Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum FÖRBÄTTRAD RÄTTSSÄKERHET I LAGREGLERADE FRIVILLIGUPPDRAG Finansierad av Vad visade era tester? Telefonintervju (patientnämnden-stödpersoner)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
easyresearch. se/s. asp Varför?
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
SÅ TYCKER FORSKARNA OM VRs ANSÖKNINGSSYSTEM SYFTE: Mäta forskarnas åsikter om VRs elektroniska ansökningssystem Var tionde forskare, ca 400, ombads besvara.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
VÅRD & OMSORG.
Positiva trender Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet bringat in större påverkansmöjligheter över aktiviteter som tar plats i gemensamhetsutrymmena.
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Riva murar – Bygga broar
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
Resultat: Mätningarna efter förändringarna visade ett gott resultat. De boende åt mer och de gick upp i vikt. Deras livskvalitet visade sig även ha ökat.
Samordnad Individuell Plan
STs Arbetsmiljörapport 2010
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Resultat Vi har tillskapat en gemensam plattform, ett strategiskt forum för att gemensamt hantera övergripande ledningsfrågor. En länk mellan micro- och.
Varmt välkomna Maria Bohlin moderator Tack till ABF Nyköping-Oxelösund Länsstyrelsen.
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Har du betalt hyran? eller: Hur är läget? Madeleine Rossi, Per-Oskar Gundel, Susanne Elg - Skyddsvärnets Träningslägenheter.
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Synpunkter, klagomål och beröm
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
RIKSFÖRBUNDET FRIVILLIGA SAMHÄLLSARBETARE Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare oStad datum oFöreningens namn 1.
Sv Ärendehantering UHR Produktionssamordning Jenny Cramer.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman,
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Förbättrad rättssäkerhet. Jag är: NamnAntal% A. Man1240 B. Kvinna1860 Total30100 Svarsfrekvens 100% (30/30)
Signe – ett projekt för sjukskrivna kvinnor i Haninge, Nynäshamn och Tyresö.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Utvärdera stödfunktioner till chefer
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Kundundersökningen Enkätfabriken har genomfört en kundundersökning om de arbetsmarknadsinsatser som kommunen finansierar. Syftet med undersökningen är.
Presentationens avskrift:

Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum FÖRBÄTTRAD RÄTTSSÄKERHET I LAGREGLERADE FRIVILLIGUPPDRAG Finansierad av Vad visade era tester? Telefonintervju (patientnämnden-stödpersoner) – Av de tillfrågade var samtliga nöjda med stödet från uppdragsgivaren. Telefonintervju (kontaktpersoner, Nyköpings kommun) – Alla tillfrågade var nöjda med stödet och upplever att de gör en insats. Flera av de tillfrågade hade redan andra uppdrag som tex god man. De tillfrågade kunde inte precisera vilken typ av kompetensutveckling de ville ha men ville gärna utbyta erfarenheter med andra. Telefonintervju (kriminalvården) – Visar att förbättringsområden finns. Personliga möten (överförmyndarkontoret – god män) – De som haft ett personligt möte på kontoret har tagit fler uppdrag än de som man ringt till. Enkät (godmansföreningen) – genomgående är att det positiva i uppdragen överväger. Det fanns stort intresse för kompetensutveckling bland de tillfrågade. Telefonintervju (kontaktuppdrag, Nyköpings kommun) – För tidigt att utvärdera men i de kontakter som förekommit har uppdragstagarna varit nöjda. Från projekt till nätverk Lena Ling, Nyköpings Tina Kempe, Nyköpings Jenny Jonsson, Överförmyndarkontoret Nyköping- Oxelösunds Lars Gustafson, Kriminalvården Ing-Marie Ånelöf, Patientnämnden Landstinget Gösta Nilsson, Vilka är vi? Gruppen arbetar med lagstadgat frivilligarbete såsom rekrytering och uppföljning av kontaktpersoner, övervakare, stödpersoner, gode män och förvaltare. Tillsammans har vi ca 970 frivilligarbetare. Utvecklingsområde – Vi kom överens om att: Få kännedom och utbyta erfarenheter om varandras områden. Få bättre kunskap om uppdragstagarnas behov. Utveckla och förbättra stödet till frivilligarbetarna. Förbättrade matchningar – rätt frivilligarbetare till rätt uppdrag Vad har vi lärt oss? Samarbete lönar sig Kunskap om varandras verksamheter Hinder i form av juridiska svårigheter Hinder i form av sekretess Hinder i form av olika arbetskulturer Att det satsas för lite resurser på stöd till frivilligarbete Vad har hänt vid sidan av utvecklingsprojektet? Vi har blivit ett team och upparbetat ett bra samarbete Tagit hjälp av varandra vid tillsättning av uppdragstagare Kunskapsutbyte Sett utvecklingsmöjligheter inom våra respektive verksamheter Hur går vi vidare? Från projekt till nätverk – fortsatt samarbete i gruppen Involverande av våra respektive kommunikatörer och informatörer Involvera våra arbetskamrater, chefer/ledning Uppmärksamma ”Frivilligarbetarnas dag” den 5 december i Nyköping Mätningar Telefonintervju/Enkäter – Är du nöjd med stödet?, Är du intresserad av andra typer av uppdrag?, Får vi kontakta dig igen?, Kan du tänka dig att ta fler uppdrag?, Kan du rekommendera frivilliguppdrag till andra? Information om andra typer av uppdrag. Kommentar: I denna mätning har vi inte gjort någon uppföljning av ännu men den har varit värdefull för fortsatt arbete i gruppen. Personliga möten – Syftet var att jämföra om det var fler frivilligarbetare som tog uppdrag efter att man träffats på en intervju mot om man ringer upp och blir tillfrågad. Mål Bättre kvalitet i frivilliginsatserna Bättre myndighetssamverkan Vad har vi gjort och hur har vi arbetat? Enkäter till uppdragstagare Nätverkskontakter Telefonintervjuer Uppföljning under pågående uppdrag Tackbrev efter avslutat uppdrag Information om andra frivilliguppdrag Personliga möten med uppdragstagare