Barn och ungas delaktighet i fysisk planering Christer Karlsson Trafikverket.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Problemsnack eller bygga lösningar.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Nya Elementar!.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Modeller.
Hur bör samhället organiseras
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Vad innebär ett barnperspektiv
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
Vård- och omsorgs-(college)
Föräldramöte augusti 2014.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Områdesutveckling Torpa
Ramverk för patientmedverkan
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Europeiska regionalfonden Medborgarbudget. Varför medborgarbudget? För att öka medborgarnas möjlighet till inflytande över budget och resurser Vilka har.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Elevdemokrati i praktiken
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Demokratitorg Ett möte mellan unga och politiker.
Ann-Ci Jonsson Akademi Norr.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Möjlighet till Egen Kraft!
Ramverk för patientmedverkan
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
”Förskolebarnens röst”
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Barn och ungas delaktighet i fysisk planering Christer Karlsson Trafikverket

”Min tro och förhoppning är att barn och ungdomar som får delta och blir lyssnade på utvecklar ett socialt engagemang som de tar med sig genom livet.” Helena Hermansson, lärare

Engagemanget när barn och unga kan bidra ”smittar av sig” på övrigt skolarbete

Metoder som fungerar även för vuxna

Bättre planeringsunderlag med barnens erfarenheter och kunskaper Färre överklaganden och snabbare process

Jag är stolt över att ha fått vara med och påverka framtiden för alla (barnbarn)!

Anemone: Det kändes bra att åka tåg. Joacim: Och här är jag. Det var roligt att åka tåg. Ted: O, vad bra ljus! Leon: En skylt där man inte får gå. Vi åkte där (på rälsen). Att åka kollektivt, – att inte ta bilen?

Göteborg – medborgardialog om Centrala Älvstaden Det är ju vi som ska leva här Det är befriande att höra barns kreativa idéer, de tänker på fler än sig själva. Det är precis så vi ska stadsplanera 300 barn ifrån olika skolor Göteborg är uttagen i ett pilotförsök för att utveckla metoder för att få med barn i stadsplaneringen. …fantastisk möjlighet i att skapa ett centrum för människor, inte i första hand för bilar. Det tänker vi göra! KS blogg

Några erfarenheter från Borlänge "Vi vill ha blommor på torget" "Vi har fått en begäran från regeringen" "Bilen är en genväg och varför behöver du en genväg till en genväg" "Det känns som min röst är värd"

Planeringen behöver barnens kunskaper Barnens delaktighet bidrar till andras delaktighet

Skolan som ett utredningsinstitut för kommunen Är det på riktigt blir det viktigt

Do we know what children need and long for in their neighbourhood? Building Blocks - Berlin 1210 World Urban Forum 6 - Napels 1209 Golden Cube - Sydafrika 1405 Almedalsveckan – barnrättstorget 1407

14 Barn har behov av och rätt till rörelsefrihet

15 Vi kan planera och bygga så att barnen kan röra sig fritt på egen hand

Barn och unga har rätt till delaktighet och inflytande Delaktighet och inflytande bidrar till hälsa och lärande

Regeringsuppdraget FN:s konvention om barns rättigheter Demokratiaspekter i den fysiska planeringen Ta tillvara lokal kunskap för bättre planering och god bebyggd miljö Delaktighet ger bättre hälsa Hållbar utveckling Ökad rörelsefrihet

En liten film textad på engelska inför Berlin 1210

Önskat resultat 2012 och framåt Resultat 2012 Bra arbetssätt/rutiner Goda exempel på enkel metodik Exempel på barn och ungas medverkan i samhällsplaneringen Skapa intresse hos barn och ungdomar De ska vilja och kunna delta i det framtida samhället Lära sig demokrati i praktiken På längre sikt Se möjligheter till långsiktig hållbarhet i samhällsplaneringen Barn och ungdomar är en naturlig målgrupp på kommuners dagordning

GöteborgÖrebroBorlänge HälleforsTrelleborgÖstersund Val av kommuner Spridning bland kommunerna Från söder till norr Storstad kontra småstad Brett angreppssätt kontra detaljerat projekt Variation i typ av samhällsprojekt Spridning av åldersgrupper Val av metoder

If it's real, it becomes important Redovisning - några möjligheter? Göra rätt från början. Barn ser saker som vuxna inte ser. Effektivare formella processer – genom delaktighet. Bättre förutsättningar – mer nytta för pengarna. Delaktighet och inflytande för hälsa och bättre lärande. Regeringsuppdraget

”Med barnen har jag sett och varit på platser i Båstad som jag inte visste fanns” Lärare år 8 Strandängsskolan Historien för att se utveckling

Åtgärdsvalsstudier Fortsatt metodutveckling från Regeringsuppdraget Piloter är Pajala, Åre, Sundsvall och Båstad Resultat –Skapat nyttor för planeringen, skolan och barnen In i verksamheten, där kommunerna genomför och vi medverkar.

Åre ”Det finns ett stort behov av gång- och cykelväg, alla klagar på E14” ”…vi vill att den ska gå ned vid Kallströms lägda till…” Piloter ÅVS

Sundsvall

Problem i närmiljön, ”hur få fler att åka buss” mm

Pajala Medvetna om gruvans betydelse – ser behov av bättre närmiljö så att fler stannar kvar

Båstad

Vart är vi på väg?

Entreprenöriellt lärande Medborgardialog Spridningskonferenser? Skolverket och SKL Inställt

Framgångsfaktorer och fallgropar Piloterna har visat på nyttor för Planeringen – i ÅVS  BKA i planläggningen, Attraktiva regionen, människan i centrum, inriktningsplaneringen, sociala dimensionen av hållbarhet.. Skolan – lärandet om och delaktighet i hållbar utveckling, entreprenöriellt lärande Barnen – rätten att komma till tals i frågor som berör dem, ökad rörelsefrihet på egen hand, hälsa, kunskap Beskrivs under hösten – ”goda exempel” – till verksamhet

School as a Research Institute for the municipality If it's real, it becomes important En arbetsgång…? 1.Hur kan inledningen bli engagerande och meningsfull? 2. Utveckla insikter och färdigheter genom att utforska närsamhället 3. Bearbeta och gestalta i bild, text, drama, matematik m.m. 4. Sammanställa och följa upp temaarbetet 5. Redovisa 6. Få återkoppling, granska planerarnas förslag 7. Delta vid genomförandet av åtgärder, invigning etc.

School as a Research Institute for the municipality If it's real, it becomes important Ta del av erfarenheter? Film b/u delaktighet i ÅVS

School as a Research Institute for the municipality If it's real, it becomes important Tänkvärt?? Sedd, hörd, bekräftad Här och nu – visionära projekt Intresse för hållbar utveckling - kunskapslänken Sociala dimensionen – ex rättvisa 13-25… = rättigheter, PBL ingen gräns Bli lyssnade på – förvåning, stolthet Folkhälsa 1:a område = delaktighet Ideella sektorn, ungas makt, inflytande över.. Privata näringslivet, entreprenörskap i skolan, Ungdomsperspektiv, unga tydlig plats mm I grundskolan finns alla barn Barn/unga är en part som andra Entreprenöriellt lärande: Omvärlden är med i skolan Skapa mervärden för omvärden Skilj på barnperspektiv Och barnens perspektiv!