Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens Utvärderingars värde – värden i utvärderingar, 8-9 oktober 2015, Stockholm
Tre delfrågor: Vilka värden (syften) menar staten att tillsynen av socialtjänsten ska främja? Vilka värderingar (bedömningar) gör inspektörerna av den granskade verksamheten? Hur uppfattas (nyttan) av tillsynen hos socialtjänstens företrädare?
Kontrollteoretisk modell Hood et al. 1999, Hämberg (2013), Hämberg och Sedelius, opubliserad Standard- sättande Informations- insamlande Värderande Beteende- förändrande
1. Vilket syfte har tillsynen? Garantera att minimistandards upprätthålls Bidra till ökad kvalitet Skapa tillit
2. Vilka bedömningar gör inspektörerna? Hur gör dom sina bedömningar? Vad är det dom bedömer?
Design – metod- material (Hämberg, pågående) Komparativ fallstudie baserat på teoretiskt urval Tillsyn av två typer av verksamheter Handläggning och Behandlingshem Dokumentstudier och intervjuer
Värdering Teorier och begrepp Hammond (1999) Kognitiv teori: Judgments under conditions of uncertainty Korrespondens och Koherens bedömningar
Värdering Teorier och begrepp Scriven (2012) Julnes (2012), Keen (1999) Utvärderings teori: Metod för att göra valida bedömningar om värde -Process i två steg - Skilda värderingsnivåer - Micro och macro bedömningar
Resultat värdering Case/ Bedömning Handläggning en ansökan om bistånd (A) Handläggning bistånd missbruk generellt (B) Behandlings hem vuxna med missbruk (C) Behandlings- hem unga med missbruk/ kriminalitet (D) Utredning- behandlingshem barn och familj (E) Kriterium Nivå Korrespondens Korrespondens Koherens Korrespondens Micro Micro Övergripande Micro Micro Fokuserad aspekt Utredning Beslut Anmälningar Utredningar Kvalitet Dokumentation Samarbete Säkerhet Delaktighet Begränsningar grundlags- skyddade rättigheter Bemanning Begränsningar grundlags- skyddade rättigheter Dokumentation
3. Vilket värde har inspektörernas värdering? Vilken relevans har värderingen för socialtjänsten? Vilken nytta gör den för socialtjänsten?
Design – metod- material (Hämberg, in progress) Komparativ fallstudie Politiker – chefer - socialarbetare Handläggning och behandlingsverksamhet 22 semistrukturerade intervjuer,
Tendenser i materialet Generellt finns en respekt och acceptans för tillsynen Politiker och chefer mer kritiska till nyttan av tillsynen än socialarbetarna Värderingarna som görs i behandlingsverksamheterna mer ifrågasatta Bristerna som lyfts fram är som regel redan kända
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Representerar delvis olika värden på olika organisations nivåer Ger en lägesbeskrivning Identifierar sällan brister som inte redan var kända Fokusera på dokumentation och detaljet Ger lite stöd i hur kvalitén kan förbättras
Referenser Hammond KR (1996) Human Judgment and Social Policy: Irreducable uncertainty, Inevitable Error, Unavoidable justice, New York, Oxford University Press, USA Hämberg E (2013) Supervision as control system: the design of supervision as a regulatory instrument in the social services sector in Sweden. Scandinavian Journal of Public Administration, 17. Hämberg E and Sedelius T (unpublished) What kinds of information are collected and how are judgments formed in social service inspections? Julnes G (2012) Managing valuation. New Directions for Evaluation, 2012(133): Keen J (1999) On The Nature Of Audit Judgements: The Case Of Value For Money Studies. Public Administration, 77(33): Scriven M (2012) The logic of valuing. New Directions for Evaluation, 2012 (133):