Nytta, strategi och användbara informationssystem – vad vi vet om hur IT blir lönsamt KTH 24 September 2015 Nils-Göran Olve www.fek.uu.se/institutionen/person.asp?personId=965.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
Ett arbete med att etablera
Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Nytta, strategi och användbara informationssystem – vad vi vet om hur IT blir lönsamt KTH 3 oktober 2013 Nils-Göran Olve
Ledningssystem i sjukvården
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Paul Johannesson DSV-linjen inriktningsval 2004 Informationssyste m.
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Att få rätt saker att hända
Introduktionskurs för användare Del 1
Samverkanssäkrade utbildningsprogram
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Advisory Ekonomifunktionen 2020
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Hur inriktar t ex interna avräkningar?
En guide för effektutvärdering
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
Systemdesign som process
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
1 Arena – Medborgarnytta genom intern effektivisering 27 oktober 2006 Förutsättningar för framgångsrik utveckling av e-förvaltning Vivian Vimarlund,
System arbetssystem informationssystem
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Strategisk ekonomistyrning: Litteraturseminarium Professor Fredrik Nilsson Linköping
Mallar svenska.
Dokument Process (DP) Metadata Ett standardiseringssamarbete för att: Att effektivisera åtkomst till verksamhetsdokument mellan och inom organisationer.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Produktarkitektur Viktor Jakobsson, Fredrik Petterson, Jenny Widmark.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Intern styrning och kontroll Lunds universitet. Lunds universitet / Ledningsstöd/ Planering och utvärdering Susanne Wallmark Framgångsfaktorer Revisionsutskott.
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
”Projects are about People”
GDPR - General Data Protection Regulation
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
på personer i behov av hjälp
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Nytta, strategi och användbara informationssystem – vad vi vet om hur IT blir lönsamt KTH 22 September 2017 Nils-Göran Olve
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Intern styrning och kontroll
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Nytta, strategi och användbara informationssystem – vad vi vet om hur IT blir lönsamt KTH 22 September 2016 Nils-Göran Olve
Kommundirektören och digitaliseringen
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Nytta, strategi och användbara informationssystem – vad vi vet om hur IT blir lönsamt KTH 24 September 2015 Nils-Göran Olve www.fek.uu.se/institutionen/person.asp?personId=965 41 32

Nils-Göran Olve HHS, LiU (sedan 1995), UU Konsult, författare Strategi, styrning, beteenden Senaste årens böcker…

Värde, lönsamhet och sammanhanget Utforma alternativ Välja bland alternativ Dra slutsatser Utvär-dera Lära Redovisa och rapportera IT och andra professioner Företagsled-ning (olika nivå) Controllers Ftgsledning (relevant nivå) (Styrelse) Redovisnings-experter Ftgsledning Finansiella marknader, myndigheter Ftgsledning och styrelse IT-ledning Nils-Göran Olve 2014

Förverkligas nytto-potentialen? Economist 09-10-24

IT och framgång ”IT doesn’t matter” (Nicholas Carr, HBR 2003) ...men det gör hur man använder IT: Internt och externt utnyttjande (IT som möjliggörare) Hur IT-satsningar kombineras med ändrad organisation och kompetens ”Användbar” IT Ekonomi = läran om hushållning med resurser Anskaffa (investeringsbeslut; ansvar) Bruka (effektivt bruk; ta betalt) ”IT som strategisk resurs” (Olve och Falk, 1996) En förutsättning för verksamheten Infrastruktur Ekonomistyrningen påverkar! Nils-Göran Olve 2013

Thomas Falk och Nils-Göran Olve (1996) Att styra och leda verksamheten internt med hjälp av IT Att använda IT och information i kunderbjudanden och lev.-relationer Att styra och leda IT-verksamheten som sådan, outsourcing osv …är tre områden som ledningen inte får abdikera från! De får följder för t ex: Hur IT som infrastruktur möjliggör nya sätt att organisera och bedriva verksamheten, dvs vem som gör vad var och utifrån vilken information. Det påverkar operativa ansvar, kompetensbehov mm Resonemang om IS/IT i strategier – kompetens jämfört med konkurrenter, kostnad/tillgång mm Beskrivningarna av IS/IT/information i rapporter, inför beslut om IS/IT-investeringar, vid ledning av IS-projekt mm Rollen för IT-funktionen (motsv) inom företaget, internpriser mm Nils-Göran Olve 2013

Brynjolfsson om IT:s produktivitet ”For every dollar of IT hardware capital that a company owns, there are up to $9 of IT-related intangible assets, such as human capital—the capitalized value of training—and organizational capital—the capitalized value of investments in new business-process and other organizational practices” ”Companies that use IT intensively work differently from their competitors”

The business value of IT: Five Levels of IT-Enabled Business Transformation High Business Scope Redefinition Business Network Redesign Revolutionary Levels Business Process Redesign Transformation Degree of Internal Integration Evolutionary Levels Localized Exploitation Low Low Range of Potential Benefits High (Venkatraman a o, MIT 1994)

Spåra följder ”Relieve”, ”enable” – avlasta, möjliggör! Jämfört med vad? Är ”som vi brukat göra” överhuvudtaget ett alternativ? Hur mycket mer behöver vi ändra på? Engagera dem som kan bidra Forma förväntningar – eller mobilisera motstånd? Hemligt En berättelse

”Affärsmodell” enligt Osterwalder & Pigneur (2010) – utforma värdeskapandet som ett ekonomiskt hållbart system!

Affärsmodellen avgör vilka som samverkar Lagar Standards Nät Hårdvara Komponenter Licenser Mjukvara

…vilket leder till betalningar, kanske olika inför och under Lagar Standards Nät Hårdvara Komponenter Licenser Mjukvara

Exempel på ekonomistyrning: intern resultatenhet Företagsledningen T ex: IT-avd. Intern kund Uppdrag* Spel-regler** ”Gratis”, självkostnad, marknadsmässigt… Följder för: Investeringar och risk Utnyttjande Engagemang? Vilket ger ”rätt” utnyttjande? *Krav på verksamheten Resultatmål och budget Självbestäm-mande **Internpriser Kalkylprinciper Tjänsteutbud Kvalitet Rätt anlita andra Regler vid beställning Egentligen ganska självklart, kan man tycka: det som behövs är inlevelse och förutseende vad gäller normalt mänskligt beteende. Men roll och uppdrag för olika enheter får ofta följder som man inte tänkt igenom på t ex benägenheten att föreslå (eller själv genomföra) framtidssatsningar. Var förvaltas organisationens avgörande resurser? Finns rätt incitament? Nils-Göran Olve 2014

Ekonomistyrning (management control) Men inte bara ekonomistyrning: Styrmix av Regler Professionalism Andra planer Kultur +”Styrfilosofi”: Decentralisering Människosyn… Strategi Mått Beslut Ansvar Information och incitament Handling Nils-Göran Olve 2014

Strategikarta och vad som avgör framgång ”Ta hem” både nya möjligheter och rationalisering Få kunder att spela med Snabbt få trim på ändrade processer Matcha IS med andra förändringar Når mål bättre Bättre för kunder Möter behov bättre Bättre och snabbare Nytt system Ny kompetens Nytt arbetssätt Mer rätt, flexiblare Bättre arbetsklimat Drar mindre resurser Huvudman Kund Process Utveckling Med lån från läran om balanserade styrkort (Kaplan och Norton) mår de flesta systemsatsningar bra av att man konkretiserar deras förbättringslogik som i strategikartan till vänster, vad som kommer att avgöra framgång, och hittar mått på detta som går att sätta mål för så att vi kan styra införandet. Nils-Göran Olve 2014

Effectiveness Health Economy Some elements of a NHS Direct Strategy map Key results To provide constantly available nurse-led help and advice – using modern technology for healthcare that Is effective for patients and tax-payers Effectiveness Customers Health Economy Public is aware of NHSD NHSD is used where appropriate NHSD customers are satisfied PCTs+Acute trusts are satisfied Internal processes Competent service constantly available Digital self-service substitutes for personal service High capacity utilization (efficiency) Integration with PCTs functions seamlessly Partnership With PCTs Increasing/improving Access to services Integration of services Effective use Of staff skills Organisational capabilities and learning Alignment (harmonisation, integration) Empowered Staff State-of-art technology Successful transition to one national provider Call taking capacity expanded as needed Skill availability and mix improved as needed Online and digital TV progress as planned

Från strategikarta till mått och handling Mått och mål Aktivitet/ initiativ Strategiska mål KFF Finansiellt Kunder Processer Förnyelse och utveckling Nils-Göran Olve 2014

Nils-Göran Olve 2011

Bild från ekonomichefen Håkan Nilsson finns i Ekonomistyrning för konkurrenskraft (se tidigare bild), s 160-161. Detta är en väggtavla som finns i varje Nobina-garage, och där man månatligen klistrar upp fem A5 och två A4-ark med aktuella jämförelser för ett antal nyckeltal. De fem motsvarar de perspektiv man har valt för sitt styrkort. A4-arket till höger är lokal chefs kommentarer. Hon/han kan också ”kladda” med filtspetspenna på arken för att markera det som särskilt bör uppmärksammas. Nu:

Varianter och överväganden (sista kapitlet i nya styrkortsboken) Styrkort som uttryck för olika balanser, intressentmodell med mera Styrning på kort och lång sikt Omtolkning och komplettering av perspektiven Avvägning mellan nytta och kostnad för styrkortsarbetet

Bedöma IT – eller verksamhet+IT? IT som möjliggörare Nödvändiga villkor Vem behöver få veta vad om organisationens IT? Nils-Göran Olve 2014

Ekonomistyrningen påverkar Mått: hur beskrivs IT, användning och nytta? Beslut: vilka mått och beräkningar lyfts fram för att belysa anskaffning och bruk? Kalkyler över kostnad och lönsamhet Prissättning vid externa och interna tjänster Ansvar: hur utvärderas IT-verksamhet och bruk av IT i organisationens verksamhet, och IT och information etc som strategisk tillgång? Nils-Göran Olve 2014

Några slutsatser Når mål bättre Bättre för kunder Möter behov bättre Bättre och snabbare Nytt system Ny kompetens Nytt arbetssätt Mer rätt, flexiblare Bättre arbetsklimat Drar mindre resurser Utgångspunkt bör vara den avsedda strategiska logiken bakom informationsförsörjningen Rollspelet i organisationen, särskilt mellan IT och linjen, måste komma till uttryck i uppdrag som innehåller ansvar för att odla och nyttiggöra information Beskrivningar av IT- och IS-användning bör ingå i styrningen Ekonomistyrning är en viktig del av styrmixen och ge information och incitament att förverkliga IT:s möjligheter Företagsledningen T ex: IT-avd. Intern kund Uppdrag* Spel-regler** Strategi Mått Beslut Ansvar Handling Nils-Göran Olve 2014