Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ny kommunikationslösning för licensansökningar
Advertisements

Översikt för ny kommunikationslösning för licensansökningar Bättre stöd och säkrare hantering med nytt IT-stöd Uppdaterad
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Nationell patientöversikt
VAS-läsningsprojektet
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Disposition Processer Samba modellen Vad kan Samba användas till
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
NITHA - Nationellt IT-stöd för HändelseAnalyser
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Ambulanshelikopter för fler räddade liv 25 juni 2014
CENTRALLASARETTET VÄSTERÅS – OPERATIONSVERKSAMHETEN PRESENTATION AV TIDIG FÖRSTUDIE GÄLLANDE OPERATIONSVERKSAMHETENS FYSISKA MILJÖ Infoga bild – workshop.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
NATIONELL ORDINATIONSDATABAS, NOD
Cosmic version R8.0.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Nationell patientöversikt
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
R7Arkiv - Regional samverkan om elektroniskt långtidsarkiv Landstingen i: Dalarna Gävleborg Sörmland Värmland Västmanland Uppsala Örebro.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Framtidens vårdinformationsmiljö
Nationell Patientöversikt, NPÖ
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och.
Stöd och Behandling nyutveckling Integration av visuell kommunikation och vårdsystem 1 Rita Bodin/Maria Berglund.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Eget arbete till workshop Västerbottens läns landsting.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Äldre Bikupediskussion. Kunskapsstyrning Kunskapsstyrning på allas läppar men ännu inget genomslag i praxis Data samlas i mängd, men systemet agerar inte.
Kartläggning av huvudmännens styr- och ledningsdokument avseende hälsofrämjande hälso- och sjukvård En exempelsamling Milan Knezevic Presentation.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Tempen på införandet av e-hälsa
Regionkommun i Dalarna 2019
Den nationell läkemedelslista – så ser förstudien ut
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
NPÖ
stöd för uppföljning och förbättring
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Förstudie av nationellt diagnostiskt nätverk patologi
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Nationell patientöversikt
Nationell patientöversikt
NPÖ Lena Bernhardsson VGR.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016

Innehåll  Syfte och bakgrund  Elektronisk remiss – en integrationstjänst  Hantering av bilagor  Utbud – en viktigt stödtjänst  Införandeprocess  Nytta – röster från verksamheten  Pågående införanden och utredningar

Syfte och bakgrund  Arbetet med att ta fram en gemensam standard för elektronisk överföring av remisser mellan aktörer inom hälso- och sjukvården startade 2011 (en förutsättning för breddinförande) Bättre patientsäkerhet, effektivitet, informationskvalitet, uppföljning Lagstadgad valfrihet i öppenvård 2015, ökande andel privata vårdgivare, ökad specialisering mm

Elektronisk remiss – en integrationstjänst Kunna nå alla uppgifter om sig själv och aktivt medverka i sin vård och omsorg Ha rätt arbetsverktyg och information tillgänglig Remiss Remissvar Bekräftelse / kompletterande frågor Tjänsteplattform Remittent Remissmottagare Nationell Patientöversikt Journalen Läsa: Remiss Remissvar Remisstatus

Bilagor  Beslutad lösning (stöds i version 2 av Elektronisk remiss) 1. Bilaga kan skickas som del av remissen/svaret om innehållet i meddelandet totalt understiger 5 MB 2. Bilaga med obegränsad storlek kan hämtas via temporärt tillgängliggjord länk (utan att gå via Tjänsteplattformen)  Anslutande parter ska stödja mottagande enligt punkt 1 och 2  Långsiktig lösning är enligt punkt 2

Utbud 1.0 – en viktig stödtjänst Vem utför önskad vårdtjänst? Geografisk placering? Väntetider? Specifika krav? Elektroniskt eller postadress? Remittent

Införandeprocess UtvecklingPlanering inför anslutningEgentesterVerifiering av konsument/producentVerifiering inför produktion  Inera ger stöd från utveckling till produktion  Ta kontakt med Inera i tidigt skede

Nytta - röster från verksamheten  Fördelar Ökad patientsäkerhet (snabbare än postgång, remisser blir inte liggande i postfack, remisser försvinner inte, bättre informationskvalitet) Smidigare kommunikation mellan remittent och remissmottagare, tex vid behov av kompletteringar Tidsbesparing genom minskad administration Ökad förutsättning att följa och följa upp vården av patienten  Förbättringsområden Bilagor, Utbud, Remissanvisning

Pågående införanden och utredningar  Pågående införanden Anslutningstester pågår med Capio St:Görans sjukhus, Lt Uppsala, Lt Värmland, Lt Kalmar, Region Östergötland och Region Jönköpings län Stockholms läns landsting är i drift i begränsad skala inom det egna landstinget  Utredningar Fortsatt arbete kring utbud Förstudie - fler remisstyper Förstudie - remissanvisningar

Sammanfattning  Elektronisk remiss - en integrationstjänst  Bilagor - stöds i version 2  Utbud - under uppstart  Vid införandeplanering - ta kontakt med Inera i tidigt skede  Mer information finns på inera.se