FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Skriva för att lära – så gör du
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna.
Bedömning.
Att synliggöra lärande
Föräldraråd
Formativ bedömning i itslearning
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Planering och genomförande av undervisningen
Utvecklingsarbete Vt-15
Utmaningar i arbetet med BfL
Nätverk kursplanepiloter
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Läroplansträff Välkomna!.
BFL Bedömning för lärande
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
pedagogisk dokumentation
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Elev loggbok.
Språkutvecklande arbetssätt
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Bedömning i formativ mening
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Att synliggöra det synliga lärandet
Inkluderande förhållningssätt
DET-Uppgifter.
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Riktlinjer för betygssättning
Svenska – skriva berättelser
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Bedömning för lärande 31/10
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE

Vilka lär vi ifrån? Dylan Wiliams- professor Christian Lundahl-professor i pedagogik Anna Karlefjärd-doktorand Anders Holmgren- Borås

Ett Formativt förhållningssätt … kan öka elevers lärande. …är lika mycket en bedömning av den egna undervisningen som av elevernas lärande. …till undervisning handlar om ett sätt att se på planering, undervisning och bedömning som tre sidor av samma mynt.

kau.se

Så här går det till https://www.llw.se/course/view.php?id=29&section=1

LÄRANDE SAMTAL välj de punkter som gruppen vill diskutera, utse en ”tidtagare” och en sekreterare Hur delas mål med elever? Hur synliggörs olika kvaliteter/kriterier för framgång? Hur kommer elevinflytande in i planering, undervisning och bedömning? Hur arbetar du med återkoppling? Hur används elever som läranderesurser för varandra? Hur arbetar du med elevers metakognition och elevers självbedömning? Gör en sammanfattning av gruppens lärande inför redovisning

Austins fjäril http://www.youtube.com/watch?v=PZo2PIhnmNY