På väg mot en professionell yrkesidentitet Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) I II III Som bas för att långsiktigt utveckla kvaliteten i lärarutbildningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Ledning och förståelse
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Lära för livet!.
Det är insidan som räknas!
Sociologi Introduktion.
L3VU20.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Heby kommuns kvalitetspolicy
Workshop Arbetsplatslärande.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Grundlärarutbildningarna
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

På väg mot en professionell yrkesidentitet Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) I II III Som bas för att långsiktigt utveckla kvaliteten i lärarutbildningen

På väg mot en professionell yrkesidentitet Yrkesidentitetsportfolio En metabetraktelse över yrkesval och hur en yrkesidentitet formas och utvecklas Problematiserar sina vunna erfarenheter kring sitt yrkesval och med dessa som grund identifierar behov av ytterligare kompetens

`Den tredelade tanken´ Studentens utveckling från novis till expert Knyta ett närmare band mellan den högskoleförlagda- och den verksamhetsförlagda utbildningen Kvalitetsunderlag för yrkesutbildningar vid Högskolan i Borås

Tre nyckelbegrepp som intellektuella redskap Profession Kompetens Reflektion Tre av varandra beroende analysuppgifter i UVK 1 2 och 3

Utbildningens kvalitetsarbete Var, när och hur kommer – professionsbegreppet, – kompetensbegreppet och – reflektionsbegreppet till uttryck i utbildningen mot bakgrund av utbildningsmålen och till stöd för en professionell identitetsutveckling?

Sammanfattning av analysuppgifter som stöd för den professionella identitetsutvecklingen i UVK I-III UVK III – mål: Studenter ska kunna beskriva problematisera och kritiskt granska sin egen yrkesrollsutveckling – Individuppgift: Reflektera över yrkesrollen (”professionschocken”) mot bakgrund av vad du redovisat i UVK 1 (ställningstagandet till yrkesvalet) och UVK 2 ( demokratiuppdraget, ledarskapsuppdraget och kunskapsuppdraget). Utveckla ditt resonemang från tidigare analyser och gör det med fokus på din blivande yrkesroll i relation till förskolan/skolans samlade uppdrag. ”Vad är det som har varit och vad kommer att hända?” Värdera de slutsatser du drar och hur väl dessa ligger i linje med examensmålen i utbildningsplanen för utbildningen. UVK III – mål: Studenter ska kunna beskriva problematisera och kritiskt granska sin egen yrkesrollsutveckling – Individuppgift: Reflektera över yrkesrollen (”professionschocken”) mot bakgrund av vad du redovisat i UVK 1 (ställningstagandet till yrkesvalet) och UVK 2 ( demokratiuppdraget, ledarskapsuppdraget och kunskapsuppdraget). Utveckla ditt resonemang från tidigare analyser och gör det med fokus på din blivande yrkesroll i relation till förskolan/skolans samlade uppdrag. ”Vad är det som har varit och vad kommer att hända?” Värdera de slutsatser du drar och hur väl dessa ligger i linje med examensmålen i utbildningsplanen för utbildningen. UVK I – mål: ta ställning till yrkesvalet – Grupp/individuppgift ”vad är det lärare gör”? ”vad behöver lärare kunna”? – Relatera till professionsbegreppet UVK I – mål: ta ställning till yrkesvalet – Grupp/individuppgift ”vad är det lärare gör”? ”vad behöver lärare kunna”? – Relatera till professionsbegreppet UVK II – mål: a) belysa och reflektera hur ledning och styrning påverkar lärares villkor och handlingar och hur dessa kan uttryckas i olika skolkulturer. b) Konkretisera och analysera ledarskap i pedagogisk verksamhet -Grupp/individuppgift (selfreport) Vilka inslag har haft betydelse för dig i din hittillsvarande utbildning. -Analyskategorier: Demokratiuppdraget, Kunskapsuppdraget, Ledarskap relaterat till relevant styrdokument. UVK II – mål: a) belysa och reflektera hur ledning och styrning påverkar lärares villkor och handlingar och hur dessa kan uttryckas i olika skolkulturer. b) Konkretisera och analysera ledarskap i pedagogisk verksamhet -Grupp/individuppgift (selfreport) Vilka inslag har haft betydelse för dig i din hittillsvarande utbildning. -Analyskategorier: Demokratiuppdraget, Kunskapsuppdraget, Ledarskap relaterat till relevant styrdokument.

RESTBILDER Följande bilder visar några nedslag kring hur man kan närma sig Professionsbegreppet Kompetensbegreppet Reflektionsbegreppet

Kvalitet vad är det? MålResultat ”Att arbeta med kvalitet” Konsten att göra ett bra arbete Värderationellt svårmätbart ”Att göra saker riktigt” Konsten att utföra ett arbeta enligt riktlinjer Målrationellt Lätt mätbart AnsvarstagandeAnsvarsutkrävande styrning

Några professionskriterier yrkesgruppers professionaliseringsambitioner Autonomi – Förmåga och möjligheter till självständigt handlande Yrkesnormer -ethos, kåranda, etik – Vad som anses som ett lämpligt och riktigt utförande av arbetsuppgifter i vid mening Kunskapsbas –..medicin för läkare, juridik för jurister, pedagogik för lärare Omvärldssanktion – Omvärldens förtroende och tillit till professionens utförare

Skolkulturer och Aktörsberedskap (Berg 2003) ensamarbete klassrumsorienterad Lärarprofessionalism Avgränsad aktörsberedskap Utvidgad aktörsberedskap kollektivt fokuserande skolan som organisation flexibilitet, samarbete, framförhållning konservatism, individualism nuorientering Kunskapsbas Yrkesethos/ kåranda/ yrkesnormer Autonom Ämnen, allmän- och ämnesmetodik/didaktik Läroplansteori skolan som organisation utvecklings- utvärderingsarbete och ämnen Värdebaser - skolan som institution ”idéer med verksamheten” - Varför finns skolan? Kultur/aktörsberedskap -”skolors och pedagogers förhållningssätt till skolans idéer”

Professionskriterier sammanfattat så här av Ingrid Carlgren i Skola samhälle 18 mars 2015 Verksamheter behöver professionell styrning när de uppgifter som ska utföras inte kan utföras enligt standardiserade rutiner utan kräver ett professionellt skolat omdöme. Att undervisa och bedöma elevers kunnande brukar ses som exempel på sådana uppgifter. Professionell styrning förutsätter dock att det finns en tillit till professionen. Detta bygger i sin tur på att professionen som kollektiv uppfattas ha tillgång till resurser i form av kunskaper och redskap såväl som yrkesetiska regler. Lärarnas yrkesetiska regler handlar om att värna elevernas intressen och kunskapsutveckling. För att kunna göra detta krävs dock kunskaper och redskap som idag många gånger saknas. För att den professionella styrningen ska fungera bättre och professionen stärkas måste professionens resurser i form av kunskaper och redskap förstärkas.

Vad är en profession? Professionella yrken är relativt autonoma bärare och förmedlare av samhälleligt sanktionerade abstrakta kunskapssystem som ger dem förmåga att utföra handlingar som uppfattas som svåra och värdefulla för allmänheten/klienten. (Brante 2010)

Professionella yrkesgrupper och yrkesutövare kännetecknas av hög grad av autonomi som innefattar: Specialiserad kunskap Skicklig yrkesutövning Etiskt förhållningssätt Värnande om professionens auktoritet Utvecklingsbenägenhet Professionskriterier sanktion från omvärlden kunskapsbas autonomi kåranda.

Reflektionsnivåer (Alexandersson, 1994) 1. Vardagstänkande handlande utifrån invanda rutiner 2. Erfarenheter som man sätter ord på 3. Egna och andras antaganden och värderingar teoretiseras 4. Reflektera över det egna medvetandet; hur man tänkte och varför man tänkte som man tänkte   görande  tänka efter hur man gör  förståelse för varför det är som det är  möjligheter att kunna se något på ett annat sätt

Kompetens vad är det ? Söderström 1990 Individ- och organisationsrelaterat Handlar om kunskap i vid mening Dynamiskt – kan användas utvecklas förändras Kontextberoende – situation, verksamhet, uppgift Kvalitativt – ”går inte att mäta”

Kompetens (Ellström 1998) innefattar förmågor som att… ha handlag, fingerfärdighet –psykomotoriskt förmågor lösa problem fatta beslut –Kognitiva förmågor vill och har lust –Affektiva förmågor tala samspela styra/leda –Social förmågor

Analysuppgifterna UVK I-III

UVK 1 - ”Yrkesvalet” Novisen på väg in i en profession Mål: Ta ställning till yrkesvalet (delkurs 1 UVK 1) – Uppgift: 3 studenter intervjuar 2 yrkesutövare vardera – Intervju med yrkesutövare i delkurs 1 under fältdagar. Data analyseras (tematiseras kategoriseras) utifrån punkt 1 och 2 nedan. – Det samlade analysunderlaget relateras till punkt 3 nedan och redovisas i form av en PP presentation vid seminariet Identifiera lärares huvudsakliga arbetsuppgifter i vardagsarbetet. Vilka anses de vara och varför skiljer de sig eventuellt åt mellan olika lärare? - ”Vad är det lärare gör” Vilka/en yrkeskompetens/er tycker du dig se i det lärare gör? - ”Vad behöver lärare kunna”? Jämför det ni kommit fram till med utgångspunkt i förekommande professionskriterier och utbildningsplanen för utbildningen (här kan det också ske en individuell inlämning så som de är beskrivet i kurshandbok)

Delkurs 2 UVK 1 Uppgift efter avslutad VFU: – Individuell reflektion med utgångspunkt i resultatet från delkurs 1 (gruppuppgiften) som relateras till nyvunna erfarenheter från VFU och HFU – ”Yrkesidentitetsportfolio” sparas för framtida bruk, men noteras att den finns i samband med VFU- uppföljning. (Skapas i Ping-Pong.) – Underlaget tas med till mentorsgruppsmöten och används där som underlag för de samtal som förs.

På väg mot en professionell yrkesidentitet UVK 2 Mål: belysa och reflektera hur ledning och styrning påverkar grundlärares villkor och handlingar och hur dessa kan uttryckas i olika skolkulturer Konkretisera och analysera ledarskap i pedagogisk verksamhet – Uppgift: Analysuppgift individuellt och i grupp där erfarenheter från HLU/VFU relateras till ”professionell yrkesidentitet” så som det är framskrivet i några olika styrdokument

Selfreport Skriv individuellt utifrån en öppen fråga: På väg mot en yrkesidentitet: Vilka inslag har haft betydelse för dig i din hittillsvarande utbildning På väg mot en yrkesidentitet: Vilka inslag har haft betydelse för dig i din hittillsvarande utbildning

Genomförande: Steg 1 Analysera - enskilt - varandras texter i studiegruppen. Ditt exemplar analyseras av en annan student i studiegruppen. Fördela detta så att a läser b som läser c etc. (analysschema1) Steg 2 Gemensam analys i studiegruppen. Ta fram mönsterbildande utsagor (analysschema2) Steg 3 Jämför studiegruppens mönsterbildande utsagor med mål/indikatorer som hämtas från relevanta styrdokument (LGR 11, utbildningsplan, kursplaner, VFU) (analysschema 3) Steg 4 Slutsatser: Hur ser fördelningen ut mellan de tre kategorierna (demokrati/kunskap ledarskap)? Hur ser ”förhållandet” ut mellan mönsterbildande utsagor och officiella styrdokument (läroplan utbildningsplan etc) Vad skriver man mer om, mindre om, inte alls om?? Vilka slutsatser kan dras om studenters utveckling mot en professionell identitet Steg 5 seminariepresentation ”på väg mot en professionell identitet” OBS lämna in detta i ett sammanhållet dokument och placera det under gruppens dokumentmapp. Både för och efternamn skall finnas på varje analysschema och i slutsatsversionen. Kriterier för Godkänt: Du skriver själv ett brev analyserar en kamrats och medverkar i det gemensamma analysarbetet enligt steg 2-5. Slutsatserna ska diskuteras med stöd analysunderlaget.

Novisen blir expert ”på väg ut i yrkeslivet” UVK 3 Mål: Studenter ska kunna beskriva problematisera och kritiskt granska sin egen yrkesrollsutveckling Förändringsförslag Uppgift: ”vilken beredskap har lärarstudenten att möta sina framtida kollegor”… farhågor förhoppningar…  Reflektera över yrkesrollen (”professionschocken”) mot bakgrund av vad du redovisat i UVK 1 (ställningstagandet till yrkesvalet) och UVK 2 ( demokratiuppdraget, ledarskapsuppdraget och kunskapsuppdraget) (grundnivå) – Utveckla ditt resonemang från tidigare analyser och gör det med fokus på din blivande yrkesroll i relation till förskolan/skolans samlade uppdrag. » ”Vad är det som har varit och vad kommer att hända?” – Värdera de slutsaster du drar och hur väl dessa ligger i linje med examensmålen i utbildningsplanen för utbildningen. (avancerad nivå)