Enheten för Epilepsi- och SömnUtredning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
När Ella fick plaströr i öronen
Produced by 4C Strategies AB ISPS ÖVNING 6: Tillträde till hamnen BAKÅT FRAMÅT TILL START AVSLUTA ISPS ÖVNING 6 Tillträde till hamnen Klicka på knappen.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
TILDA ett interaktivt utbildningsprogram
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
IPad grundkurs.
Skapa ett video-CV på YouTube
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Barnanpassad utredning
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Metodstöd.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Försvunnet kommatecken – patient fick för hög dos
Välkommen till internet för nybörjare
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Att skriva en artikel.
Förkylning 95% av alla förkylningar orsakas av virus
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Epilepsi Alma & Marie-Louise
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
Sektorn för Socialtjänst
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
SBAR för strukturerad kommunikation
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Första hjälpen.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Google SketchUp Del 1.
Stabilt Sidoläge * Stabilt sidoläge gör så att man kan andas om man är medvetslös och räddar på så sätt liv.
Hur du tar hand om din kunskap
Daniel Cronholm biblios.se/data © Övning 6: Visning av bildspelet Kör igång det här bildspelet. Det är uppgifter du skall göra med bildspelet.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Regler för citatteknik
Socialpsykologi.
STUDIETEKNIK.
Farliga situationer och hur man känner igen dem. 1.VID VAPENHANTERING vapnets skick patroner vapnet är obekant för användaren.
L-ABC och HLR 1.
Grundläggande första hjälpen
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Hur påverkar sömn & frukost vår vardag. Hur viktigt är det egentligen?
ÖVNINGSBANK – PASSNING & MOTTAGNING STEG 1: Individuell träning passningar 1. Cirkelträning – PassningarTränarcirkeln Inlärningsfas med fokus på passningstekniken.
Stresshantering och säljplanering
Visning av bildspelet.
STUDIETEKNIK.
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Komma igång med Scratch
Hjärnan Hjärnan som är skyddad av kraniet och av hjärnhinnor, omges av vätska som hjälper till att dämpa eventuella stötar mot huvudet. Hjärnan är aktiv.
Uppvärmning totalt 30 min.
Presentationens avskrift:

Enheten för Epilepsi- och SömnUtredning Epilepsivak på ESU Enheten för Epilepsi- och SömnUtredning Neurologiska kliniken, Lund Börja kursen

Om kursen Epilepsivaket ansvarar för övervakning och omvårdnad av patienter som utreds på grund av svårbehandlad epilepsi. Den här kursen har skapats för att de sjuksköterskor och undersköterskor som sitter vak ska få information om arbetsuppgifterna. Kursen ger information och kunskap om: - Varför du sitter vak - Uppgifter vid kontrollbordet - Omvårdnad för hög kvalitet och patientsäkerhet - Testning i samband med anfall Tillbaka Förkunskaper

Innan du går kursen För att optimera din inlärning är det bra om du har suttit bredvid någon inne på ESU-salen innan du genomför denna utbildning. Tillbaka Hur ser det ut på vaksalen?

Så här ser det ut på ESU-salen Patienterna på ESU övervakas dygnet runt. Arbetspassen varierar mellan 2-6 timmar med tillfälliga vakbyten under pauser Patienterna får aldrig lämnas ensamma. Tillbaka Innehåll i kursen

Det här kommer du att lära dig 1 Varför du sitter vak 2 Uppgifter vid kontrollbordet 3 Omvårdnad och patientsäkerhet 4 Testning under anfall 5 Testning efter anfall Tillbaka Ta reda på varför du sitter vak!

Uppgifter vid kontrollbordet Omvårdnad och patientsäkerhet Steg 1 1 Varför du sitter vak 2 Uppgifter vid kontrollbordet 3 Omvårdnad och patientsäkerhet 4 Testning under anfall 5 Testning efter anfall Tillbaka Vet du varför?

Varför behöver vi sitta vak på ESU? FRÅGA Varför behöver vi sitta vak på ESU? För att underhålla patienten För att testa patienterna samt ur säkerhetssynpunkt Ingen betydelse Tillbaka

FRÅGA FEL Vi sitter vak för att testa patienterna samt för deras säkerhets skull. Försök igen

FRÅGA RÄTT FEL Vi sitter vak för att testa patienterna samt för deras säkerhets skull. Försök igen Tillbaka Fortsätt

Steg 1: Varför du sitter vak Patienternas epilepsimediciner minskas för att framkalla anfall. Vi utsätter patienterna för en ökad risk vilket ställer höga krav på patientsäkerheten. Vakets arbetsuppgifter är därför att: Se till att utrustningen fungerar och att kameran är rätt inställd Snabbt upptäcka när patienten får anfall Förhindra skador i samband med anfall Testa patienten under anfall tills dess att han/hon är helt återställd Tillbaka Steg 2

Uppgifter vid kontrollbordet Omvårdnad och patientsäkerhet Steg 2 2 Uppgifter vid kontrollbordet 3 Omvårdnad och patientsäkerhet 4 Testning under anfall 5 Testning efter anfall 1 Varför du sitter vak Tillbaka Kontrollbordet

Kontroll av utrustning Steg 2: Arbetsuppgifter vid kontrollbordet Kontroll av utrustning Kontrollbordet är din arbetsplats. Innan du sitter ep-vak får du utbildning och träning i hur den tekniska utrustningen fungerar. Detta ska göras när du börjar ditt arbetspass: Checklistan på kontrollbordet ska gås igenom och signeras Kontrollera grindar med grindskydd. De ska alltid vara uppe på ena sidan av sängen dagtid, nattetid skall sänggrindarna vara uppe på båda sidorna. Kontrollera att sug och syrgas fungerar och att grön förlängningsslang är kopplad. Tillbaka Kontroll av EEG

Steg 2: Arbetsuppgifter vid kontrollbordet Kontroll av EEG EEG registrerar hjärnaktiviteten. Från elektroder fästa på huvudet går informationen via kablar till neurofysiologens laboratorium. Här ser du ett EEG på vaken patient. Bruna linjer registreras från elektroder på vänster sida och blå från höger. Röd linje längst ned visar EKG från elektroderna på vänster och höger axel. Tillbaka Mer om EEG

Kontroll av EEG För att EEG ska bli bra måste du under arbetspasset: Steg 2: Arbetsuppgifter vid kontrollbordet Kontroll av EEG För att EEG ska bli bra måste du under arbetspasset: Göra funktionskontroll genom att trycka på ”Quick Select” på bildskärmens underkant minst en gång i timmen. Detta görs om du använder enbart videobild. Ser du EEG samtidigt som video på patienten räcker det att kontrollera att EEG rullar och ser normalt ut. Kontrollera EEG extra noga vid varje omkoppling, dvs. när patienten byter rum. Tillbaka Mer om EEG

Kontroll av EEG Vidare skall du under ditt arbetspass: Steg 2: Arbetsuppgifter vid kontrollbordet Kontroll av EEG Vidare skall du under ditt arbetspass: Be patienten att blunda 5 minuter varje förmiddags- och eftermiddagspass. Tidpunkten dokumenteras i anfalls-protokollet och signeras på checklistan. Här ser vi ett EEG med ögonrörelser i början, därefter blundar och slappnar patienten av. Tillbaka Kan du detta nu?

Om EEG inte rullar på skärmen - FRÅGA Om EEG inte rullar på skärmen - vad gör du då som vak? Låter det vara tills Neurofysiologens personal kommer upp för nästa elektrodomläggning. Försök gå över till kamerabild genom att trycka på ”quick select”. Kontrollera kablar. Om det inte hjälper - kontakta Neurofysiologiska kliniken. Tillbaka

FRÅGA FEL Du skall kontrollera kablarna och ta kontakt med Neurofysiologen! Försök igen!

FRÅGA RÄTT FEL Om EEG inte fungerar när du har EEG-bilden framför dig så får du kontrollera kablarna och kontakta Neurofysiologen om felet inte hittas! Försök igen Tillbaka Kablar m.m.

Steg 2: Arbetsuppgifter vid kontrollbordet Kablar och mikrofon Vaket ansvarar för omkoppling av kablar vid förflyttning mellan patientrum och dagrum. I dagrummet ska patienten alltid ha en mikrofon på sig, en ”mygga” som kopplas till svart kabel. Tillbaka Kameran

Kamerabild Så här ser kameran ut Steg 2: Arbetsuppgifter vid kontrollbordet Kamerabild Så här ser kameran ut För en bra registrering måste kameran vara rätt inställd: Ingen får stå framför kameran och skymma patienten. Andra personer i rummet ska därför stå vid huvudändan eller nere vid fotändan vid besök hos patienten. Be den som står i vägen att flytta på sig, det är vakets ansvar att bilden blir optimal. Tillbaka Mer om kameran

Kamerabild Det är vakets ansvar att patienten syns bra på bild! Steg 2: Arbetsuppgifter vid kontrollbordet Kamerabild Det är vakets ansvar att patienten syns bra på bild! Se till att patienten syns i både närbild och helbild hela tiden. - En kamera filmar helkroppsbild - Den andra kameran filmar ansiktet i närbild rakt framifrån För att inget ska skymma kameran måste dörren till patientrummet vara helt öppen alternativt helt stängd. Tillbaka EEG störningar

EEG-störningar För att undvika EEG-störningar ska: Steg 2: Arbetsuppgifter vid kontrollbordet EEG-störningar Ibland kan EEG störas av annan teknisk utrustning eller elektrodfel. För att undvika EEG-störningar ska: Kontakten till sängen ej sitta i vägguttaget när patienten är på rummet. Sängen laddas när patienten sitter i dagrummet. Mobiltelefoner eller mobila bredband vara helt avstängda på ESU. Elektroder som lossnat från huvudet eller bröstkorgen trycks fast igen (se elektrodskiss i blädderblocket) Tillbaka Kommer du ihåg allt?

Varför skall vi dokumentera om kameran ändå spelar in allt som händer? FRÅGA Varför skall vi dokumentera om kameran ändå spelar in allt som händer? Hjälper läkaren granska EEG, samt som komplement om kameran går sönder Onödigt dubbelarbete, behövs ej! På grund av patientjournallagen Tillbaka

FRÅGA FEL Hjälper läkaren på neurofys vid EEG granskning att snabbt hitta rätt. Dokumentationen behövs även som säkerhet om kameran går sönder. Försök igen

FRÅGA RÄTT FEL Hjälper läkaren på neurofysiologen vid EEG granskning att snabbt hitta rätt. Dokumentationen behövs även som säkerhet om kameran går sönder. Försök igen Tillbaka Fortsätt

Hur var det nu med sänggrindarna? FRÅGA Hur var det nu med sänggrindarna? De ska alltid vara uppe på bägge sidor. Uppe på en sida på vaken patient och bägge på natten när patienten sover Bara uppe på natten. Tillbaka

FEL FRÅGA Försök igen Vaken patient: en sida uppe. Sovandes patient: bägge uppe. Naturligtvis med patientens samtycke. Försök igen

RÄTT FEL FRÅGA Vaken patient: en sida uppe. Sovandes patient: bägge uppe. Naturligtvis med patientens samtycke. Försök igen Tillbaka Steg 3

Omvårdnad och patientsäkerhet Uppgifter vid kontrollbordet Steg 3 3 Omvårdnad och patientsäkerhet 1 Varför du sitter vak 2 Uppgifter vid kontrollbordet 4 Testning under anfall 5 Testning efter anfall Tillbaka Olika anfallstyper

Anfallstyper och postiktal fas Steg 3: Omvårdnad och patientsäkerhet Anfallstyper och postiktal fas Epilepsianfall kan se mycket olika ut: Fokalt anfall Generaliserat anfall Titta på de följande två filmerna som visar hur dessa anfall ser ut. Tillbaka Filmer

Klicka på bilden för att sätta igång filmen! Steg 3: Omvårdnad och patientsäkerhet Film 1 Filmen börjar med ett fokalt anfall där patienten blir frånvarande och smackar med munnen (automatism). Anfallet generaliseras efter en minut till anfall med medvetslöshet och kramper. Klicka på bilden för att sätta igång filmen! Tillbaka Generaliserat krampanfall

Klicka på bilden för att sätta igång filmen! Steg 3: Omvårdnad och patientsäkerhet Film 2 Filmen visar ett anfall som börjar med att patienten blir medvetslös och får kramper i hela kroppen. Klicka på bilden för att sätta igång filmen! Tillbaka Vad gör du då?

Vad gör du när patienten får ett anfall? Steg 3: Omvårdnad och patientsäkerhet Vad gör du när patienten får ett anfall? Behåll lugnet. Stanna hos patienten och larma vid behov. Den första som kommer in tar då över kontrollbordet, övriga hjälper vak/patient. Se till att patienten inte skadar sig, ex. genom att lägga kudde mellan huvudet och hård kant vid kramper. Håll INTE fast patienten, varken vid kramper eller postiktalt. Sätt 7 liter syrgas på mask vid generaliserade kramper med cyanos. Postiktalt medvetslös patient med snarkande andning ska ligga i framstupa sidoläge för att ha fria luftvägar. Tillkalla sjuksköterska om: - anfallet inte går över inom 1 minut - patienten inte vaknar upp inom 5 minuter efter anfallet Tillbaka Inopererade elektroder

Efter anfall (postikalt) kan patienten bli orolig, FRÅGA Efter anfall (postikalt) kan patienten bli orolig, vad bör du göra? Hålla fast patienten Gå undan men fortsätt att observera patienten och se till att han/hon inte skadar sig Trycka en extra gång på knappen på dosan Tillbaka

FRÅGA FEL Viktigast är att se till så att patienten inte skadar sig. Försök igen

FRÅGA RÄTT FEL Viktigast är att se till så att patienten inte skadar sig Försök igen Tillbaka Mer om vad du gör vid anfall

Steg 3: Omvårdnad och patientsäkerhet Olika utredningssteg Patienten kan läggas in på ESU av olika anledningar För att säkerställa diagnosen epilepsi För anfallsregistrering vid epilepsikirurgiutredning i flera steg: Anfallsregistrering med EEG Anfallsregistrering med EEG och samtidig blodflödesmätning, IKTAL SPECT. För att spela in anfall efter en operation där EEG-elektroder lagts under skallbenet, på hjärnan eller i hjärnparenkymet. Tillbaka Fortsätt

Inopererade EEG-elektroder Steg 3: Omvårdnad och patientsäkerhet Inopererade EEG-elektroder Patienten flyttas till ESU ett dygn efter operation. Intrakraniella elektroder innebär en ökad risk för infektion och blödning i hjärnan. Under de första vårddygnen är patienterna som regel mycket trötta och kan vara smärtpåverkade. Foto: Gunnar Gunnarsson Tillbaka Fortsätt

Rutiner vid inopererade EEG-elektroder Steg 3: Omvårdnad och patientsäkerhet Rutiner vid inopererade EEG-elektroder Hygien är extremt viktigt. En möjlig smittkälla är överföring av bakterier från hand till såret i huvudet. Patienterna ska därför alltid använda handsprit efter toalettbesök och all personal ska använda handsprit innan kontakt med patienten. Patienten får inte klia sig under förbandet. Kontroller för att identifiera eventuella komplikationer, infektion eller blödning Allmäntillstånd måste observeras fortlöpande. Var uppmärksam på om patienten får: - ökad huvudvärk eller kräkningar - nya neurologiska symtom som till exempel förlamning - talsvårigheter eller sjunkande medvetande Kontrollera temp morgon och kväll. Vid likvor-läckage Förbandet ska kontrolleras regelbundet. Om läckage av likvor syns, kan det följas genom markering på förbandet. Vid kraftigt läckage sker bedömning av neurokirurg. Tillbaka Kan du detta nu?

Varför tas temp på patient med intrakraniella elektroder? FRÅGA Varför tas temp på patient med intrakraniella elektroder? För att de inte ska bli förkylda För att tidigt upptäcka hjärninfektioner Vi behöver inte följa temp på dessa patienter Tillbaka

FRÅGA FEL Temp följs för att tidigt upptäcka infektioner. Försök igen

RÄTT FEL FRÅGA Försök igen Temp följs för att tidigt upptäcka infektioner. Försök igen Tillbaka Steg 4

Uppgifter vid kontrollbordet Omvårdnad och patientsäkerhet Steg 4 4 Testning under anfall 1 Varför du sitter vak 2 Uppgifter vid kontrollbordet 3 Omvårdnad och patientsäkerhet 5 Testning efter anfall Tillbaka Varför testas patienterna?

FRÅGA Vad ska personal göra som först kommer till ESU när vaket larmat vid anfall? Gå in till patienten och fråga vad som behöver göras Ta över kontrollbordet och se till så att patienten syns i bild Påbörja testning av patienten Tillbaka

FRÅGA FEL Ta över kontrollbordet! Försök igen

FRÅGA RÄTT FEL Det är viktigt att någon tar över kontrollbordet när vaket testar patienten. Försök igen Tillbaka Varför vi testar

Steg 4: Testning under anfall Genom testning undersöker vi var anfallsfokus finns. Detta gör vi genom att kontrollera: Språk Minne Tillbaka Filmer

Klicka på den svarta rutan för att sätta igång filmen! Steg 4: Testning under anfall Film : Minne När minnet blockeras under anfall glömmer patienten bort att hon/han haft ett anfall. Det är vanligt vid anfallsfokus i vänster tinninglob. Vi ber därför patienten att komma ihåg ett ord när anfallet startar. Efter anfallet kontrollerar vi minnet genom att fråga: - Vilket ord skulle du komma ihåg? - När hade du anfall senast? Klicka på den svarta rutan för att sätta igång filmen! Tillbaka ..och språket..

Klicka på den svarta rutan för att sätta igång filmen! Steg 4: Testning under anfall Film: Språk Om fokus finns i vänster hjärnhalva kan talet blockeras under anfall. Patienten kan då varken förstå uppmaningar eller själv tala. Dysfasin finns delvis kvar under den postiktala fasen. Klicka på den svarta rutan för att sätta igång filmen! Tillbaka Och testschemat…

När används testschemat? Steg 4: Testning under anfall När används testschemat? Används Används inte Vid fokala anfall Så tidigt som möjligt efter anfallsstart Testningen upprepas flera gånger tills patienten är återställd Vid generaliserade krampanfall Tillbaka Se film

Film 1: testning under anfall Steg 4: Testning under anfall Film 1: testning under anfall Följande frågor och uppmaningar upprepas till dess att patienten är återställd Vad känner du? Kom ihåg orden (ex. rosa elefant) Lyft vänster/höger hand Säg ordet ”hus” Håll upp något framför patienten (ex. penna, klocka eller sax) Fråga: - Vad är det här? - Vad använder man den till? Klicka på den svarta rutan för att sätta igång filmen! Tillbaka En till film, tack..

Film 2: testning under anfall Steg 4: Testning under anfall Film 2: testning under anfall Följande frågor och uppmaningar upprepas till dess att patienten är återställd: Vad känner du? Kom ihåg orden (ex. rosa elefanter) Lyft vänster/höger hand Säg ordet ”hus” Håll upp något framför patienten (ex. penna, klocka, sax) Fråga: - Vad är det här? - Vad använder man den till? Klicka på den svarta rutan för att sätta igång filmen! Tillbaka Mer att tänka på..

Att tänka på under anfall Steg 4: Testning under anfall Att tänka på under anfall - Markera anfall genom att trycka på knappen på patientens dosa om patienten ej gjort detta själv. Stäng av TV:n!! Testa enligt schema Vissa saker syns dåligt på bild och kan behöva sägas högt så att mikrofonen registrerar vad som sagts: - om ögonen är riktade åt ena hållet. Säg till exempel ”ögon åt höger” - om patienten har småryckningar, till exempel i ena handen eller i ansiktet Tillbaka Har du förstått?

Varför ber vi patienten komma ihåg ett ord? FRÅGA Tillbaka Varför ber vi patienten komma ihåg ett ord? För att testa språket För att testa minnet Båda alternativen är rätt Tillbaka

FRÅGA FEL Minnet testas Försök igen!

FRÅGA RÄTT FEL Vi testar minnet. Försök igen Tillbaka Steg 5

Uppgifter vid kontrollbordet Omvårdnad och patientsäkerhet Steg 5 5 Testning efter anfall 1 Varför du sitter vak 2 Uppgifter vid kontrollbordet 3 Omvårdnad och patientsäkerhet 4 Testning under anfall Tillbaka Se film

Film: testning efter anfall Steg 5: Testning efter anfall Film: testning efter anfall När patienten verkar återställd kontrolleras minnet genom följande frågor: Var är du? Vilka ord skulle du komma ihåg? När hade du senast ett anfall? Klicka på den svarta rutan för att sätta igång filmen! Tillbaka Se anfallsprotokollet

Steg 5: Testning efter anfall Anfallsprotokoll Efter anfall dokumenteras tider och symtom som patienten uppgett eller vaket iakttagit. Tillbaka Vad mer skall dokumenteras?

Detta ska dokumenteras Steg 5: Testning efter anfall Detta ska dokumenteras Samtliga anfall eller känningar ska dokumenteras i anfallsprotokollet samt rapporteras till ansvarig SSK. Skriv ner: Aura, vad patienten sagt att han/hon själv upplever vid anfallsstart (t.ex. illamående, stark lukt, smak…..). Fråga aktivt efter detta! Motoriska rörelser, muskelryckningar och okontrollerade rörelser så kallade automatismer Ljud/läten som patienten avger Illamående Tillbaka Vad mer?

Detta ska också dokumenteras Steg 5: Testning efter anfall Detta ska också dokumenteras Autonoma symtom, exempelvis om patienten är blek och kallsvettig Medvetandepåverkan Om patienten upplevde det som ett av sina vanliga anfall Tid för anfallsstart och slut Aktiviteter som toalettbesök, måltider, cykling, TV-spel ger utslag på EEG - anteckna därför sådana händelser i protokollet. Tillbaka Svara på fråga!

FRÅGA Efter anfall ska anfallsprotokollet fyllas i. Vilket av svarsalternativen innehåller rätt dokumentation? Hur anfallet såg ut, tid för start och hur länge det varade När patienten äter, går på toaletten eller cyklar Båda alternativen är rätt Tillbaka

Båda alternativen är rätt! FRÅGA FEL Båda alternativen är rätt! Försök igen

RÄTT FEL FRÅGA Båda alternativen är rätt! Försök igen Tillbaka En till fråga

Vad gör du om patienten får ett FRÅGA Vad gör du om patienten får ett generaliserat anfall? Testar patienten Larmar och väntar kvar vid kontrollbordet Kopplar syrgas, skyddar patienten från skador och larmar på hjälp Tillbaka

FRÅGA FEL Vaket kopplar syrgas, skyddar patienten och larmar på hjälp. Försök igen

Vaket kopplar syrgas, skyddar patienten och larmar på hjälp. FRÅGA RÄTT FEL Vaket kopplar syrgas, skyddar patienten och larmar på hjälp. Försök igen Tillbaka Sammanfattning av kursen

Sammanfattning Under den här kursen har du bland annat lärt dig: Hur ESU fungerar Epilepsivakets arbetsuppgifter på ESU Vad som är viktigt att tänka på vid kontrollbordet Skillnaden mellan fokala och generaliserade anfall Omhändertagande för att skydda patienten vid anfall Rutiner vid intrakraniella elektroder Testning av språk och minne före och efter anfall Hur man fyller i ett anfallsprotokoll Tillbaka Klar för frågorna?

Varför sitter vi vak på ESU? FRÅGA Varför sitter vi vak på ESU? För att hindra anfallen För att hålla patienten sällskap För att se till så att patienten är säker och för att kunna testa patienten Tillbaka

FRÅGA FEL Vi sitter vak för att testa patienterna samt för deras säkerhets skull. Försök igen

FRÅGA RÄTT FEL Vi sitter vak för att testa patienterna samt för deras säkerhets skull. Försök igen Tillbaka Nästa fråga

Varför ska patienten inte klia sig i huvudet? FRÅGA Varför ska patienten inte klia sig i huvudet? Elektroder kan lossna Det kan bli missvisande anfallskurvor på EEG Båda alternativen är rätt Tillbaka

Båda alternativen är rätt! FRÅGA FEL Båda alternativen är rätt! Försök igen

RÄTT FEL FRÅGA Ja, båda alternativen är rätt! Försök igen Tillbaka Nästa fråga

Varför ber vi patienten komma ihåg ett ord? FRÅGA Varför ber vi patienten komma ihåg ett ord? För att testa språket För att testa minnet Båda alternativen är rätt Tillbaka

FRÅGA FEL Vi testar minnet Försök igen

FRÅGA FEL RÄTT Vi testar minnet Försök igen Tillbaka Nästa fråga

FRÅGA Om det är störningar på EEG när patienten är på sitt rum, vad kan då vara orsaken? En mobiltelefon är på Sladden till sängen är i väggkontakten Båda alternativen är rätt Tillbaka

FRÅGA FEL Båda alternativen är rätt! Försök igen

RÄTT FEL FRÅGA Båda alternativen är rätt! Försök igen Tillbaka Sista frågan!

Vad gör du om patienten får ett FRÅGA Vad gör du om patienten får ett generaliserat anfall? Testar patienten Larmar och väntar kvar vid kontrollbordet Kopplar syrgas, skyddar patienten från skador och larmar på hjälp Tillbaka

FRÅGA FEL Patientens säkerhet först: koppla syrgas, se till så han/hon inte skadar sig samt larma. Försök igen

RÄTT FEL FRÅGA Försök igen Patientens säkerhet först: koppla syrgas, se till så han /hon inte skadar sig samt larma. Försök igen Tillbaka FÄRDIG!

Nu kan du sitta vak först tillsammans med någon och sedan själv Skapad av: Kristina Källén, Monica Scharfenort och Jessica Torstensson för neurologiska klinikens utbildningsredaktion. Källa: Kristina Källén, epilepsispecialist, Jessica Torstensson, epilepsisjuksköterska. Tillbaka till startsidan Tillbaka till föregående