Rok Juliana Tuwima. Julian Tuwim Jak uczcić? Lekcje Konkurs Inna forma?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Vad är studiehandledning?
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Ordföljden i engelska - i jämförelse med den i svenskan
Språklig variation i sverige
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Lgr 11 – kursplanen i ämnet modersmål Karlstad 16 augusti
Svenska på Vård- och Omsorgsprogrammet
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Historiebruk.
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
Aims and outcomes Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar.
Svenska p Svenska p.
Rikskonferensen 2013 Göteborg
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
BABBLARNAS FÖRSTA LÅT Hämtad från Youtube.
Föräldramöte Klass 3A Ht -14.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Språkutvecklande förhållningssätt
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
Läsa Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosalitteratur med (…) flyt genom att (…) välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom.
Planering för svenskundervisningen
En vetenskapsgren som behandlar språkets funktion i ett samhälle.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Finnarnas förhistoria
Centrala begrepp i musiken
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Nacka Kommun Medarbetarundersökning
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
SPRÅKET.
Att närma sig svenska språket med annan språkbakgrund Ann-Christin Torpsten Fil.dr. i pedagogik.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Romani Chib. Hur många talar språket idag i Sverige/världen? Cirka romer talar språket i Sverige ( 1500 talet) Språket talas i många länder över.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Svenskans språkhistoria
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Svenska som andraspråk 3
Vad är studiehandledning?
Dialekter Språkbruk i Sverige. Några varianter av regionala skillnader i talad svenska.  Cecilia Bergentz, Hummelstaskolan.
Fem viktiga frågor – kartläggning för att förstå sammanhang
Måndag den 5 februari 2018.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
En vetenskapsgren som behandlar språkets funktion i ett samhälle.
Information Språkval.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Rok Juliana Tuwima

Julian Tuwim Jak uczcić? Lekcje Konkurs Inna forma?

Karta obszaru tematycznego Arbetsområde: Julian Tuwim i jego wiersze. Klasa 1-3 Wprowadzenie w temat Rok 2013 został ogłoszony przez Sejm RP rokiem Juliana Tuwima. Z całą pewnością znane są Wam niektóre Jego wiersze, może nawet znacie na pamięć niektóre z nich lub ich fragmenty, a bohaterów wierszy rozpoznajecie już po pierwszych zdaniach. Przez cztery lekcje będziemy czytać wybrane wiersze i tworzyć do nich ilustracje. Julian Tuwim to poeta, który związany jest z polskim miastem, Łodzią.

Kopplingar till läroplan Syfte (koppling till läroplan) Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa på modersmålet skriva på modersmålet. I undervisningen ska eleverna möta skönlitteratur, estetiskt berättande och olika former av sakprosa på modersmålet få kunskaper om skönlitteratur, estetiskt berättande och olika former av sakprosa på modersmålet Eleverna ges möjlighet att utveckla sitt språk identitet förståelse för omvärlden Eleverna utvecklar ett jämförande förhållningssätt till kulturer och språk.

Målet med undervisningen är att I området läsa och skriva Lässtrategier för att förstå och tolka texter. (ställa frågor till texten, jämföra det lästa med egna erfarenheter, prata med andra om sina läsupplevelser) Strategier för att skriva olika typer av texter om för eleven välbekanta ämnen. (skriva korta kommentarer till bilder och enkla meningar, rubrik) Jämförelser med svenskans ordföljd, interpunktion och stavningsregler.

Målet med undervisningen är att I området tala, lyssna och samtala Muntlig berättande (berättande om egna teckningar) Eleven gör sig förstådd i - uttal - betoning - satsmelodi. (utveckla ett flyt i sitt eget talspråk, recitation) Modersmålets uttal i jämförelse med svenskan (rim och rytm).

Målet med undervisningen är att I området berättande och sakprosa texter Berättande texter och poetiska texter för barn som belyser upplevelser och erfarenheter (skrivna texter, muntliga berättanden, musik texter, teater och medieproduktion: Lokomotywa, Ptasie radio m.m.)

Målet med undervisningen är att I området språkbruk Ord och begrepp (utveckla ordförråd)

Målet med undervisningen är att I området kultur och samhälle Lekar och musik från områden där modersmålet talas. (teater med Tuwim som en känd poet, skådespelare som presenterar Tuwims verk, språket och musik)

Arbetsformer Będziemy słuchać wierszy Juliana Tuwima, czytać je i recytować. Będziemy ilustrować wybrane wiersze stosując różne techniki.

Bedömning Na lekcjach ocenię waszą umiejętność słuchania i oczywiście rozumienia wierszy. Jak czytacie sami: płynnie, czy nie, oraz jak recytujecie wybrane wiersze. Ocenię również wykonanie przez was ilustracji do wiersza i sposób, w jaki ją zaprezentujecie.