Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BUSK Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete Kristianstad.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BUSK Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete Kristianstad."— Presentationens avskrift:

1 BUSK Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete Kristianstad

2 XXXX Förskola Uppdaterad

3 Vad har vi sett? Helhetsanalysen

4 Var är vi nu?

5 Framgångsfaktorer

6 Strategi

7

8 Steinbergs Mikro – och Makronivå

9 Vision/Grundidé

10 Kvalitetsarbete: Förskolan Normer och värden Utveckling och lärande Barns inflytande Förskola och hem Samverkan med förskoleklassen, skolan och fritidshem Uppföljning, utvärdering och utveckling Skollag Särskilt stöd Modersmål Likabehandlings- plan och Plan/åtgärder mot kränkande behandling Utvecklings- samtal Klagomål/överklag ande Strategi Årshjul Uppföljning Helhets- analys Helhets- analys Analysstöd Förskolechefens ansvar Ansökan om stöd Business Objects

11 Olika analysfrågor Håkansson Se fördjupande frågor på följande bilder 

12 Analys av resultat – en arbetsgång (utveckling och lärande/normer och värden – barns inflytande) 1.Vilka är de dokumenterade resultaten? 2.Vilka skillnader finns mellan i) barngrupper/åldrar, ii) avdelningar, iii) etnicitet, iv) pojkar/flickor? Varför har dessa skillnader uppstått? Varför är det stora respektive små skillnader? 3.Vilka resultat är goda respektive mindre goda? Argument? Välj ut något/några resultat! Fortsätt med analysen! 4.Vilka intressen och behov har barnen haft? Hur har vi arbetat med det? Hur har vi organiserat miljön och den pedagogiska verksamheten utifrån det? Vilket inflytande i den pedagogiska verksamheten har barnen haft (Lpfö 2.3)?

13 Analys av resultat – en arbetsgång (Resultat – socialt klimat – stöd ) 1.I vad mån har barnen varit resurser för varandra i att röra sig mot strävansmålen? Hur har de tränats i det? 2.Vad i den sociala miljön främjar utvecklingen mot målen? Finns det något som försvårar? Vad har gjorts för att motverka det? Vad kan göras mera? Hur har barnen fått förutsättningar att kunna utvecklas mot strävansmålen? Hur har dessa förutsättningar organiserats? 3.Hur har dessa förutsättningar bidragit till barnens utveckling mot strävansmålen? Vad kan göras annorlunda?

14 Analys av resultat i relation till inflytande – klimat – stöd Vilka slutsatser kan dras av analysen? Var finns utvecklingsbehoven inom ovanstående områden? Vilka insatser behövs och vilka effekter förväntar vi oss?

15 Strategi 1.Bakgrund/Syfte/Nuläges- beskrivning (kopplas till resultat- och analysdelen i helhetsanalysen ) 2.Mål (utgångspunkten är de nationella målen ) 3.Innehåll - process 4.Organisation5.Tidsplan 6.Uppföljning/ utvärdering 7.Framgångsfaktorer 8.Hinder och utmaningar Strategi för utvecklingsområden

16 Helhetsanalys Förskolans namn……………………………………………… 2.1 Resultat Redovisa resultat som verksamheten har uppnått inom de prioriterade utvecklingsområdena som är knutna till de nationella målen (skollag, läroplan och förordning). Vilka effekter kan upptäckas i verksamheten utifrån vad som erbjudits? Vad kan vi se för respons och resultat hos barngruppen? Utgångspunkten är enligt områden nedan, var för sig (a,b,c): Normer och värden - Vilka mål har ni utgått ifrån? Konkretiseringar? Ge exempel på hur barnens lärande i gruppen rör sig mot målen kopplat till ovanstående. Beskriv hur barnen uppträder i olika situationer. Lyckade kontra mindre lyckade resultat. Utveckling och lärande - Vilka mål har ni utgått ifrån? Konkretiseringar? Ge exempel på hur barnens lärande i gruppen rör sig mot målen kopplat till ovanstående. Beskriv hur barnen uppträder i olika situationer. Lyckade kontra mindre lyckade resultat. Barns inflytande -Vilka mål har ni utgått ifrån? Konkretiseringar? Ge exempel på hur barnens lärande i gruppen rör sig mot målen kopplat till ovanstående. Beskriv hur barnen uppträder i olika situationer. Lyckade kontra mindre lyckade resultat. Obs! Om ni har andra prioriterade utvecklingsområden såsom riktlinjerna i läroplanen eller områden från skollagen gör efter samma princip som ovan! Utvärderingsmetod (a-c) Hur har ni fått fram ert/era resultat? Redogör för hur datainsamlingen är gjord, gärna motiv för den använda metoden samt hur resultaten sammanställts och bearbetats. 2.2 Analys och bedömning av måluppfyllelse I analysen fokuseras innehållet på varför resultatet ser ut som det gör. Jämför, tolka och förklara resultatet med tidigare arbetsmetoder, barngrupp, flickor/pojkar, ekonomiska förutsättningar, pedagogisk miljö osv. Kan vi i resultatet se att vi erbjudit en verksamhet kopplad till de prioriterade utvecklingsområdena? Hur har ert arbete och era egna insatser tillsammans med förutsättningarna påverkat resultatet? På vilket sätt integreras Lpfö:s tre huvudrubriker (a,b,c) i vardagsarbetet? Med detta menas att se samband utifrån såväl planerad som spontan verksamhet. Vilka förklaringar finns till att måluppfyllelsen är god eller mindre god? På vilket sätt används tillgängliga resurser? Finns det kompetensbrister eller mycket bra kompetens som bidragit till resultat? Vilka samband kan man se mellan det uppnådda resultatet och arbetslagets kompetens? Kan du koppla analysen till aktuell forskning? 2.3 Identifierade utvecklingsbehov utifrån analysen eller eventuellt annan uppföljning. Vilka utvecklingsområden ska ni prioritera? Lång sikt? Kort sikt? Gör en strategi enligt föreslagen modell eller liknande.

17 Utvecklingsområden Normer och värden Åtgärder Underlag Uppföljning

18 Utvecklingsområden Utveckling och lärande Åtgärder Underlag Uppföljning

19 Utvecklingsområden Barns inflytande Åtgärder Underlag Uppföljning

20 Riktlinjer Samverkan med förskoleklassen, skolan och fritidshem Åtgärder

21 Riktlinjer Förskola och hem Åtgärder

22 Riktlinjer Uppföljning, utvärdering och utveckling Åtgärder

23 Förskolechefens ansvar FÖRSKOLECHEFENS ANSVAR Som pedagogisk ledare och chef för förskollärare, barnskötare och övrig personal i förskolan har förskolechefen det övergripande ansvaret för att verksamheten bedrivs i enlighet med målen i läroplanen och uppdraget i dess helhet. Förskolechefen har ansvaret för förskolans kvalitet och har därvid, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten, det systematiska kvalitetsarbetet genomförs under medverkan av förskollärare, barnskötare och övrig personal samt för att erbjuda barnens vårdnadshavare möjlighet till deltagande i kvalitetsarbetet, förskolans arbetsformer utvecklas så att barnens aktiva inflytande gynnas, förskolans lärandemiljö utformas så att barnen får tillgång till en bra miljö och material för utveckling och lärande, verksamheten utformas så att barn får det särskilda stöd och den hjälp och de utmaningar de behöver, upprätta, genomföra, följa upp och utvärdera förskolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling, såsom mobbning och rasistiska beteenden bland barn och anställda, formerna för samarbete mellan förskolan och hemmen utvecklas och att föräldrarna får information om förskolans mål och sätt att arbeta, samarbetsformer utvecklas med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet och att samverkan kommer till stånd för att skapa förutsättningar för en samsyn och ett förtroendefullt samarbete, och personalen kontinuerligt får den kompetensutveckling som krävs för att de professionellt ska kunna utföra sina uppgifter. Åtgärder

24 Skollag Åtgärder OmrådeStegHur?När?Ansvarig s. Genomförande Uppföljning Utvärdering/Analys OmrådeStegHur?När?Ansvarig Genomförande Uppföljning Utvärdering/Analys

25 Åtgärder kopplade till mål

26 Exempel på underlag Barnintervjuer Revision Inspektion Observationer Pedagogiska diskussioner Normer och värden Enkät till vårdnads havare

27 Exempel på underlag Observationer Planeringar och dokumentation samtal L B V Utveckling och lärande Pedagogiska diskussioner Enkät till vårdnads havare Revision Inspektion

28 Exempel på underlag Observationer Planeringar och dokumentation Samtal L B V Olika forum: Samling etc. Barns inflytande Enkät till vårdnadshavare Revision Inspektion

29 Årshjul lokalt Januari November December Februari Mars April Maj Juni Oktober September Augusti Juli Vad?

30 Januari Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

31 Februari Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

32 Mars Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

33 April Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

34 Maj Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

35 Juni Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

36 Juli Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

37 Augusti Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

38 September Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

39 Oktober Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

40 November Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

41 December Underlag: Vad har vi att utgå ifrån? Verksamhet/grupp: Vilken verksamhet kommer vi att belysa? Koppling till styrdokument: Vilka mål har vi utgått ifrån? Resultat: Analys: Åtgärder för förbättring:

42 Konkretiserade målResultatAnalysÅtgärder Uppföljning – Vad har vi kommit fram till?

43 Konkretiserade målResultatAnalysÅtgärder Uppföljning – Vad har vi kommit fram till?

44 Konkretiserade målResultatAnalysÅtgärder Uppföljning – Vad har vi kommit fram till?


Ladda ner ppt "BUSK Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete Kristianstad."

Liknande presentationer


Google-annonser