Nationer, ideologier och folkmord genom

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Referat En sammanfattning.
Presentera en flodkultur!
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Fördjupning i historia
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
- Förtydligande av olika nivåer i betygskriterierna för SO-ämnena
Lokal pedagogisk planering
The big 5 1.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Supermakter och terrorbalans
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Turismens historia kapitel 2.
Historia arbetsuppgifter v.47
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Utvärdering i HK?.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Konkretisering av målen i LGR 11
Hinduism, buddhism, taoism, shinto, zen. Etik och moral
FRÅN KUNG TILL KEJSARE DEL 2 Revolutioner!. INNEHÅLL  Momentet tar vid där det förra slutade och kastar oss in i sjuttonhundratalet.  Vi kommer att.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KÄLLKRITIK.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Sju ”SAKER” som du ska bli duktig på när vi läser historia
Världskrigens tid, en mörk tid.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
ASTRONOMI.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Vilka är de två största revolutionerna i mänsklighetens historia?
Biologiperiod klass 8 Vecka 2-4 och Vecka 6-7 Vecka 2-4 och Vecka 6-7.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Konkretisering av mål i LGR 11
Flyktingfrågan.
Feodalismen. HandelVasallerJordbrukHantverkRoms fallUpptäckarePest!
Att arbeta som lärare på högstadiet
Lära för livet!.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Introduktion källkritik
Iris Rosengren Larsson
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Presentationens avskrift:

Nationer, ideologier och folkmord genom Världskrigens tid Nationer, ideologier och folkmord genom Imperialism, första världskriget, mellankrigstiden och andra världskriget.

Vad kommer vi att jobba med? Vi kommer att följa hundra år historia i världen för att se hur världskrigen kunde ske och efterverkningarna av dem. Vi kommer att jobba med studietekniker för att strukturera informationen och skaffa oss en gedigen begreppsbas. Vi kommer att titta på historiska skeenden, betydelsfulla gestalter, Ideologier och folkmord under perioden. Vi kommer att öva oss ytterligare i att resonera kring fakta, dra slutsatser och jobba med tankeexperiment. Vi kommer att diskutera och öva oss att finna balansen mellan fakta-jämförelse-tes- slutsats/motivering

Vad ska jag kunna? Du ska under momentet träna förmågan att: använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer, kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används. Med dessa förmågor ska du nå betygskriterierna på nästa sida. Till din hjälp har du, förutom det du lärt dig på lektionerna, en ordlista över viktiga begrepp, samt lite annat matnyttigt i slutet av presentationen.

Betygskriterier för betyget A Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med välutvecklade och väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet. Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra välutvecklade och väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

Hur gör vi? Vi läser och diskuterar Historia B s. Vi har genomgångar, klassrumsdiskussioner och gruppdiskussioner. Vi ser en film och några korta utdrag ur filmer. Vi läser delar av andra läromedel.

Hur visar jag vad jag kan? Du kommer att få begrepp att läsa in varje vecka. Du kommer att skriva ett prov som ger grunden till betyget efter att vi klarat av 80% av momentet. Du kommer att ha möjligheten att skriva omprov eller göra en inlämningsuppgift, vilken är riktad mot de allra högsta betygen, under de sista 20% av momentet. Annars ska du under den tiden skriva ett porträtt om en av periodens personligheter.

Ordlista över viktiga begrepp Demilitariserad zon Ghetto D-dagen Motståndsrörelse Panslavism Bolsjevik Tvåfrontskrig Propaganda Kamikaze Pearl Harbor Weimarrepubliken Skyttegrav Allians

Persongalleri