Grundläggande principer och generella implementeringsartiklar  Innehåll  Tolkning  Arbetssätt  Tillämpning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
Anna Jonsson Barnsjuksköterska Regional samordnare för Första linjen och En väg in Region Skåne Marie Golsäter Barnsjuksköterska.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Socialdokumentation Består av två delar!
Konventionens innehåll och struktur. Konventionens innehåll Inledning (preamble) 54 artiklar 4 grundprinciper (art 2, 3, 6, 12) 3 implementeringsartiklar.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Barnets bästa i främsta rummet
Välkommen till information om lex Sarah
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Arbetsformer XX vattenråd.
Vägledande principer för socialtjänsten
Nätverk för lärare på fritidshem
Konventionens innehåll och struktur
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar Den här presentationen visar exempel på hur en organisation.
Grundläggande principer och generella implementeringsartiklar
Barnskyddsdokumentation
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Barn och ungas delaktighet
Grundläggande principer och generella implementeringsartiklar
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Barns rättigheter Barnkonventionen.
Konventionens juridiska status i Sverige
Diagnos och delaktighet
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Konventionens grundläggande principer och implementeringsartiklar
Barnperspektiv, barnrättsperspektiv och barnets perspektiv
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Så följs Sveriges arbete upp
Revisionsredogörelsen 2017
Barnkonventionen och barnrättslagen
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Nätverket för barn-och elevhälsan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Barns och ungas DELAKTIGHET
Presentationens avskrift:

Grundläggande principer och generella implementeringsartiklar  Innehåll  Tolkning  Arbetssätt  Tillämpning

FN:S KONVENTION OM BARNETS RÄTTIGHETER Artikel 12 Barnets rätt att komma till tals Artikel 2 Icke diskriminering Artikel 3 Barnets bästa Artikel 6 Barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling Grundprinciper

Implementeringsartiklar Artikel 4 Artikel 42 Artikel 44.6 Genomförande Kunskap Rapporter

Artikel 2 – rätt att inte diskrimineras  Alla barn har rätt till alla rättigheter  Inget barn får diskrimineras på någon grund  Barn har rätt att växa upp under likvärdiga villkor  Utesluter inte positiv särbehandling

2 - Kartläggning datainsamling  Har bäring på alla andra artiklar  Synlig i lagstiftning  Strategisk planering  Medvetandegöra, utbilda, informera  Domstolar  Följa förändringar

Artikel 3.1 Barnets bästa i främsta rummet Göras synlig i lagstiftning Alla beslut och alla barn Barnet som individ, barn som grupp och gruppen barn Prövning ska göras Principen ska väga tungt Kan inte övertrumfa en annan rättighet

3.1 – Prövning av barnets bästa Gällande lagstiftning Vad säger konventionen Aktuell forskning Rådande praxis Beprövad erfarenhet Sociala nätverket Vad säger barn och unga

Artikel 6 Rätt till liv, överlevnad och utveckling En inneboende rätt till liv Öka förväntningarna på livet genom åtgärder mot svält och epidemier Överlevnad och utveckling Optimala förutsättningar idag, barndomen har ett värde i sig Skapa framtidstro

6 – Helhetssyn och samverkan Abort Dödshjälp (Holland, Belgien) Barnamord Barnäktenskap Dödsstraff Barnadödlighet Väpnade konflikter Hedersmord Barnoffer Självmord Trafikolyckor

Artikel 12 Barnets rätt att säga sin mening Absolut rättighet Gäller alla beslut och alla barn Kan ske genom företrädare Ålder och mognad Ej självbestämmande Inget tvång

12 – Rätten att bli hörd  Varför gör vi detta?  Vad vill vi uppnå?  Vilka barn?  Vilka frågor?  Hur kommer barnen till uttryck?  Hur används resultaten?  Hur visas barnen respekt?  Vad gör du om barnet inte tycker som du?  Föräldrarätten – barnrätten?

4 – Barn ska prioriteras Resursfördelning – barn ska prioriteras till det yttersta av tillgängliga resurser Barnkonsekvensanalyser Kompenserande åtgärder Internationell samverkan Inkorporering

42 Informationsskyldighet  För att veta mina rättigheter måste jag känna till dem  För att kunna tillämpa rättigheterna måste jag känna till vad de innehåller

Data- insamling artikel 2 Inflytande artikel 12 Information artikel 42 Helhetssyn artikel 6 Aktiva priorite- ringar artikel 4 Barnets bästa artikel 3 Du/din verksamhet

Tillämpningsnycklar förskola och skola  Det finns strukturer som skyddar barn mot övergrepp av vuxna och andra barn i den egna verksamheten (artikel 19).  Det finns tydliga rutiner för hur anmälan till socialtjänsten ska göras vid misstanke om att ett barn far illa (artikel 19).  Dessa strukturer och anvisningar är kända av samtliga medarbetare.  Varje barn har fått kunskap om sina rättigheter, anpassat till sin ålder och mognad (artikel 42).  Barnens vårdnadshavare har fått kunskap om att barn har egna rättigheter och vad det innebär för vårdnadshavarna (artikel 42).  Skolan har ett fungerande system för att få kännedom om barnens närvaro/frånvaro (artikel 2).  Det finns strukturer för att främja barnens närvaro (artikel 28.1 [e]).  Strukturerna är kända av alla medarbetare.  Det finns former för barnets delaktighet (artikel 12).  Det pågår ett arbete med att ta reda på barnets synpunkter (artikel 12).  Flickor och pojkar behandlas likvärdigt (artikel 2).

Tillämpningsnycklar socialtjänsten  I varje barnavårdsutredning har barnets röst kommit till uttryck (artikel 12).  Barnets synpunkter dokumenteras i varje utredning (artikel 12).  Barnets perspektiv och behov beaktas vid bedömning av ekonomiskt bistånd (artikel 3.1).  Medarbetare i socialtjänsten har fått utbildning för att kunna föra samtal med barn (artikel 42).  Vuxna som kommer i kontakt med socialtjänsten tillfrågas om de har barn (artikel 3.1).  Medarbetare i socialtjänsten samverkar med medarbetare inom andra verksamheter för att tillgodose barnets bästa (artikel 3.1).  Det finns åldersadekvat information på socialtjänstens webb om hur socialtjänsten arbetar och hur man lättast gör för att få kontakt (artikel 17, 19).  Medarbetare inom socialtjänsten frågar barn hur de upplever mötet med den enskilda medarbetaren (artikel 12).  Pojkar och flickor behandlas likvärdigt (artikel 2).

Tillämpningsnycklar samhällsplanering och trafik  Vid planering och projektering för nya parker och upprustning av gamla parker görs barnkonsekvensanalyser där barn ges möjlighet att lämna synpunkter på utformning (artikel 4).  Barn och unga ges möjlighet att lämna synpunkter på vilka platser som känns otrygga att vistas på (artikel 12).  Synpunkterna beaktas och åtgärdas (artikel 12).  Det finns rutiner som talar om hur medarbetare ska handla om ett barn saknar färdbevis.  Rutinerna är kända bland medarbetare och hos entreprenörer och konsulter.  När nya bostadsområden projekteras planeras även för lekplatser, förskolor, skolor, bevakade övergångsställen och bilfria gångvägar.  Flickors och pojkars synpunkter väger lika tungt i arbetet (artikel 2).  Det finns tydliga rutiner för hur anmälan till socialtjänsten ska göras vid misstanke om att ett barn far illa (artikel 19).  Dessa strukturer och anvisningar är kända av samtliga medarbetare.

Tillämpningsnycklar miljö- och hälsoskydd  Lokaler där barn och unga vistas har en godkänd inomhusmiljö (artikel 6).  Allergener i miljöer där barn vistas är kartlagda (artikel 24).  Det finns en plan för att åtgärda icke gynnsamma inomhusmiljöer och allergener.  Lokaler där barn vistas har gott brandskydd.  Det finns regler för hur hälsovådliga produkter ska förvaras i lokaler där barn vistas (artikel 6, 24)  I kommunen finns dricksvatten av god kvalitet (artikel 24).  Dricksvattnets kvalitet prövas regelbundet (artikel 24).  Maten som serveras till barn och unga ska hålla en god kvalitet och följa gällande näringsrekommendationer (artikel 6, 24).  Pojkars och flickors behov och synpunkter väger lika tungt i arbetet (artikel 2).

Tillämpningsnycklar hälso- och sjukvård, tandvård  Barn som möter medarbetare inom hälso- och sjukvården och tandvården bemöts med respekt.  Barnets integritet beaktas (artikel 16).  Barn informeras om behandling utifrån barnets egna förutsättningar sätt (artikel 17).  Barnets rättigheter problematiseras i förhållande till vårdnadshavarnas rättigheter och skyldigheter (artikel 3.1).  Barnet informeras om vad som står i journaler (artikel 16).  Barnet informeras om vem som har tillgång till innehållet i journalen (artikel 16).  Det finns tydliga rutiner för hur anmälan till socialtjänsten ska göras vid misstanke om att ett barn far illa (artikel 19).  Dessa strukturer och anvisningar är kända av samtliga medarbetare.

Tillämpningsnycklar räddningstjänst  Kommunens medarbetare har kunskap om hur barn kan bete sig vid brand.  Barn och unga i kommunen har fått kunskap om brand, brandskydd och hur det är lämpligt att handla vid brand (artikel 17).  Det finns krisinformation på webben som riktar sig till barn och unga (artikel 17).  Barn och unga får kunskap om aktuella telefonnummer eller hemsidor att söka information från (artikel 17).  Barn och unga känner till hur man larmar räddningstjänsten i akuta situationer (artikel 17).  Barn och unga har vattenvana (artikel 6).  Barn och unga kan simma enligt Svenska livräddningssällskapets rekommendationer (artikel 6).  Barn har kunskap om livräddning (artikel 6).  Det finns tydliga rutiner för hur anmälan till socialtjänsten ska göras vid misstanke om att ett barn far illa (artikel 19).  Dessa strukturer och anvisningar är kända av samtliga medarbetare.

Tillämpningsnycklar HR-funktion  Nyanställd personal får kunskap om barnets rättigheter (artikel 42).  Nyanställd personal får kunskap om pågående barnrättsarbete (artikel 42).  Nyanställd personal får kunskap om sitt eget ansvar för barnrättsarbetet (artikel 42).  Det finns tydliga rutiner för hur anmälan till socialtjänsten ska göras vid misstanke om att ett barn far illa (artikel 19).  Dessa strukturer och anvisningar är kända av samtliga medarbetare.