Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Advertisements

ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Problemsnack eller bygga lösningar.
Kommunikativa workshop – tips på sätt att stötta chefer och ledare Karlstad Bruttoförslag på bilder vi använder när vi håller workshops med.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Lönesamtalet.
Anställningsintervjun
Löneförhandlingskommunikation
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Socialpsykologi.
Kommunikationsplan för ----
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikation vid förändring
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Förändring i organisationer
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Förändringsarbete.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Normaliseringsprocessen
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
”Valberednings- seminarium”
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Utveckla lönebildningen
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Enkät i gymnasieskolan 2015
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Lönesamtal och bedömningsområden
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Den här presentationen innehåller:
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Uppgifter inför samskapande dialog
Presentationens avskrift:

Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete

Detta verktyg är till för dig som: Står inför uppgiften att driva ett förändringsarbete Redan ansvarar för och har påbörjat ett förändringsarbete Inser att kommunikation är en förutsättning för att lyckas med att nå förändringsmål och förväntade effekter med förändringsarbetet

Detta verktyg innehåller: Handledning som bygger på förändringskommunikationens fyra faser Tio lösningar på lika många problem för dig som förändringsledare Handlingsplan för din förändringskommunikation Mall: Aktivitetsplan

Förändringskommunikationens fyra faser

Mål med kommunikationen i Insäljningsfasen I slutet av denna fas ska medarbetarna: I stora drag känna till vad förändringen går ut på och varför den genomförs Acceptera att förändringen ska genomföras Känna att de har en roll i förändringsarbetet Vara motiverade att bidra till att nå målen med förändringen

Insäljningsfasen KOM IHÅG-LISTA: Skapa medvetenhet om problem och möjligheter Vad ska du kalla förändringen? Varför genomförs förändringen? Vad är målet med förändringen och vad är målet med förändringskommunikationen? Vad innebär förändringen och förändringsarbetet? Vad är omfattningen av förändringen? Vilka är de första steget i förändringsarbetet? Medarbetarna vill ha svar på frågan: ”Vad betyder det för mig/oss”? Vilka eventuella frågor och invändningar finns det? När och i vilket sammanhang ska du framföra ditt förändringsbudskap? Hur kan du skapa utrymme för dialog kring förändringen?

Mål med kommunikationen i Startfasen I slutet av denna fas ska medarbetarna: Känna till sina roller i förändringsarbetet Uppleva målet med förändringen som meningsfullt Vara motiverade att delta i processen Ha en realistisk bild av förändringsarbetet Veta vad som förväntas av dem

Startfasen KOM IHÅG-LISTA: Uppnå snabbt ett delmål - inom 5-6 veckor Tydliggör, konkretisera och upprepa förändringsbudskapen Kommunicera med medarbetarna som en sammansatt målgrupp Vad är beslutat och vad är förhandlingsbart? Vad vill och behöver medarbetarna veta? Dialogmöte än en gång Vad behöver du för kommunikationsstöd?

Vilka är vinnare, förlorare, skeptiker och ambassadörer?

Mål med kommunikationen i Genomförandefasen Under denna fas ska du säkerställa att: Energi och engagemang hos medarbetarna upprätthålls Medarbetarna upplever att förändringsarbetet går framåt Medarbetarna har tydliga roller i förändringsarbetet

Genomförandefasen KOM IHÅG-LISTA: Tänk på förändringskurvan när du kommunicerar Motstånd mot förändringar är något naturligt. I de flesta fall kommer motståndet så småningom att övergå i acceptans. Det är din roll att hjälpa medarbetarna framåt i processen med hjälp av dialog, förklaringar och uppmuntran Visa empati. Din egen förändringskurva ser förmodligen något annorlunda ut än medarbetarnas, inte minst för att du ligger före dem rent tidsmässigt. Ha tålamod - medarbetarna behöver tid på sig Planera kommunikationen – vilka konkreta kommunikationsaktiviteter ska genomföras? Rapportera och återkoppla till dina chefer Kommunikation med intressenter i och utanför organisationen

Förändringskurvan – alla reagerar i en förändring Källa: Cullberg 2006

Mål med kommunikationen i avslutningsfasen I slutet av denna fas ska medarbetarna: Veta när förändringsarbetet är avslutat Känna till vad deras och andras ansträngningar har resulterat i Ha gemensamt formulerat sina erfarenheter av förändringsarbetet Veta hur och när förändringen ska utvärderas för att se om resultatet gav förväntade effekter

Avslutningsfasen KOM IHÅG-LISTA: Avsluta förändringsarbetet på ett tydligt sätt Berätta om resultaten och summera arbetet Ge beröm och fira det som har gått bra Utvärdera din egen och arbetsgruppens insats - vad kan vi lära oss? Vad har vi gjort bra? Vad har inte fungerat så bra? Vad och hur kan vi göra det bättre nästa gång?

Tio utmaningar och lika många lösningar (1-2) Utmaning 1 Det har inte hänt något nytt i förändringsprocessen så det finns inget nytt att berätta för medarbetarna Förslag till lösning Säg att du inte har något nytt att berätta men att du kommer att informera dem så snart du vet något mer. Sätt gärna ett datum när du återkommer med mer information Utmaning 2 Mina medarbetare kanske sitter inne med viktig information som jag själv saknar Förslag till lösning Chefen kan inte veta allt och i många fall är det självklart att medarbetarna vet mer. Fråga medarbetarna under era möten. På så sätt får ni alla mer kunskap och medarbetarna får komma till tals och känner sig uppmärksammade

Tio utmaningar och lika många lösningar (3-4) Utmaning 3 Jag har inte tid att hålla medarbetarna informerade om hur arbetet fortskrider Förslag till lösning Reservera tid på era vanliga möten för att kunna lyssna och informera. Ambassadörer och vidare- informatörer kan hjälpa till att nå ut till alla med viktig information Utmaning 4 Flera av medarbetarna är tysta och passiva på möten kring förändringen Förslag till lösning En enkel metod för att alla ska komma till tals: Be dem diskutera två och två: Hur upplever vi förändringen just nu? Håller vi gnistan uppe? Går det i rätt riktning? Håller vi tidsplanen? Därefter ”laget runt" så att varje grupp får sammanfatta sina tankar

Tio utmaningar och lika många lösningar (5-6) Utmaning 5 Det verkar vara dålig stämning bland medarbetarna på grund av förändringen, men ingen säger något rakt ut Förslag till lösning Tillåt medarbetarna att uttrycka sin frustration. Visa att du inte förväntar dig att alla ska älska förändringen. Berätta om inslag du själv funderar kring och peka på de möjligheter du ser att förändringsarbetet kan föra med sig Utmaning 6 Jag har svårt att övertyga medarbetarna om att förändringen är nödvändig Förslag till lösning Fundera över vilka argument som är mest relevanta för medarbetarna. Låt överordnad chef delta på ett möte för att berätta om bakgrund och syfte samt svara på frågor

Tio utmaningar och lika många lösningar (7-8) Utmaning 7 Mina medarbetare vill kunna påverka sådant i förändringsarbetet som de egentligen inte har något inflytande över Förslag till lösning Uppmärksamma det positiva i att de vill vara med och bidra men tydliggör vad som är beslutat och vad som kan påverkas. Klargör ramarna och fokusera på t ex hur-frågor Utmaning 8 Mina medarbetare verkar nedstämda och ser inte meningen med förändringen Förslag till lösning Fråga och lyssna. Bjud på dig själv: berätta hur du själv kommit fram till ditt sätt att se på saken och hur de kan bidra till att förändringsarbetet kan lyckas

Tio utmaningar och lika många lösningar (9-10) Utmaning 9 Två av medarbetarna verkar väldigt frustrerade över förändringsarbetet Förslag till lösning Prata med de två personerna och lyssna på dem. Försök hjälpa dem att tänka på andra sätt. Men kom ihåg, gör inte deras bekymmer till dina egna Utmaning 10 Efter en sammanslagning av två enheter ser jag att en del av mina gamla medarbetare håller sig för sig själva och undviker att samarbeta med sina nya kollegor Förslag till lösning Tala om att det nu är dags att se framåt och lämna det gamla bakom sig. Peka på att vi kan lära av varandra och att du inte accepterar en vi-och-dem-attityd