en projektmodell som anpassas till kundprojektets aktuella behov.

Från idéer till framgångsrika företag Almis finansiella erbjudanden – Önskeläge 13 Idéflöde Koncept Specifikation Realisering Introduktion Tillväxt Expansion Förstudiemedel 5-75 kSEK (Risk >75%) Förstudiemedel 5-75 kSEK (Risk >75%) Innovationslån Bisyssla som mål Nystart Marknads- etablerade företag Almi Invest Företags- lån Innovationslån Innovationsbrons medel Almi Invest Innovationslån (fram till licensiering) Innovationslån (fram till licensiering) Företags- lån PU-medel, Innovationscheckar… Break even

Från idéer till framgångsrika företag Hur öka andelen innovativa kvinnor? 14 Bredda innovationsbegreppet enligt Oslomanualen Öka medvetenhet; TV4 Uppfinnarna, SKAPA, Branschsatsningar; Almis nätverk för Vård och Omsorg Genuskurs obligatorisk för rådgivare, Mikrofinansiering Unga innovatörer, utökat FSM för kvinnor, mentorringar, KKN-checkar Minska risker för innovatören med en strukturerad process