––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm 2014-05-13.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Dialogmöte 18 oktober 2011 Presentation av Idékoms förslag till överenskommelse Christoph Lukkerz, processledare Nätverk Social Ekonomi Skåne
Staten och det civila samhällets organisationer
Verktyg för samverkan mellan civilsamhället och den offentliga sektorn
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Ramverk för patientmedverkan
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Vägar till en jämlik hälsa
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Idéburet Offentligt Partnerskap
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Överenskommelsen inom integrationsområdet
Överenskommelsen mellan regeringen, Sveriges Kommuner och Landsting samt idéburna organisationer inom integrationsområdet.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Rekommendationer för fortsatt arbete med de regionala digitala agendorna Skapa en förståelse bland inblandade aktörer för varandras olika logiker Arbeta.
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Upphandling med social hänsyn och Idéburet Offentligt Partnerskap: Möjligheter, metoder och process Jörgen Larzon och Lisbeth Ringdahl
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Miljömålen består av tre slags mål
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Förstudie Friluftslivets år 2020
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Miljömålen består av tre slags mål
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm

Vi tror inte att överenskommelsens aktörer eller sammanhang kan eller bör fatta beslut i sakfrågor Istället menar vi att överenskommelsen bör inrikta sig på att förbättra beslutssystemet

Nuvarande åtaganden om dialog Ideburna ” beskriva sambandet mellan lokal, regional, nationell och EU-nivå. söka utveckla effektiva samverkansformer lokalt och regionalt. ”söka utveckla en samsyn när det gäller begreppen inom den idéburna sektorn.”

Nuvarande åtaganden om dialog Regeringen ”verka för att det utvecklas former för ett mer systematisk utbyte av erfarenheter mellan regeringen och idéburna organisationer.”

Samordningsgruppens sex förslag 1. Det civila samhällets verksamheter är inte avgränsade av utgiftsområden i statsbudgeten, och därför ska överenskommelsen på det sociala området inte vara det. 2. Överenskommelsen ska byta orden ”utförare” och ”leverantör” till ord som omfattar den bredd av verksamheter som finns i organisationerna, inklusive det frivilliga arbetet. 3. Överenskommelsearbetet ska även ske med politiken, inte bara tjänstemän. 4. Överenskommelsen ska i större utsträckning än nu vara ett verktyg för att hantera konkreta sakfrågor av gemensam karaktär. 5. Dialog om politiskt beslutsfattande ska starta tidigare än nu, och gärna följa internationellt godkända utgångspunkter 6. Alla myndigheter ska årligen skriftligt rapportera om hur man följer överenskommelsen, och denna uppföljning ska tillställas Gemensamma arbetsgruppen.

1.Sammanlänka perspektiv och kunskap, koppla ihop tårtbitarna 2.Bidra till förbättrad dialog/ samråd om sakfrågor Två funktioner

Europarådets kod för idéburna organisationers medverkan i beslutsprocessen Faser i besluts- processen Involvering i direktivskrivandet Representation i utredningar Proposition eller inte? Regleringsbrev Rapporter från myndigheter

Att Samordningsgruppen får till uppdrag att undersöka hur idéburna organisationer skulle kunna involveras i direktivskrivandet, och att denna fråga ska tas upp med Gemensamma arbetsgruppen Att Samordningsgruppen får i uppdrag att undersöka hur en bättre representativitet i statliga utredningar skulle kunna skapas, och att denna fråga s ka tas upp med Gemensamma arbetsgruppen Att Samordningsgruppen får i uppdrag att undersöka hur en löpande dialog kring behandling av betänkanden skulle kunna skapas, och att denna fråga ska tas upp med Gemensamma arbetsgruppen Att Samordningsgruppen får i uppdrag att undersöka hur en löpande dialog kring formulering av regleringsbrev skulle kunna skapas, och att denna fråga ska tas upp med Gemensamma arbetsgruppen

Principen om självständighet och oberoende Att − informera och utbilda samhället om betydelsen av en stark idéburen sektor, självständig, granskande, opinionsbildande, intresseföreträdande och tjänsteproducerande. − öka samverkan mellan idéburna organisationer verksamma inom hälso- och sjukvård och social omsorg. − återkommande diskutera hur man förvaltar och utvecklar sin idé och vad det betyder för utvecklingen av verksamhet och samhälle. Principen om dialog Att − söka utveckla effektiva samverkansformer lokalt och regionalt. − söka utveckla en samsyn när det gäller begreppen inom den idéburna sektorn. Principen om kvalitet Att − utveckla metoder för att mäta kvalitet och resultat som återspeglar de idéburna organisationernas roll, särart och mervärde. − verka för FoU-insatser med inriktning mot idéburna organisationer inom vård och omsorg.

Principen om långsiktighet Att − ta initiativ till ett gemensamt arbete mellan staten, idéburna organisationer och Sveriges Kommuner och Landsting, med uppgift att följa överenskommelsens genomförande, medverka till utvärdering och fortsatt utveckling, samt i övrigt etablera tidiga konsultationer i frågor av gemensamt intresse. − ta initiativ att tillsammans med kommun- och landstingsvärlden (Sveriges Kommuner och Landsting) upprätta ett gemensamt arbete för att stödja utvecklingen av överenskommelser mellan det offentliga och de idéburna organisationerna på lokal nivå. − planering och arbete sker med hållbar utveckling som grund. Principen om öppenhet och insyn Att − aktivt kommunicera sin och den idéburna sektorns verksamhet och därigenom uppmuntra till ökat ideellt engagemang. − värna rätten att lyfta fram kritik även i avtalsreglerade relationer mellan offentligt och idéburna organisationer.

Principen om mångfald Att − våga ta strid om mångfaldens gränser, t.ex. när antidemokratiska organisationer eller främlingsfientliga rörelser skapas eller när dessa syns i den egna organisationen. − verka för social- och näringspolitiska villkor för att etablera, utveckla och driva idéburen vård och omsorg. − stimulera till mångfald inom den idéburna sektorn. De idéburna organisationernas åtgärder (tänkta att vara ytterligare något mer konkreta än åtagandena): Självständighet och oberoende Att − få ökad förståelse för betydelsen av de lokala idéburna organisationerna och dess uppgift för demokratiska värden som granskare, företrädare, opinionsbildare och producent av sociala tjänster. − definiera villkoren för de frivilliginsatser vilka ligger nära eller inom det offentliga uppdraget.

Dialog Att − beskriva sambandet mellan lokal, regional, nationell och EU-nivå. − i samverkan följa och utveckla överenskommelsen innebörd och att med bland annat lokala regionala seminarier stimulera till lokala/regionala överenskommelser. Öppenhet och insyn Att − inom ramen för lokala överenskommelser säkerställa att brukares och frivilligas integritet respekteras.

Nivåer av medverkan

Matrisen Partnerskap Dialog Samråd Information Faser Sätta agendan Formulering Beslut Genomförande Granskning Omformu- lering Plottning Planering Handlingsplan

Tack! Ludvig Sandberg