Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för"— Presentationens avskrift:

1 Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för? Sundsvall Eva Sveman

2 Förenklingsutredningen Dialog, förslag till bestämmelse
19 kap. 12 § En upphandlande myndighet får ha en dialog med en eller flera leverantörer i en pågående upphandling. Med en dialog avses ett skriftligt eller, i förekommande fall, muntligt informationsutbyte mellan en upphandlande myndighet och en leverantör. En dialog får omfatta rättelser av fel, förtydliganden kompletteringar av anbud eller andra handlingar som leverantören har gett in. En dialog får också omfatta förhandling om 1. alla aspekter av upphandlingsdokumenten, förutom minimikrav och tilldelningskriterier, 2. alla aspekter av anbud eller andra handlingar ingivna av leverantören

3 Dialog under en upphandling
Frågor och svar Rättelser och kompletteringar Förhandlingar Presentation av anbudet

4 Observera! Mycket sträng domstolspraxis vad gäller möjligheterna att rätta och komplettera ingivna anbud! Kolla noga att allt finns med och att det inte finns motstridande uppgifter i handlingarna!

5 Får man inte ha dialog före eller efter en upphandling?
Jo visst får man det. Men LOU reglerar i princip endast själva upphandlingsprocessen.

6 Dialog före en upphandling
Marknadsundersökningar Förstudier Dialog med befintlig/befintliga leverantörer Förfrågningsunderlag på remiss

7 Dialog efter upphandling
Dialog med vinnande leverantör Dialog med de leverantörer som inte tilldelats kontrakt Ändringar i kontrakt

8 Dialog och samarbete Beställare och upphandlare
Upphandlande myndigheter och leverantörer Mellan upphandlande myndigheter Mellan leverantörer

9 Ett exempel från verkligheten Region Skånes upphandling av engångsförkläden
Tre landsting och regioner som tidigare försökt upphandla engångsförkläden av biopolymerer – inga anbud. Region Skåne åtog sig att genomföra upphand­lingen som ett pilotprojekt, med ekonomiskt omställningsbidrag från Energi- myndigheten, för att finansiera projektet och för att kunna motivera och underlätta för vinnande leverantör att ställa om till biobaserade material. Syftet var att pilotprojektet, förutom att leda till en ny, klimatneutral produkt, skulle ha en så kallad katalytisk effekt, innebära viktiga lärdomar och göra inno­vationsupphandlingar till ett naturligt inslag i Region Skånes framtida verksamhet.

10 Projektgrupp med bred kompetens och branschkännedom inom miljö­frågor, marknad, sjukvård och innovationsfrågor. En testpanel arbetade med de funktionella kraven på produkten. SWECO anlitades på ett tidigt stadium för att säkerställa att upphandlingsunder­laget och de offererade produkterna skulle uppfylla målet om minsta möjliga klimatpåverkan, även när faktorer som transporter, tillverkningsmetod med mera togs med i beräkningen. Utöver produktens klimat­påverkan utvärderades även andel förnybart material, utformning, design och kvalitetsupp­ levelse, leveranstid samt pris.

11 För att skapa ytterligare intresse och som ett sätt att arbeta fram bästa tänkbara upphandlingsunderlag anordnades ett antal öppna dialogmöten, där branschföreträdare fick möjlig­het att träffas, få information om processen, ställa frågor och ge sina synpunkter. En särskild anbudsskola anordnades för att underlätta för oerfarna aktörer att lämna anbud.

12 Upphandlingen En första selektering av anbudsgivare gjordes i form av en inbjudan där potentiella anbuds­givare fick ansöka om att lämna anbud. Samtliga fyra företag som ansökte, godkändes också som anbudsgivare. När anbudstiden gått ut, hade samtliga godkända företag lämnat anbud och var sin prototyp.

13 Upphandlingen forts. Regionen gjorde en preliminär utvärdering, där samtliga krav och kriterier granskades. Anbudsgivarna bjöds sedan in till förhandling där de fick presentera sina anbud och fick feedback som bland annat innefattade hur de låg till i förhållande till utvärderingsmodellen. Därefter hade parterna en dialog, där den upphandlande myndig­ heten coachade anbudsgivarna i syfte att hjälpa dem förbättra sina anbud. Förfarandet skedde enligt en strikt modell, där alla anbudsgivare gavs samma möjligheter och utan att någon anbuds­ givare fick veta hur deras anbud låg till jämfört med konkurrenterna.

14 Upphandlingen forts. I samband med denna dialog presenterades också modellen för ett omställningsbidrag till vinnande leverantör, som möjliggjorts av Energi­myndighetens projektbidrag. Genom att modellen var kopplad till utvärderingsmodellen, blev det finansiella bidraget högre ju bättre anbudet presterade. Tanken var att detta skulle sporra anbuds­givaren att utveckla sin produkt ytterligare.

15 Upphandlingen forts. Baserat på denna process gjorde den upphandlande myndigheten en slutgiltig utvärdering som ledde till att Gaia Biomaterials i januari utsågs till vinnare av innovationsupphandlingen av klimat­ neutrala engångsförkläden för sjukvården, med en produkt som med råge mötte de uppställda kraven.

16 Förklädet!

17 Nu blir engångsförklädena klimatsmarta
Från 1 maj är alla engångsförkläden som beställs i Region Skåne miljövänliga och lokalproducerade. Dessutom är passformen förbättrad förkläden om dagen används i Region Skåne. Från att ha varit av fossil plast och den femte mest klimat-påverkande förbrukningsprodukten blir förklädena nu sockerrörsbaserade och nästan helt förnybara. Det är ett steg mot Region Skåne som en fossilfri och klimatneutral verksamhet. Vården i Region Skåne blir först i Sverige med miljövänliga förkläden och det hela är resultatet av en innovationsupphandling. Förklädena tillverkas i Helsingborg och är till 91 % förnybara och biobaserade. Med hjälp av en designer har passformen förbättras efter önskemål från medarbetare. Produktionen skapar lokala arbetstillfällen och transportsträckan minskar för de färdiga förklädena.


Ladda ner ppt "Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för"

Liknande presentationer


Google-annonser