Framtidens Framtidens Vårdinformation Nuläge och framtid juni 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Regiongavleborg.se Journal via nätet ARBETSPLATSINFORMATION Journal via nätet (Journalen)
Ett avstamp för landstingets vilja att flytta fokus från ekonomi till kvalitet och patientsäkerhet och att skapa en förbättringskultur.
Framtidens Framtidens Vårdinformation Informations- och dialogmöte.
Livskvalitet i världsklass. Det här gör vi i dag 08.30–09.00Incheckning och kaffe 09.00–09.45Inledning Landstingsdirektör Gunilla Andersson återkoppling.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Framtidens Framtidens Vårdinformation Nuläge och framtid maj 2016.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Patientsäkerhetskonferens
Från arkiv till processtöd
Nationell Patient Översikt
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
på personer i behov av hjälp
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Bakgrund Västra Götalandsregionen Västfastigheter
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Självbetjäningsterminal i primärvården
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Effektiv vårdadministration
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Verksamhetsutveckling med stöd av IT
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Målbild De digitala lösningarna ska förbättra möjligheten för individen och närstående att vara delaktiga i processen. Mobila lösningar för informationshantering.
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Nationell patientöversikt - NPÖ
Framtidens vårdinformationsmiljö Kommunikationspaket
Nitha - it-stöd för händelseanalys
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Nationell Patient Översikt
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Projekt Göteborgssjukvården - juni, 2017
Sammanfattning.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kanslimöte
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Region Västernorrland
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Nästa steg regionkalmar.se.
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Återkoppling digitalisering
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Informationsgången i olika vårdkedjor
Sammanfattning.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Västra Götaland idag Värmland Örebro (Östergötland) Västra Götaland
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Mobil incheckning och betalning
Dokumentera rätt i vården
Led- och muskelmottagning
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Operationsanmälan Deltagare: Operatörer från Malmö, Lund, Helsingborg och Hässleholm PowerPlans – grupperad beställning som innefattar preop utredningar,
Blodomloppet för vården
Presentationens avskrift:

Framtidens Framtidens Vårdinformation Nuläge och framtid juni 2016

Framtidens Framtidens Vårdinformation Ett komplett system för patientbaserad vård En inloggning för medarbetaren En journal per patient. All information på ett ställe Ett gränssnitt för alla bokningar, resurser och scheman Mobila arbetssätt. Information, registreras & signeras omedelbart Stöd för framtidens eHälsolösningar Intuitivt system uppbyggt utifrån medarbetarnas arbetsflöden Situationsanpassade vyer beroende på arbetsprocess

Internationella trender Nya smarta arbetssätt Integrerade system som stödjer vårdens arbetsflöden Mindre administration, mer tid för vård Patienten i teamet Vården bedrivs allt närmare patienten  Systemen möjliggör verksamhetens utveckling 3

Framtidens Vårdinformation i Region Skåne 4 Strategi Program Delprojekt Vision och målbild Bakgrund och analys Framgångsfaktorer Vägval Sekvens för införande Hantering av beroenden Arkivering / avveckling gamla system Övergripande planering och kommunikation Aktiviteter Tider Resurser Budget

Vision och målbild Vision Framtidens vårdinformation bidrar till vårdens säkerhet och kvalitet. Systemen bär all kunskap och är hjärtat i verksamheten. Informationen finns där den behövs, när den behövs. Inga patienter skadas som följd av bristfällig kommunikation, arbetsmiljön är god, processerna effektiva och verksamheten har de stöd som behövs för ständig utveckling. Målbild Modern vård och verksamhetsutveckling utgår från patienten som del av teamet. Framtidens vårdinformation ska stötta denna utveckling och säkra en modern, mobil, snabb och säker IT-miljö som gör vårdens digitaliserade dokumentation och kommunikation enhetlig, enkel och effektiv. 5

Vägval Prioritera standardisering framför specialfunktioner Implementera ny basfunktionalitet snabbt Vidareutveckla med till exempel mobilitet så snabbt som möjligt Upphandla självständigt och småskaligt 6

Ökad vårdkvalitet Beslutsstöd och varningar Integrerade beslutsstöd med direktkoppling till journalen Standardbeställningar baserade på diagnos Systemet varnar om något är fel Automatisk informationsregistrering Möjlighet att koppla upp och automatiskt föra över information från medicinteknisk utrustning Mobil tillgång till vårdinformation Ökar effektivitet och kvalitet Understödjer nya arbetssätt Förbättrar arbetsmiljö och flexibilitet Ökar möjligheter för vård i hemmet 7

Ökad patientsäkerhet Säker läkemedelsadministration Patient och medicin matchas med hjälp av streckkodsskanning Felmedicinering reduceras – systemet varnar Intuitiva system och varningsfunktioner Reduktion av vårdrelaterade skador och kritiska incidenter som sepsis, fall, trycksår, infektioner, suicid och stroke 8

Självservice Automatisk incheckning Egenregistrering av information inför besök Rådgivning och behandling på distans Digitala patientmöten (”videomöten”) genom säkra kanaler Säker meddelandetjänst Effektivare patientmöte 9

Sjukvård i hemmet Automatisk överföring av mätdata till journalsystemet i realtid Stöttar både diagnostik och mer avancerad sjukvård i hemmet Elektronisk tillgång till information Enkel tillgång till journalen (inklusive information som t ex provresultat, remissvar och diagnoser) ökar patienters och anhörigas delaktighet Möjlighet att ta del av relevant utbildningsmaterial Patientens delaktighet ökar 10

Bättre kommunikation Smarta kommunikationsverktyg Minskad responstid inom och mellan vårdteam Lätt att se och få kontakt med alla som är inblandade i patientens vård All Information tillgänglig i realtid Integrerade aktivitetslistor Effektiv sessionshantering Alla sessioner körs från server Användare kan snabbt komma åt sin session från annan arbetsstation Utloggning först efter min inaktivitet Uppgifter som kräver stark autentisering kan utföras utan att man förlorar sin session 11

Effektivare processer 12 Digital remiss och svar Spårbarhet genom hela kedjan Integrerat med övrig vårdinformation Bättre arbetsmiljö – reducerar manuellt arbete Bättre uppföljning Högre genomförandegrad Bättre resursutnyttjande Automatisk registrering av uppgifter och data Uppgifter matas in en gång, sedan tillgängliga överallt Samlad inloggning En samlad inloggning ger enkel tillgång till all information

Bättre verktyg 13 Datadriven verksamhetsförbättring Analys av stora mängder data Proaktiv vård baserad på insamlad kunskap Standardiserad dokumentation Intuitiv journalföring och dokumentation Klickbara termer och alternativ sparar tid och ökar kvaliteten Sökbarhet Enkelt och användarvänligt

Ökad produktion och effektivitet Resursstyrning En samlad databas för samtliga scheman (personal, lokal, utrustning) Automatiskt planeringsstöd baserat på åtgärd Övergripande resursstyrning och optimerad produktion Administrationsbördan minskar Integrerade rapporter Anpassade rapporter Möjlighet att skapa skräddarsydda rapporter efter behov Tydliga beslutsunderlag Bättre uppföljning Minskat beroende av extern rapporteringslösning 14

Förankring Samtliga ledningsgrupper för vårdens divisioner besökta Informations- och dialogmöte med vårdprofessionen i Skåne Sakkunniggrupper besöks löpande Månatlig ledningsinformation Månatliga bildspel med talarmanus Löpande artiklar på intranät Referensgrupp med facken Resursägargrupp med vårdförvaltningarna 15

Pilotprojekt Mobilitet Vidareutvecklingen av Vinnovaprojektet Mina Vårdflöden Ny tjänst ”Hälsa på plats” Region Skåne har anmält intresse och förberedelser för pilot inom mobilitet pågår Tidigare erfarenheter tas tillvara Videomöte Region Skåne var pilot i 1177 –tjänsten ”Stöd och behandling” Nästa steg: ta höjd för videomöten mellan patient och vårdbehandlande personal Tjänsten för tidbok och den kommande videotjänsten kombineras Pilot startas så fort tekniken är på plats 16

Status idag Förstudien avslutad Strategi och program för beslut Regionstyrelsen fattat beslut om Region Skånes roll i 3R Upphandling ute för verksamhetsstöd för Obstetrik och gemensam systemplattform Input från vårens dialogmöten Flera pilotprojekt under uppstart 17

Resultat dialogmöten ”En patient – en journal” är den viktigaste principen Integrerade beslutsstöd som varnar när något är fel bör prioriteras Mobilitet intressant, men inte nödvändigt i första steget Stor efterfrågan på kommunikation Relativ hög vilja att lära nytt 18

Nästa steg verksamhetsgrenar 11 arbetsområden Fyra områden prioriteras i första steget Vårdens medarbetare involveras Arbetet samordnas med nyckelfunktioner Begränsat antal deltagare initialt, utökas efterhand Förstå kartlägga hur systemen fungerar idag och vad som behöver förändras

Styr- och ansvarsmodell 20 Mobiliseras nu Hanterar processer och framtida behov Hur ska systemen se ut framöver Vad ska förändras, förbättras och hur Workshops Mobiliseras nu Mobiliseras senare Reg. Service & Stöd Ekonomi HR & Stöd Användarnära IT & telefoni Komm, Dok & Ärendeh. IT Infrastruktur OperationObstetrik Patientbunden bilddiagnostik Patientbunden funktionsdiagnostik Specialistvård Provbunden diagnostik Vård- och patientadmin Vårddokumentation och läkemedel

Omfattning medarbetare 10 sjukhusområden 2 större: Lund och Malmö 3 mellanstora: Helsingborg, CSK och Ystad 5 mindre: Hässleholm, Ängelholm, Landskrona, Trelleborg och Simrishamn Primärvård – 162 enheter Psykiatri – 7 verksamhetsområden Habilitering & Hjälpmedel – 4 verksamhetsområden 21

Införande Steg 1 18 månader för första vårdförvaltningen Steg 2 12 månader för resterande vårdförvaltningar 22

Tidplan 23 MarsMarsAprilAprilMajMajJuniJuniJuliJuliAugustiAugusti Flera delprojekt Flera delprojekt Förstudie Förstudie Nominering - start rekrytering Förankring och kommunikation Förankring och kommunikation Styrgruppsarbete Styrgruppsarbete

Framtidens Framtidens Vårdinformation Tack för er tid!