Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Vad är studiehandledning?
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Lgr 11 – kursplanen i ämnet modersmål Karlstad 16 augusti
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Föräldramöte 12 september 2011
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Centrala innehåll och kunskapskrav
The big 5 1.
Svenska p Svenska p.
Eller formativt lärande…
Nytt betygssystem.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
How to learn a Second Language?
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Att närma sig svenska språket med annan språkbakgrund Ann-Christin Torpsten Fil.dr. i pedagogik.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Vad är studiehandledning?
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Klagshamns rektorsområde
Planering november – kurs D Tema kultur
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?

Syfte Centralt innehåll Kunskapskrav Syfte Ange vad undervisningen skall syfta till Centralt innehåll Ange vad undervisningen skall behandla Kunskapskrav Anger vilka kunskaper som krävs för godtagbara kunskaper och betygssteg

Utvecklar till flerspråkiga individer Tilltro till sin språkförmåga Utvecklar identitet Utvecklar självkänsla

Läsa och skriva Tala, lyssna och samtala Berättande texter och sakprosa Språkbruk Kultur och samhälle Läsa och skriva Tala, lyssna och samtala Berättande texter och sakprosa Språkbruk Kultur och samhälle

Förmågor Fakta Förståelse Färdighet Förtrogen het

Fakta uppslagsverk.Multiplikationstabellen, huvudstäder, årtal. Förståelse Att kunna se samband och helheter., ett sammanhang. Bakgrunden till andra världskriget, orsak och verkan i samhällsutveckling. Färdighet Att kunna utföra något praktiskt. Färdighet får man främst genom träning. Sätta upp kakel, byta blöjor, utföra matematikens fyra grundläggande räknesätt. Förtrogenhet Osynlig kunskap. Det är något man får genom erfarenhet, men som också har att göra med intuition och fingertoppskänsla. Förtrogenhet gör att man kan göra bra bedömningar i olika situationer. Här ingår en förmåga att kunna tolka och jämföra. Att kunna känna när degen är färdigknådad eller att kunna döma en fotbollsmatch.

3. Det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet 1. Det absoluta betygssystemet (fram till 1960 talet) 2. Det relativa betygssystemet

Kunskaper om modersmålets uppbyggnad, - urskilja strukturer Följa språkliga normer Betydelse för det ägna lärande i olika skolämnen Utveckla en flerkulturell kompetens Kunskaper om modersmålets uppbyggnad, - urskilja strukturer Följa språkliga normer Betydelse för det ägna lärande i olika skolämnen Utveckla en flerkulturell kompetens

Summativ Provresultat Betyg Summativ Provresultat Betyg Formativ Återkoppling under arbetsgång Synliggöra elevernas kunskaper, ge riktad feedback i rätt tid; Läraren får återkoppling på sin undervisningen och anpassar den efter eleverna. Formativ Återkoppling under arbetsgång Synliggöra elevernas kunskaper, ge riktad feedback i rätt tid; Läraren får återkoppling på sin undervisningen och anpassar den efter eleverna.

Hur viktig är läraren för lärandet?

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift Använda sitt modersmål som ett medel för sin språkutveckling och sitt lärande. Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang. Formulera sig och kommunicera i tal och skrift Använda sitt modersmål som ett medel för sin språkutveckling och sitt lärande. Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften Reflektera över traditioner, kulturella företeelser och samhällsfrågor i områden där modersmålet talas. Jämförelser med svenska förhållanden. Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften Reflektera över traditioner, kulturella företeelser och samhällsfrågor i områden där modersmålet talas. Jämförelser med svenska förhållanden.

Grundläggande Mycket goda Goda Enkel text Utvecklat struktur Välutvecklad Tydlig text C A E

Grundläggande Mycket goda Goda Enkelt, med viss språklig variation Utvecklat, Relativt god språklig variation Välutvecklat, God språklig variation C A E

Grundläggande Mycket goda Goda Enkelt, med viss språklig variation Utvecklat, Relativt god språklig variation Välutvecklat, God språklig variation C A E Språklig struktur – grammatik och stavning

Kommunisera betygskriterierna! Vad som räknas som kvalitativt arbete? Högre grad av abstraktion i resonemangen ger en högre kvalité Konkretisation Abstraktion Kommunisera betygskriterierna! Vad som räknas som kvalitativt arbete? Högre grad av abstraktion i resonemangen ger en högre kvalité Konkretisation Abstraktion E A

Bedömning situationer Undervisning Kunskapsmål Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift Läsa, sammanfatta och analysera äldreanpassade texter ”Papper och penna” prov, blogg, bilder Gruppresentation diskussioner, - muntligt och skriftligt Återberätta, kommunisera, förra dialog Rollspel, Dramatisering, Hemuppgifter Skriva resumé, esse, argumenterande texter återberättelse, enligt given tema Enkel Översiktlig Grundläggande Vis språklig variation Enkel Översiktlig Grundläggande Vis språklig variation Utvecklad, God Relativ tydlig God språklig variation. Läser mellan raderna Utvecklad, God Relativ tydlig God språklig variation. Läser mellan raderna Mycket god Välutvecklad Välunderbygda resonemang Välligt god språkvariation Mycket god Välutvecklad Välunderbygda resonemang Välligt god språkvariation E E C C A A Kunskapskrav

Lägsta kunskapsnivå bestämmer betyget Gymnasieminister Hadzialic (S) och Björklund (L) debatterar betygssystemet Nytt betygssystem att vänta!

Att väcka lusten att lära är det viktigaste uppgift för läraren!