KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Mål med samverksanssystemet
Nulägesanalys genom frågor
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Policy för miljö och hållbar utveckling
Ett arbete med att etablera
Intranät – inte för alla?
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Välkommen till ESF:s seminarium
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Detta är God Vård.
Panelen: Information, organisation och ledarskap: sammanfattning Leif Åberg Communicare
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Det dubbla uppdraget Lars Geschwind.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Kartläggning av inköpsprocessen
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Lärande utvärdering genom följeforskning
Hur kan vi förstå begreppet?
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Turismforskningsinstitutet Ett EU projekt på åtta år Start 1997 Institut för turismforskning inom Mitthögskolan Skapare - Mitthögskolan,
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
Palliativ vård och samordning
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Kommunikationsplan för ----
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Kompetens i högskoleadministrationen Sara Karlsson och Malin Ryttberg.
På väg mot Linnéuniversitetet
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Verksamhetsplan FSV 2016.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
Anläggningsbranschens kompetensdag
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Verktyget Utmärkelsen….
Kunskapsmiljöer Linné
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
METOD Strategisk kompetensförsörjning
VAD ÄR CAMPUS VÄSTERVIK?
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt

Sara Karlsson Kvalitetssamordnare, Universitetsförvaltningen Doktorand, Avdelningen för Lärande

Administrative Assessment Exercise (AAE) Bakgrund: KTH har utvärderat sin forskning och sin utbildning Research Assessment Exercise (RAE) 2008 och 2012 Education Assessment Exercise (EAE) dags att utvärdera administrationen

Varför en utvärdering av administrationen? Ökad kvalitet i administrationen Ökad kunskap om utvärdering och kvalitetsarbete bland administrativ personal Ökad synlighet för det administrativa arbetet

Vad utvärderades? 1.Utbildningsprocessen ur systemstöd- och studentperspektiv/Studie- och karriärvägledning 2.Lokalförsörjning 3.Rekrytering, befordran, anställning av fakultet 4.Arbetsmiljö, komplicerade personalärenden 5.Internationella studenter 6.Avtalshantering 7.Stöd till externfinansiering 8.a. Innovation och b. samverkan 9.Dokumenthantering 10.Controllerfunktion, prognoser, budget, uppföljning 11.Internkommunikation 12.Upphandling 13.Uppföljning av utbildning och forskning 14.Internrevisionens granskningsprocess Strategiskt viktiga processer

Hur gjordes utvärderingen? Självvärdering i delprojekten Processkartläggning Omvärldsanalys Inre analys Intressentanalys Peer review - en akademisk metod

Vad bedömdes? ServiceKostnad Kompetens

Vad visade utvärderingen? KTH ett föränderligt universitet med ”växtvärk” Kompetensen hos medarbetarna är mycket hög, men används inte optimalt - inte tillräckligt verksamhetsnära Decentraliserad organisation – otydligt vad som ska göras centralt respektive lokalt Arbetsformerna behöver utvecklas Kommunikationen behöver förbättras

Vilka var de största frågorna? Kulturella aspekter, relationer, kunskap och förståelse, dialog –mellan fakultet och administration –mellan skolor och universitetsförvaltning –inom universitetsförvaltningen Organisation: centralisering vs. utlokalisering, integrerad vs. parallell administration Arbetsformer: processtänkande Några sakområden: avtalshantering, internationella studenter, IT-utveckling och IT-stöd

Hur ska kvaliteten i administrationen öka? Uppföljningen är den viktigaste delen! Slutsatserna från projektet överlämnade till linjen – kontinuitet och engagemang Utvecklingsprojekt pågår: hundratals små + ett fåtal större, strategiska Princip: många små steg

Vad tyckte delprojektledarna? Nya kontakter inom KTH Feedback utifrån ger ökat stöd för förändring Djupdykning i den egna verksamheten ”Lyxigt”, kul, lärorikt och förpliktigande Men… vilken förändring är möjlig?

Vad tyckte bedömarna? Kanske pröva något liknande på hemmaplan? Hedersuppdrag – inte vanligt att detta görs Svårt att bedöma efter ”triangeln” Självvärdering viktig Öppenheten imponerar Lärprocess för alla Tidsbrist

Vad lärde vi oss? Ökad kvalitet i administrationen? Svårt att säga, förbättringsarbetet pågår fortfarande, men en början: ökad kunskap om styrkor och svagheter Ökad kunskap om utvärdering och kvalitetsarbete bland administrativ personal? Definitivt! Ökad synlighet för det administrativa arbetet? Ja, kanske både på gott och ont?

Ytterligare en fortsättning på AAE Forskningsprojekt om administrativa roller i högskolan Inom ramen för ett större projekt om högskolans förändring Jämförande studie KTH, Chalmers, LTU Frågeställningar: Vilka är administratörerna? På vilket sätt är de en del av (och bidrar till) högskolans förändring?

Frågor?