Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Svenska på Vård- och Omsorgsprogrammet
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
SET Social Emotionell Träning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Lund Studentlitteratur
Betyg och förmågor.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Vård och omsorgsprogrammet för elever med annat modersmål än svenska
© Steve Wretman & Helena Moreau
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Validering inom Vård- och omsorgscollege
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Reseproduktion och försäljning
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Aktiviteter och upplevelser
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Nationella prov i engelska våren När? Var? Tisdagen den 19:e april i klassrummet Vad? Läsförståelse och hörförståelse Hur? 9:00 – 10:15 Läsförståelse.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Lära för livet!.
Svenska som andraspråk 3
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Heby kommuns kvalitetspolicy
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Bygga svenska Modell för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling. Göteborg 11 september 2018 Morit Malm Isd, Stockholms universitet
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Lönesamtal och bedömningsområden
Vad betyder Social Kompetens
Lönesamtal och bedömningsområden
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats

Mål För lärare och deltagare: ett verktyg för kartläggning och stöd i samtal om språklig kompetens. individuell studieplan + uppföljning, utvecklingssamtal, trepartssamtal För chefer och medarbetare: ett stöd i samtal vägledning i medarbetarsamtal

Bakgrund Ökade krav på språklig förmåga o arbetsuppgifterna o kompetensutveckling o utbildning samtala interagera uppfatta nyanser läsa skriva dator information historia samhälle telefon dokumentation lagar regler

Att prata om språklig kompetens På arbetsplatserna I undervisningen Behov: öppet och naturligt samtala om språklig kompetens och språkliga krav i arbetet -konkret och objektivt tolka och beskriva språkliga krav i arbetsuppgifterna -relatera dessa till språklig kompetens -relatera mål i vård- och omsorgskurserna till det praktiska arbetet -lämplig nivå för språkstöd/språkutbildning

/ Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning (Skolverket 2007)

Vad handlar Referensramen om? Kännetecknande för språkanvändning och språkanvändare Konsekvenser för inlärning och undervisning

R eferensnivåer Användare på nybörjarnivå Självständig användare Avancerad användare A1 A2 B1 B2 C1 C2

Kommunikativa aktiviteter FÖRSTÅ Hörförståelse Läsförståelse TALA Muntlig interaktion Muntlig produktion SKRIVA Skriftlig produktion

Skala för självbedömning

Språkfärdighetsprofil FärdighetA2B1B2C1C2 Hörförståelse Läsförståelse Samtal och muntlig interaktion Muntlig produktion Skriftlig färdighet

Erfarenheter En bild över starka och svaga sidor Beskrev språkutvecklingen över tid Generell och abstrakt – svårt relatera till egna färdigheter och arbetsplatsens krav Svårt relatera deltagarnas kompetens till arbetsplatsens behov Önskemål Tydligare relaterad till arbetsuppgifterna Tydliggöra och förankra kursmålen (omvårdnadsprogrammet) i det praktiska arbetet.

Tidigare arbeten med referensnivåerna Försök att relatera Europarådets referensnivåer till omsorgsarbetet. o B2, bör fungera språkligt i de allra flesta situationer o B1, bör fungera språkligt i många, men ej alla situationer Beskrivning och förtydligande av yrkeskunskaper och språklig kompetens för social dokumentation. o B1 och B2.

Anpassning av Europarådets referensnivåer för arbetet inom äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning

Del 1: Beskrivning av de anpassade språkliga referensnivåerna Målgrupp: Lärare i svenska som andraspråk, vårdlärare och chefer inom äldreomsorg och omsorg om funktionsnedsatta som inte tidigare har erfarenhet av språkskalan och Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning.

Del 1: Beskrivning B1 Inledande text från referensramen (utdrag) Det som bl.a. kännetecknar inlärare på nivå B1 är förmågan att upprätthålla interaktion och att, i olika situationer, få fram vad hon/han vill säga. Inläraren kan t.ex.: -i stora drag förstå innehållet i en längre diskussion som förs under förutsättning att språket talas tydligt och på standarddialekt och i en informell diskussion med vänner (arbetskamrater) föra fram och fråga om personliga åsikter och uppfattningar; -hålla igång ett samtal eller diskussion även om det ibland kan vara svårt att förstå exakt vad hon/han menar och hon/han har ett tillräckligt stort ordförråd för att uttrycka sig, även om det ibland finns en viss tveksamhet och hon/han gör ibland omformuleringar eller en paus för att tänka igenom vad som är grammatiskt riktigt eller för att planera vad hon/han ska säga; … För att förtydliga beskrivningen är begränsningar och förutsättningar understrukna (förf. anm.)

Del 1: B2 Inledande text från referensramen (utdrag) Det som kännetecknar inläraren på nivå B2 är att hon/han nu kan tala mer flytande, spontant och kan uttrycka sig med större säkerhet. Inläraren kan t.ex.: - redogöra för och underbygga sina åsikter i diskussioner genom att ge relevanta förklaringar, argument och kommentarer; - förklara ett problem och klargöra att motparten i en förhandling måste göra vissa eftergifter; kan spekulera om orsaker och konsekvenser; - aktivt delta i informella diskussioner i kända sammanhang genom att kommentera, tydligt lägga fram sin åsikt, bedöma alternativa förslag och lägga fram och bemöta hypoteser; För att förtydliga beskrivningen är begränsningar och förutsättningar understrukna (förf. anm.)

Beskrivning, B2 Skriftlig färdighet

Beskrivning, A2 Skriftlig färdighet

Del 3: Självskattnings- och bedömningsmaterial Målgrupp: Lärare och deltagare i arbetsplatsförlagd utbildning inom äldreomsorg och omsorg om funktionsnedsatta samt inom Svenska som andraspråk och Vård och omsorgsprogrammet inom den ordinarie Vuxenutbildningen.

Självskattning, B2 Skriftlig färdighet

Självskattning, A2 Skriftlig färdighet

Användare av verktyget Lärare i arbetsplatsförlagd undervisning Lärare i ordinarie undervisning Chefer Medarbetare och studerande