Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent."— Presentationens avskrift:

1 Here we are – what to expect?

2 Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent av systemets värde skapas av slutanvändarna •Hur systemet används borde vara fokus för att avgöra hur effektivt eller framgångsrikt ett system är Petter, S., Delone, W., & McLean, E. R. (2012). The past, present, and future of "IS success". Journal of the Association of Information Systems, 13(5), 341-362. •Reaktionerna på eller motståndet mot införande av nya system skiljer sig åt mellan driftspersonal och slutanvändare •Driftpersonal behöver stöd från ledningen att utveckla kompetens, få överblick över förändringen och specificering av de nya inslagen i jobbet •Slutanvändarna behöver inflytande och engageras i projektet och få god hjälp med den nya tekniken och arbetssättet Shang, S. S. C. (2012). Dual strategy for managing user resistance with business integration systems. Behaviour and Information Technology, 31(9), 909-925. http://www.uclarity.se/fokus-pa-anvandaren/

3 Fokus på slutanvändarna Kontaktytor och förberedelser •IT-kontaktpersoner –Beställningar och installationer –Utbildning •Telefonister –Utbildning –Uppföljningar •Slutanvändare –Installation av klienter –Lynckonton

4 Utbildning och implementering •Utbildning för IT- kontaktpersoner och telefonister •3000 personer migrerades under 3 månader •Utbildningsmaterial –LyncLync –Hänvisning och röstbrevlådaHänvisning och röstbrevlåda

5 Fyra olika Lync Allt ska fungera precis som förut som när jag hade en vanlig telefon Allt ska fungera precis som förut som när jag hade en vanlig telefon och som det fungerade förut med mobil anknytning Jag vill kunna använda mig av Lync fullt ut från min dator Jag vill kunna använda mig av Lync fullt ut från min dator och från min smartmobil och datorplatta

6 Hur kan vi kvalitetssäkra Lync? •Support •Felanmälningar •Riktade satsningar •Uppsökande verksamhet

7 Olika miljöer •Forskning –Samarbetsytor med behörighetskontroll –Insamling och bearbetning av data –Realtidskommunikation (videokonferenser) –Integration med Skype –Tillgänglighet •Utbildning –Informationsytor med behörighetskontroll –Kvalitetetssäkring av utbildningen –Integration med Lync i Office 365 –Strömmande media –Administration

8 Utvecklingen går snabbare och snabbare •Snabb utveckling av tjänster för smartmobiler och plattor (måste följa marknaden) •Ny Lync 2014 •Nytt Office med Lyncklient för både Mac och PC •Kvalitetssäkring •Långsiktig och uthållig satsning på slutanvändare


Ladda ner ppt "Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent."

Liknande presentationer


Google-annonser