Om Goda Affärer från ett kommunalt bolag. Upphandling av VA-grävning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Upphandla totalprojekt
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Supported Employment & Customized Employment
vid Offentlig Upphandling
Mål och betygskriterier
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Upphandlingsbyrån Umeå kommun
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Upphandling av avfallshämtning
Upphandling av stöd till bredband
Inköpsrutiner.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Erfarenheter Partnering Ny Vårdbyggnad, Västerås
Malmö och skatteparadisen! Vi förväntar oss att våra tjänsteleverantörer uppvisar hög affärsetik och bidrar till det gemensamma på samma sätt som andra.
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
PARTNERING En redovisning av partneringavtalet mellan AB Stockholmshem och Einar Mattsson Byggnads AB.
Upphandlingsutredningens slutbetänkande och aktuella domar Frukostmöte den 18 sept 2013 i Malmö Erik Backlund Juridik AB 1.
Konferens 4S-ledningsnät
Aktiviteter och upplevelser
Fyra villkor – vad vi kommit överens om
NEA Seminarium 7 december 2004
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Lämna anbud på våra upphandlingar. Registrera dig på e-avrop för att bevaka, prenumerera och lämna anbud på våra upphandlingar 1.Gå in på
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Framtidskartläggning
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandla revisionstjänster utan pris – à la Skellefteå! Kommek seminarium 14.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Lära för livet!.
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
En Va huvudmans erfarenheter
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Presentation av ledningssystemet
Kännetecknande för det goda arbetet
Beställningsrutiner för tekniska konsulttjänster via eWork
Instruktioner MikroRisk
Upphandling leverantör från
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Direktupphandling av varor och tjänster
Förgröningen och upphandlingen
Tillämpningsområde och definitioner
Genomgång inför upphandling
Direktupphandling av varor och tjänster
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Om Goda Affärer från ett kommunalt bolag

Upphandling av VA-grävning.

Vad är VA-grävning ? (nyanläggning och underhåll)

Vad är viktigt ?

Säkerheten

Annat önskvärt Kompetens inom VA Effektiv organisation Högt ansvarstagande från platschef till anläggningsarbetare

Kostnaden då?

Hur löser vi det ? Sätter á-priserna själva. Priset får ingen som helst betydelse Utvärderingsmodell som ger poäng. Personliga möten

Ny kod i AFén AFA.211Utvärdering utan priser (egen kod) Det är av yttersta vikt att anlitad Entreprenör har hög kompetens inom VA ledningsarbeten, är lösningsfokuserad, har hög säkerhetsmedvetenhet och har en mycket effektiv organisation med ansvarstagande från platschef till anläggningsarbetare. För att finna den bäst lämpade Entreprenören för Beställarens behov och för att undvika osund prispress med spekulationer i á-priser har Beställaren fastställt á-priser för de mest förekommande arbetslagen, d.v.s. på maskiner, fordon och personresurser. Prissättningen är gjord utifrån egen erfarenhet, flera liknande pågående avtal och från kommande budgetanslag. Angivna priser kommer att gälla för de två (2) första åren. Vid en förlängning på ytterligare tre (3) år regleras priserna enligt angivna index. Utrustning, fordon, material mm som krävs för att utföra schackfria ledningar ersätts med 5% påslag på verifierade UE kostnader eller egna kostnader. Övriga hjälpmedel, utrustning, skyddsanordningar ersätts enligt självkostnadsprincipen med 10% påslag. I upphandlingen kommer således inga priser att varken tas in eller utvärderas. Se mer information om utvärderingen under AFB.5.

Några få krav 1. Minst två personer ska inneha utbildning i muff- och stumsvetsning av PE-rör. 2. Minst två arbetsledare med minst 2 årserfarenhet av rollen. 3.Minst två platschefer med minst 2 års erfarenhet av rollen. 4. Minst två personer med BAS- U utbildning och godkänt provresultat med minst 2 års erfarenhet av rollen. 5. Minst två anläggningsarbetare med minst 2 års erfarenhet av liknande uppdrag, dvs förläggning av VA ledningar i trafikerad miljö. 6. Erfarenhet av minst två arbeten med schaktfri förnyelse i VA ledning. Anbudsgivaren/Anbudsgivarens UE

Kriteriet Organisation 1. Finansiell styrka - Omsättning för senaste årsbokslutet. Högre än 20 mkr ger inget mervärde. - Raiting i Business check och UC. 2. Kvalitets- och miljöarbete - Innehåll och aktualitet i kvalitets- och miljöledningssystem. - Övriga aktiviteter för att höja kvalitén i efterfrågade arbeten. - Övriga aktiviteter för att minska negativ miljöpåverkan. 3. Arbetsmiljö - Friskvård och liknande aktiviteter för anställda/ue. - Arbetssätt, dokument, rutiner, policys etc. som höjer arbetsmiljön. 4. Säkerhet på arbetsplats - Arbete för att minimera olyckor och tillbud. - Interna säkerhetsutbildningar. - Gjorda arbetsmiljöinspektioner*) *) Beställaren kommer att begära ut protokoll från arbetsmiljöinspektioner för en period på två år bakåt. Upprepande brister kan ge ett sämre omdöme. Även egen erfarenhet kommer tas med, t.ex om en av våra arbetsplatset stängts av vilket lett till ett produktionsavbrott. Har den aktuella anbudsgivaren inte haft någon inspektion eller inga anmärkningar värderas detta till 3 poäng. 5. Trafiksäkerhet. - Arbete för att säkerställa att alkohol/ droger inte förekommer under utförandet.

Kriteriet Kompetens 1. Förmåga att arbeta resultatinriktat 2. Förmåga att förstå och arbeta enligt AB och AMA 3. Förmåga att skriva bra och genomtänkta TA-planer - Beställaren kommer att begära ut TA-planer från i första hand Falu kommun om anbudsgivaren haft uppdrag eller från annan kommun där arbeten skett. 4. Förmåga att arbeta effektivt med säkerheten vid större arbeten 5. Förmåga att arbeta effektivt med besiktningsanmärkningar och felavhjälpande

Vilka är med ? Från Beställaren Inköp, VA planeringschef, VA arbetsledare rörteknik och två byggledare att delta. Ju fler desto bättre. Från anbudsgivaren Endast personer som finns offererade i anbudet delta och dessa ska vara en (1) arbetsledare, en (1) platschef och en (1) anläggningsarbetare. Vilka som väljs ut är upp till er.

Under presentationen -Alla förde anteckningar enligt gemensam mall. -Spela in via mobilen. -Alla fick en påse med fina ”give aways”

Efter mötet När mötet var slut satt alla kvar i ca 20 min och gjorde sina egna bedömningar. Inga samtal fördes. Inköp sammanställde.

Beslutet Mycket jämt. Grytnäs Gräv AB fick ramavtalet. Anbudsgivarna inbjöds att komma till oss för att få se sina bedömningar och ställa frågor.

Fördelar 1. Inte fokus på priset utan annat som är viktigare i ett långsiktigt arbete. 2. Entreprenörerna positiva inför upphandlingen. 3. Anbudgivarna ges tillfälle att visa sina ”unika” sidor.

Nackdelar 1. Svårt att veta om priserna är optimala, dvs inte för låga men inte heller för höga. 2. Anbudsgivare upplevde den muntliga presentationen jobbig. 3. Överhängande risk att bli överprövad.

Övrigt att notera Få anbud Varför ?

Annat hos oss som bidrar till den Goda Affären…

1. Vi skapar goda relationer

2. Vi skriver trevligt Skall

3. Vi är tillgängliga AFA.121 Beställarens kontaktperson under anbudstiden Frågor om upphandlingen tas gärna emot. Kontakta Marianne Hammarström, tel: , E-post: eller via e-avrops sida.

4. Vi vågar lyssna och vi ändrar då vi gör fel Ingen prestige. Lyssna på anbudsgivarna, vi är ödmjuka inför deras kompetens.

5. Vi är uppfinningsrika 1. Samtliga anbudsgivares totala anbudssumma enligt pkt 3 i anbudsformuläret sammanställs. 2. Anbudet med lägst anbudssumma kontrolleras så att ställda krav enligt denna förfrågan uppfylls. 3. Om anbudet inte uppfyller ställda krav enligt denna förfrågan förskastas anbudet och processen backar till steg 1 för det anbud som nu har den lägsta anbudssumma. 4. Om anbudet uppfyller ställda krav tilldelas kontrakt utan att övriga anbud kontrolleras för kravuppfyllnad. Spar tid både till upphandlaren och anbudsgivarna.

Förutsättningar för att göra Goda Affärer -Bra interna Beställare -Förtroende hos ledningen

Tack för att ni lyssnade och inte somnade. Anders Karlin