Hur skapas och mäts kvalitet i folkbildningen? Cecilia Bjursell, föreståndare, Encell, Högskolan i Jönköping Lena Lindgren, docent, Förvaltningshögskolan,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Handläggarnas roll och handläggningens förutsättningar
Staten och det civila samhällets organisationer
 " Gränsen mellan folkbildning och utbildning – något som förenar eller skiljer?" Konferensen: Samverkan och flexibilitet för livslångt lärande 2013 Folkbildningsrådet.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Kultur för alla – gäller det mig
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Att få rätt saker att hända
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Detta är God Vård.
Etik Moral Filosofi.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Disposition och utgångspunkter
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Välkommen till Studiefrämjandets ledarintroduktion!
Nya föreskrifter och allmänna råd
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
En ny modell för samverkan mellan stat, region och kommuner.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Uppföljning och utvärdering
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Möten förändrar människor, människor förändrar världen
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
27 folkhögskolor Två sökande på varje plats 894 Studieförberedande folkhögskoleplatser 368 Etableringskurs.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Heby kommuns kvalitetspolicy
Strategi för Bästa Heby
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Folkbildningens betydelse
Verktyget Utmärkelsen….
Presentationens avskrift:

Hur skapas och mäts kvalitet i folkbildningen? Cecilia Bjursell, föreståndare, Encell, Högskolan i Jönköping Lena Lindgren, docent, Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet

Agenda  1. Vad är kvalitet i folkbildning? - ett tomt ord och ett evigt tjat - kvalitet i ett intressentperspektiv  2. Att arbeta med kvalitet - utgångspunkter för kvalitetsarbete - en arbetsmodell

Ett tomt ord att fyllas med innehåll  Ordet används som om det är självklart vad som avses, t.ex. ”det är kvalitet, inte driftsformen som är viktigt”  Ursprung i kvalitetsteknik i industrin (1940 ff.): - Frånvaro av fel hos en produkt - Produktionsprocess och ledatskap - Kundnöjdhet - ”Fitness for use”  Ordet uppmärksammas i den offentliga sektorn på 1980-talet.  Sen dess en växande megatrend.

Förhållningssätt till kvalitet  Variationen kring en viss norm får inte vara för stor. Ex. Six Sigma och Försäkringskassans handläggning.  Ranking av produkter och tjänster. Ex. hotell, universitet, Öppna jämförelser, ”good governance”.  Måluppfyllelse. Ex. skola, vård och omsorg, högskoleutbildning.  NKI, kunder/brukare men också medborgare.  Medicinsk forskningstradition. Ex. Objektiva och subjektiva observationer av vård.

SKOLFS, SOSFS mm  Krav på ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.  Kvalitet = måluppfyllelse.  Strukturkvalitet, vad en verksamhet har.  Processkvalitet, vad en verksamhet gör.  Resultatkvalitet, vad verksamhetens målobjekt får.  Skolverket, IVO granskar att kvalitetsarbetet är ”systematiskt” enligt särskilda utformade bedömningskriterier.

Ett evigt tjat om kvalitet i folkbildning  Prop. 1991/92:82 ”Med färre regler och friare arbetsformer…möjliggörs att verksamhetens innehåll och kvalitet sätts i centrum.”  Propositioner, regleringsbrev mm Krav på kvalitet upprepas i olika sammanhang Riksrevisionen granskar och föreslår Statskontorets plan (2015)  Folkbildningsrådet ”Framledes kommer kvalitativa uppgifter att samlas in” (1992) Umeåmodellen (1993) Lista med egenskap er av vad som är ”god” folkbildning (1998) Kriterier för statsbidrag och bidragsfördelning Ekonomiskt stöd till kvalitetsarbete i stfb och fhs Referensgrupp 2007 – 2009 Återkommande krav i prop, utredningar från statliga myndigheter Uppdrag till Statskontoret 2014

Kvalitet i ett intressentperspektiv Utbildning StuderandeSkolledningNäringslivPedagogFörvaltningPolitik

T YPOLOGI FÖR K VALITETSARBETE (Bjursell, Chaib, Falkner & Ludvigsson, 2015)

Att arbeta med kvalitet - tre huvudfrågor  Vilka egenskaper ska räknas som kvalitet?  Är mätbarhet och därmed jämförbarhet viktigt?  Hur och av vem ska kvalitet som dokumenteras (mäts) användas?

Vilka ”folkbildningsegenskaper” ska räknas som kvalitet? Strukturkvalitet Vad vi har Organisationer som är obundna av stat och marknad. Pengar, Personal Fritt och frivilligt deltagande. Processkvalitet Vad vi gör En mångfald av deltagare som själva bestämmer själva över studiernas innehåll. Demokratiska värderingar präglar studierna Resultatkvalitet Vad målobjekten får Deltagarnas kunskap inom ett område ökar, liksom deras möjlighet att påverka sin livssituation och engagemang och intresse att delta i samhällsutvecklingen. Utbildningsklyftor i samhället minskar, bildnings- och utbildningsnivån höjs Kulturintresset breddas Delaktigheten i kulturlivet ökar

Om mätbarhet och jämförbarhet är viktigt  Ex: Ökat engagemang och intresse att delta i samhällsutvecklingen.  Hur kan ökat engagemang i samhällsutveckling definieras ”teoretiskt”? Demokrati, politiskt deltagande, mm.  Hur kan den teoretiska definitionen göras mätbar?  Vilka data/dokumentation ska användas? Varje definition av kvalitetsmått/indikatorer innebär att man fokuserar på vissa saker och bortser från andra. Statsbidrag för ”folkbildning” utgör cirka 60 % av folkhög- skolornas intäkter, och 35 % av studieförbundens. Vilka egenskaper ska räknas (och mätas) som kvalitet i verksamheter som finansieras med andra medel?

Hur ska kvalitet som dokumenteras (mäts) användas?  Vem ska använda? Studieförbund och folkhögskolor, FBR, ”Staten”  Till vad? Verksamhetsutveckling Kontroll, styrning, ansvarsutkrävande  Konsekvenser? Verksamhetsutveckling/kontroll inom studieförbund och folkhögskolor Inget statsbidrag utan kvalitetsarbete, men bristande kvalitet? Återkommande kritik i statliga utredningar, men regeringen ändå alltid slutsatsen att ”allting är gott” Kvalitetsarbete – en nödvändig ritual?

Systematik och långsiktighet Samverkande perspektiv Dialogiskt förhållningssät t A RBETSMODELL FÖR KVALITETSARBETE (Bjursell, 2015)

Ta makten och ledningen över ert eget kvalitetsarbete, annars gör någon annan det! T.ex. Statskontoret. Eller så spelar det ingen roll hur ni gör…