FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE
Vilka lär vi ifrån? Dylan Wiliams- professor Christian Lundahl-professor i pedagogik Anna Karlefjärd-doktorand Anders Holmgren- Borås
Ett Formativt förhållningssätt … kan öka elevers lärande. …är lika mycket en bedömning av den egna undervisningen som av elevernas lärande. …till undervisning handlar om ett sätt att se på planering, undervisning och bedömning som tre sidor av samma mynt.
kau.se
Så här går det till https://www.llw.se/course/view.php?id=29§ion=1
LÄRANDE SAMTAL välj de punkter som gruppen vill diskutera, utse en ”tidtagare” och en sekreterare Hur delas mål med elever? Hur synliggörs olika kvaliteter/kriterier för framgång? Hur kommer elevinflytande in i planering, undervisning och bedömning? Hur arbetar du med återkoppling? Hur används elever som läranderesurser för varandra? Hur arbetar du med elevers metakognition och elevers självbedömning? Gör en sammanfattning av gruppens lärande inför redovisning
Austins fjäril http://www.youtube.com/watch?v=PZo2PIhnmNY